Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 01:02

24
اسفند
نوروز و خانه تكانی

نوروز و خانه تكانی

بیشتر مردم با تمیز كردن محل سكونت خود به استقبال بهار می‌روند. افرادی كه در طول سال فرصت خانه تكانی ندارند، سعی می‌كنند در آخر فصل زمستان این كار را به صورت كلی‌تر انجام دهند.

اتاق‌ها، حمام و دستشویی، اتاق نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه و وسایل مربوط به هر كدام به شكل‌های متفاوت تمیز می‌شوند.

اگر شما قصد دارید به خانه‌تان حال و هوای بهاری دهید، بهتر است از طریق مواد شیمیایی مضر و خطرناك این كار را انجام ندهید، چرا كه ممكن است دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی و جبران‌ ناپذیری شوید و علائم آن هم تا مدت‌ها بروز نكنند.

امسال همگی سنت خانه تكانی بهاری را با مواد بسیار طبیعی‌تر انجام می‌دهیم تا علاوه بر حفظ پاكیزگی محیط پیرامون خود، با صحت و سلامت جسمی به پیشواز بهار برویم.

پاك كردن و از بین بردن انواع لكه‌ها

برای پاك كردن لكه‌هایی كه روی سطح‌های سفید ایجاد شده‌اند، از سركه سفید یا آب لیمو استفاده كنید. پارچه مورد نظر را داخل این محلول فرو ببرید، كمی صبر كنید و بعد آن را بشویید.

اگر می‌خواهید لكه آب انار، آب زرشك و یا نوشیدنی‌های قرمز رنگ دیگر را پاك كنید، بهتر است از سركه سیب استفاده كنید و آن را با یك پارچه تمیز و خیس روی لكه مورد نظر بكشید، چند دقیقه صبر كرده و بعد آن قسمت را تمیز كنید.

پاك كردن و تمیز نمودن سطوح فلزی

آهنی: اگر ظروف آهنی مثل قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌های شما كمی فرسوده به نظر می‌رسند، می‌توانید آنها را با كمی پارچه مرطوب و كمی براده فولاد برای صیقل دادن تمیز و تازه كنید.

براده فولاد را با دستمال به آرامی روی سطح قابلمه یا ماهی‌تابه مورد نظر بكشید، سپس آن را بشویید و خشك كنید. بعد از این كار مقدار كمی روغن مایع روی سطح مورد نظر نیز بمالید.

این كار برای قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های آهنی است نه آنهایی كه پوشش تفلون دارند.

مفرغ: برای تمیز كردن ظروف مفرغ از آب و صابون استفاده كنید، سپس آن را آبكشی و روی آن را با دستمال نخی تمیز و خشك كنید.

نقره‌ای: كمی آب را در یك ماهی‌تابه بریزید و چند قاشق چایخوری جوش‌شیرین به آن بیفزایید و بگذارید آب جوش بیاید.

مقداركمی فویل آلومینیومی در آن بیندازید و بعد ظرف نقره‌ای خود را داخل محلول در حال جوش بیندازید بعد از چند دقیقه، آن را در آورید و خشك كنید تا متوجه درخشش شوید.

كروم: از تركیب 1قاشق سوپخوری آمونیاك یا مقداری آب محلولی به دست می‌آید كه برای تمیز كردن ظروف كرومی مناسب است. محلول را درست كنید و روی ظرف مورد نظر بكشید، سپس آن را بشوئید و خشك كنید.

مسی: چند قاشق سوپخوری آب لیمو را با 1 قاشق سوپخوری جوش‌شیرین تركیب كنید و آن را روی سطح ظرف مسی بكشید. این تركیب باعث درخشندگی مس می‌شود.

اگر ظرف مسی مورد نظرتان بیش از اندازه مات شده است، می‌توانید آن را داخل محلول سركه گرم و مقدار كمی نمك قرار دهید. یا آنكه لیمو را روی سطح آن بمالید تا دوباره تمیز و درخشان شود.

برای از بین بردن زنگ‌زدگی‌ها

شما به مقداری نمك و آبلیمو احتیاج دارید. این محلول را روی نقاط مورد نظر بریزید. كمی صبر كنید و بگذارید چند ساعت بگذرد و بعد آن قسمت را سائیده تا زنگ‌زدگی از بین برود.

چگونه موم شمع چكیده شده روی فرش را پاك كنیم؟

مقدار كمی روزنامه را روی محل موردنظر بگذارید و بعد اتو داغ را روی روزنامه بگذارید، دقت كنید حرارت اتو زیاد نباشد.

كم‌كم شروع به حركت دادن اتو كنید. گرمای نسبی اتو باعث آب شدن پارافین و جذب شدن آن توسط روزنامه می‌شود.

چگونه سطوح چوبی را تمیز كنیم؟

قبل از آنكه شروع به تمیز كردن سطح چوبی مورد نظر كنید، آنها را با آب و سركه پاك كنید. مقداری كمی سركه را در آب داغ بریزید و بعد محلول را روی سطح چوبی مورد نظر بمالید.

دقت كنید كه سطح چوبی مورد نظر را زیاد خیس نكنید، چرا كه رطوبت زیاد چوب را از بین می‌برد. بعد از تمیز كردن سطح مورد نظر حالا نوبت درخشان كردن آنها است.

برای این منظور، می‌توانید از روغن تخم بذر كتان استفاده كنید. روغن تخم بذر كتان را با یك دستمال كهنه یا پارچه لته‌ای روی سطح مورد نظر بمالید، كمی صبر كنید سپس روغن را پاك كنید.

یا آنكه مقداری سركه سفید را با مقداری روغن مایع (به یك اندازه باشند) تركیب كنید و روی سطح مورد نظر بكشید تا سطح چوبی شما براق شود. این تركیب را مثل پولیش ماشین روی سطح بمالید.

برای تمیز كردن وسایل و ابزار موجود در آشپزخانه

مایكروویو: داخل ظرف مخصوص مایكروویو یك‌دوم فنجان آب را با چند قطره جوش شیرین تركیب كنید و ظرف را داخل مایكروویو بگذارید تا 2 دقیقه كار كند و آب جوش بیاید.

سپس ظرف را در آورید و با یك دستمال تمیز، داخل مایكروویو را پاك كنید. هر لكه‌‌ای كه روی آن باشد به راحتی پاك خواهدشد.

فر: شما می‌توانید داخل فر را با براده فولاد مخصوص پاك‌كردن ظروف پاك كنید و بعد كمی جوش‌شیرین داخل فر بپاشید، چند دقیقه صبر كنید و با دستمال آن را تمیز كنید تا كاملاً براق شود.

یخچال: جوش شیرین بهترین ماده برای تمیز كردن یخچال است، چرا كه سایر مواد شیمیایی پاك كننده حتماً اثراتی روی مواد موجود در یخچال خواهند گذاشت.

با آب و جوش شیرین یك خمیر نرم درست كنید و آن را با دستمال داخل یخچال بمالید و بعد با یك دستمال تمیز آن را پاك كنید تا هیچ اثری از خمیر مورد نظر نماند.

قهوه‌ساز: وقتی كه قهوه‌ساز خالی است، 1 فنجان سركه سفید و كمی آب داخل آن بریزید تا پُر شود؛ بعد آن را روشن كنید (مثل وقتی كه می‌خواهید قهوه درست كنید) پس از جوشیدن محلول داخل قهوه‌ساز، آن را دوباره زیر شیر آب بشویید تا دفعه بعد قهوه شما خوش‌طعم‌تر شود.

برای تمیز كردن پنجره‌ها

ابتدا پرده‌ها را در آورید و پنجره‌ها را باز كنید تا برخی حشرات كوچك بین چهارچوب پنجره‌ها را بتوانید از این قسمت‌ها بردارید. روی سطح شیشه‌ها را یك بار دستمال خشك بكشید.

بعداز محلول تمیزكننده مورد نظر استفاده كرده و با یك دستمال تمیز با حركت افقی آن را تمیز كنید تا وقتی كه شیشه دوباره خشك شود.

می‌توانید این كار را یكبار دیگر انجام دهید و این بار حركت دست‌تان عمودی باشد.

بهتر است شیشه‌ها را در روزهای ابری پاك كنید؛ چرا كه در روزهای آفتابی، اشعه‌های مستقیم نورخورشید باعث خشك شدن بسیار سریع محلول تمیز‌كننده می‌شوند. و برخی رگ‌ها روی شیشه‌ها به جا می‌مانند.

تمیز كردن جرم‌های حمام

بهتر است از سركه سفید استفاده كنید و آن را به صورت مستقیم روی كاشی‌ها، وان حمام، كف و یا هر جای دیگری كه جرم گرفته است، بریزید.

60- 30 دقیقه صبر كرده و سطح مورد نظر را با دستمال پاك كنید. سركه سفید، قارچ‌ها را از بین می‌برد و رشد قارچ‌های جدید را نیز مختل می‌كند.

برای تمیز كردن سینك ظرفشویی

بهتر است از نوعی اسفنج استفاده كنید. اسفنج را خیس كنید و روی سطح داخلی سینك بكشید، سپس درپوش سینك را بگذارید، داخل آن مقداری آب  گرم و 1 قاشق‌سوپخوری محلول سفیدكننده بریزید.

بعد با اسفنج كه قبلاً آن را در محلول آب و سفیدكننده فرو برده بودید، شروع به تمیز كردن شیرها و لوله‌ها كنید. 5 دقیقه صبر كنید و بعد سطوح مورد نظر را آبكشی كنید تا اثر سفیدكننده پاك شود.

برای دور ماندن از آسیب‌های ناشی از مصرف‌ سفیدكننده می‌توانید از جوش شیرین استفاده كنید. جوش شیرین را با آب تركیب كنید و روی سطح سینك بپاشید.

سپس با یك اسفنج معمولی شروع به تمیز كردن آن كنید و بعد روی سطح مورد نظر را آب بگیرید.

برای پولیش كشیدن چوب‌ها

ابتدا نیاز به آب دارید. 3فنجان آب را داخل آبپاش بریزید، 4قاشق سوپخوری روغن زیتون و 2قاشق‌سوپخوری سركه سفید به آن اضافه كنید.

كمی بطری آبپاش را تكان دهید و مقداری از این تركیب را روی سطح چوب بپاشید. اگر مواد موجود در این تركیب را به اندازه استفاده نكنید، ممكن است به چوب آسیب برسد.

1 قاشق چایخوری روغن درخت چای را در یك گالون آب تركیب كنید و با آن شیشه‌ها، سطوح و توالت را تمیز كنید تا جرم‌های موجود از بین بروند.

برای تمیز كردن توالت

از آب‌لیمو یا سركه سفید استفاده نمایید.


برچسب ها: نکات خانه داری، تمیز کردن خانه، نکات خانه تکانی، تمیز کردن آشپزخانه، خانه تکانی نوروز، از بین بردن لکه ها، پاک کردن لکه، از بین بردن زنگ زدگی‌، تمیز کردن سطوح چوبی، تمیز كردن پنجره‌، تمیز کردن حمام، تمیز كردن سینك تعداد بازديد: 965 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز