Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:12

11
مهر
۱۴ کابرد جالب مایکروویو که نمی‌دانستید

۱۴ کابرد جالب مایکروویو که نمی‌دانستید

بیشتر ما از مایکروویو تنها برای پختن غذا و یا گرم کردن آن استفاده می‌کنیم. اما آیا می‌دانستید که از این دستگاه استفاده‌های بیشتری نیز می‌توان کرد؟ ما در این مقاله به چند مورد از کاربرد‌های مایکروویو اشاره می‌کنیم.

به گزارش بیتوته، ظروف آرکوپال، سرامیکی و پیرکسی که فاقد لبه‌های فلزی باشند برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند. فقط آن دسته از ظروف پلاستیکی که مخصوص مایکروفر ساخته شده اند برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند. به هیچ عنوان از ظروف فلزی برای داخل مایکروویو استفاده نکنید.

مزایای استفاده از مایکروویو چیست؟

از جمله مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- پخت سریعتر غذا

- با توجه به زمان کوتاهتر پخت مقدار بیشتری از موادغذایی مفید و ویتامین‌ها در غذای پخته شده باقی خواهند ماند.

- صرفه جویی در هزینه و وقت

- نیاز کمتر به ظروف و در نتیجه شستشوی کمتر

آشنایی با انواع کارایی مایکروویو:

ضدعفونی کردن بعضی از وسایل آشپزخانه با مایکروفر یکی از کاربردهای مایکروفر می‌باشد.

برای ضد عفونی کردن وسایلی مانند اسکاچ ظرفشویی و یا تخته گوشت می‌توان از مایکروویو استفاده کرد. اسکاچ و تخته گوشت را بعد از شستشو، می‌توانید به آبلیمو آغشته کنید و به مدت ۱ دقیقه داخل مایکروویو قرار بدهید.

 

 

بیشتربخوانید:

گذاشتن اين چيزها در ماکروویو ممنوع

 

از بین بردن یخ مواد غذایی؛ پر استفاده‌ترین کاربرد مایکروویو

حتما بار‌ها برایتان پیش آمده است که نیاز فوری به استفاده از مواد غذایی منجمد پیدا کرده اید و فرصتی برای باز شدن یخ ندارید می‌توانید برای باز شدن یخ در مدت زمان کوتاه از مایکروویو استفاده کنید.

تمام مواد غذایی شام تان را تنها در ۱۰ دقیقه بپزید

می‌توانید ماهی را در مدت زمان بسیار کمی در مایکروویو آماده کنید. برای سرخ کردن، پختن، بخارپز کردن غذاهایتان از مایکروویو استفاده کنید. تنها باید برای هر نوع طبخ غذا مدت زمان دستگاه را تنظیم کنید.

با مایکروویو غذاهایتان را خیلی سریع بپزید

گرم کردن محصولات آرایشی

ممکن است بعضی افراد عادت داشته باشند کرم‌های آرایشی شان را داخل یخچال بگذارند. گرم شدن یک کرم آرایشی ممکن است ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از وقت شما را بگیرید. اگر برای استفاده از کرم عجله دارید می‌توانید با استفاده از مایکروویو این زمان را به حداقل برسانید. برای اینکه مایکروویوتان کثیف نشود می‌توانید مقداری از کرم را داخل یک ظرف مخصوص مایکروویو بریزید. (البته قبل از زدن کرم روی صورت گرمی آن را با دست تان امتحان کنید تا صورت شما نسوزد.)

پختن سیب زمینی

درست است که مایکروویو نمی‌تواند سیب زمینی شما را کبابی و برشته کند، ولی می‌تواند آن را درمدت ۴ دقیقه به خوبی بپزد. می‌توانید باقی غذاهایتان را هم به طور همزمان در مایکروویو بپزید. با یک چنگال سیب زمینی را سوراخ کرده و به مدت دو دقیقه داخل مایکروویو بگذارید. بعد از ۲ دقیقه آن‌ها را بیرون بیاورید و باز به مدت ۲ یا ۳ دقیقه دیگر در مایکروویو قرار بدهید. برای درست کردن پوره سیب زمینی، سیب زمینی‌ها را یا رنده یا له کنید سپس شیر را گرم کنید و بعد از سرد شدن شیر و سیب زمینی آن‌ها را با هم مخلوط کنید و بهم بزنید نمک و فلفل به آن اضافه کنید تا پوره سیب زمینی شما آماده شود).

کباب کردن جوجه، یک قابلیت در برخی مایکروویو‌ها

یکی دیگر از کاربرد‌های مایکروویوها، داشتن موتور جوجه گردان برای کباب کردن جوجه است. البته همه مدل‌های مایکروویو این قابلیت را ندارند. اگر این قابلیت برایتان مهم است حتما در زمان خرید مایکروویو، به آن دقت کنید.

کباب کردن غذا‌ها

برای اینکه زمان پخت سبزیجات را کاهش بدهید، می‌توانید هر کدام را به صورت جداگانه در مایکروویو بپزید و بعدا آن‌ها را روی کباب پز بپزید. سیب زمینی‌ها را به مدت ۲ دقیقه در دستگاه حرارت دهید، سپس فلفل دلمه ای‌ها را برای ۱ دقیقه در مایکروویو بگذارید. پس از آن، سبزیجات دیگر غذایتان را هم به صورت جداگانه در دستگاه بگذارید. با این روش غذاتان خیلی زودتر آماده می‌شود.

نرم کردن نان و شیرینی بیات شده؛ یکی از بهترین کاربرد‌های مایکروویو

برای اکثر افراد نان گرم نسبت به نان بیات شده اولویت دارد. با استفاده از مایکروویو می‌توانید نان‌های بیات شده را گرم و نرم کنید. برای این کار، نان‌ها را داخل یک کاغذ مرطوب بپیچید و برای چند دقیقه داخل میکروویو بگذارید.

نرم کردن شکر قهوه‌ای

شکر را در یک ظرف پلاستیکی قرار بدهید و کمی آب به آن اضافه کنید، و با حرارت متوسط ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در مایکروویو قرار بدهید.

نرم کردن عسل

معمولا زمانی که عسل را برای مدت طولانی داخل یخچال قرار می‌دهید سفت و غیر قابل استفاده می‌شود. برای نرم کردن عسل می‌توانید آن را به مدت ۳۰ ثانیه و یا یک دقیقه در مایکروویو بگذارید و بعد میل کنید.

بخار پز کردن مواد غذایی

مواد غذایی که بخار پز می‌شوند طعم و رنگ و خاصیت غذایی آن‌ها بیشتر حفظ خواهد شد. این مورد از سری کاربرد‌های مایکروویو است و به وسیله آن می‌توانید در مدت کوتاهی مواد غذایی را بخارپز کنید.

پختن سبزیجات

آیا می‌دانستید که می‌توانید سبزیجات تان را در دستگاه مایکروویو بدون آب بپزید؟ اگر می‌توانید سبزیجات تان را به صورت یک لایه داخل یک بشقاب پهن کنید، با پلاستیک بشقاب را بپوشانید و با حرارت بالا آن‌ها را بپزید. البته زمان پخت سبزیجات مختلف، متفاوت است؛ اگر سبزیجات شما ترد هستند، مانند اسفناج، قارچ یا نخود فرنگی بعد از سی ثانیه آن‌ها را از دستگاه بیرون بیاورید؛ اما برای سبزیجاتی مانند هویج این زمان ۴ دقیقه می‌باشد.

راحت‌تر کردن گرفتن آب میوه

گرفتن آب میوه‌هایی مانند پرتقال یا لیموشیرین، زمانی که از یخچال بیرون آورده می‌شوند و سرد هستند، مقداری سخت است. مایکروویو برای این کار نیز کاربرد دارد. برای راحت‌تر شدن کار می‌توانید آن‌ها را برای چند ثانیه داخل مایکروویو بگذارید و سپس به راحتی آب آن‌ها را بگیرید.


حرارت دادن خمیر

اگر عجله دارید و زمانی ندارید می‌توانید خمیر نان و یا خمیر غذایتان را در حدود ۱۵ دقیقه داخل مایکروویو بگذارید و به سرعت غذایتان را آماده کنید. برای این کار به این صورت عمل کنید که خمیر را در یک کاسه بزرگ بگذارید و روی آن را با یک پلاستیک بپوشانید. ۲۵۰ گرم آب در یک کاسه بریزید و در پشت کاسه خمیر بگذارید. حرارت مایکروویو را تا حد امکان کم کنید. (۱۰ درصد قدرت مایکروویو). به مدت ۳ دقیقه خمیر را حرارت دهید، سپس بگذارید به مدت ۳ دقیقه دیگر هم داخل مایکروویو بماند. سه دقیقه دیگر هم آن را حرارت دهید، سپس دوباره بگذارید ۶ دقیقه دیگر هم در دستگاه بماند. اکنون خمیر شما پف کرده و آماده است.

برشته کردن آجیل، نارگیل و تست کردن نان در مایکروفر

برای برشته کردن مواد غذایی تان هم می‌توانید از مایکروویو استفاده کنید؛ برشته کردن آجیل و نان و ... با استفاده از مایکروویو زمان زیادی لازم ندارد. اما اگر بخواهید این کار را با استفاده از یک ماهیتابه انجام بدهید باید سه برابر زمان بگذارید. برای برشته کردن به این صورت انجام بدهید که آجیل یا نان و ... را در یک بشقاب بریزید و آن‌ها را پخش کنید به صورتی که بهم نچسبند و برای ۲ یا ۳ دقیقه در مایکروویو بگذارید. هر یک دقیقه بشقاب را از دستگاه بیرون بیاورید و بشقاب را تکان دهید. به یاد داشته باشید که بعد از اینکه بشقاب را از دستگاه بیرون آوردید، اجازه بدهید مواد داخل آن برای ۱ دقیقه بمانند تا سرد شوند و سپس آن‌ها را میل کنید.

دستور پخت نان در مایکروفر:

مواد اولیه لازم برای پخت نان در مایکروویو:
آرد ۵ قاشق غذاخوری
روغن ۲-۳ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
شیر ۲-۳ قاشق غذاخوری
آب ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
وانیل در صورت تمایل ۱ قاشق چایخوری

طرز پخت نان در مایکروویو:

برای پخت نان در ماکروفر ابتدا آرد سفید را ۲ بار الک کنید و داخل کاسه بریزید سپس بکینگ پودر و وانیل را اضافه کنید. می‌توانید وانیل را حذف کنید، وانیل برای خوش عطر شدن نان است. سپس آن را هم بزنید. تخم مرغ بزرگی را به آرد اضافه کنید؛ و به خوبی مواد را مخلوط کنید.

شیر و آب را اضافه کنید. اگر از آب استفاده نکنید نان شما خیلی خشک خواهد شد. سپس روغن اضافه کنید؛ و مواد را با قاشق با هم ترکیب کنید.

دست هایتان را بشویید و سپس خشک کنید و بعد چرب کنید و با دست هایتان خمیر را ورز بدهید. این ورز دادن باید حدودا ۵ دقیقه طول بکشد تا خمیر شما منسجم شود و بافتی لطیف پیدا کند.

سپس به خمیرتان شکل بدهید و آن را داخل ظرفی مناسب مایکروویو قرار بدهید و به مدت ۵ دقیقه با گرمای زیاد روشن کنید.

به صورت مرتب خمیر را از پنجره‌ی مایکروویو بررسی کنید تا مطمئن شوید که روند پخت مناسب پیش می‌رود. اگر خمیر شروع به خشک شدن، پوسته پوسته شدن کرد یعنی رطوبت را از دست داده است. باید نان را خارج کنید.

برچسب ها: آشپزی، مواد غذایی، ماکروویو، کاربردهای ماکروویو تعداد بازديد: 334 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز