Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 12:06

18
اردیبهشت
نکاتی برای داشتن آشپزخانه ای مرتب

نکاتی برای داشتن آشپزخانه ای مرتب

مواد غذایی را كه در قفسه‌ها و كابینت‌ها نگهداری می‌كنید باید به نحوی چیده شوند كه هم به راحتی قابل دسترس باشند و هم به آنها دید داشته باشید.

آسیب‌های تنفسی در اثر مصرف بی‌رویه پاك‌كننده‌ها

تحریریه زندگی آنلاین : خانم‌هایی كه مرتباً از مواد شوینده، خصوصاً سفیدكننده‌ها  استفاده می‌كنند، بعد از مدتی چربی ناخن‌هایشان كاهش می‌یابد و كناره‌های ناخن ریش‌ریش می‌شود، كندن پوست كناره‌های ناخن باعث ایجاد عفونت و ورود میكروب به آن نقطه می‌شود؛ بنابراین لازم است هنگام استفاده از این مواد حتماً دستكش به دست كنید.

هنگام استفاده از مواد شوینده قوی‌تر حتماً از ماسك استفاده كنید. به‌طور كلی آن دسته از مواد شوینده شیمیایی را كه بخار می‌كنند، از برنامه نظافت حذف كنید. وجود كلر در این تركیبات و زود تبخیر شدن آن به حنجره آسیب می‌رساند.

بیشتربخوانید:

چند توصیه رنگی برای نشیمن و آشپزخانه

 

 

 

ظرف‌های مربعی شكل

این ظرف‌ها فضای كمتری را اشغال می‌كنند و به طور مرتب و منظم‌تری در كنار هم قرار می‌گیرند. در واقع حتی یك میلی‌متر جا هم به هنگام قرار دادن ظرف‌ها كنار هم بلااستفاده نمی‌ماند. این گونه ظرف‌ها برای مواد غذایی كم حجم نیز بسیار مناسب هستند، مثل قهوه، شكر، شكلات و ... . اگر از ظروف شفاف و تمیز استفاده كنید بهتر است، چرا كه محتویات موادی كه داخلشان می‌ریزید دیده می‌شود.

آیا می‌توانید این ظروف را با یك دست‌تان باز كنید؟ اگر نه، به دنبال خرید ظرفی باشید كه بتوانید با استفاده از یك دست راحت بازش كنید. برخی از ظروف استیل نگهداری مواد غذایی را می‌توان به راحتی با فشار دادن یك دكمه یا تكان یك شاسی، باز كرد.

چه چیزی را كجا گذاشته‌اید؟

مواد غذایی را كه در قفسه‌ها و كابینت‌ها نگهداری می‌كنید باید به نحوی چیده شوند كه هم به راحتی قابل دسترس باشند و هم به آنها دید داشته باشید.

گام اول: همه چیز را تمیز و پاكسازی كنید

ابتدا تمام مواد غذایی را به طور كامل از قفسه‌ها بیرون بكشید. تمام مواد را به دو بخش تقسیم كنید: موادی كه در طول ماه چند بار از آنها استفاده می‌كنید و موادی كه به ندرت به سراغ آنها می‌روید. اگر پودری از سه سال پیش تاكنون در قفسه‌ها دارید آنها را دور بریزید. همه قفسه‌ها و كابینت‌ها را پاكسازی كنید. مواد اضافی را دور بریزید و فضای بیشتری را به وجود آورید. سپس این فضا را با آن چیزهایی كه نیاز دارید پر كنید. 

بیشتربخوانید:

تغییر رنگ آشپزخانه؛ پیشنهادی که شما را وسوسه می‌کند!

 

 

 

گام دوم: بعضی چیزها را جابه‌جا كنید

برخی از وسایل داخل قفسه‌ها و كابینت‌ها كاملا اضافی هستند و مدت‌ها خالی می‌مانند و بدون استفاده فقط خاك می‌خورند. بهتر است كه فكری به حال این وسایل اضافی كنید تا هم جای وسایل مورد استفاده بیشتر باشد و هم برای استفاده از آنها راحت‌تر عمل كنید.

گام سوم: فضا را تقسیم‌بندی كنید

وسایل و مواد غذایی را گروه‌بندی كنید. برای تقسیم‌بندی آنها براساس گونه، نوشیدنی‌ها، مواد غذایی شیرینی‌پزی، مواد غذایی كنسروی، حبوبات و ... مواد مشابه به هم را كنار هم و در یك محدوده بگذارید. این مواد غذایی مشابه هم در یك قفسه یا طبقه قرار می‌گیرند. مواد غذایی بزرگ كه به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز در گوشه‌ها قرار دهید.

گام چهارم: از برچسب استفاده كنید

روی لبه قفسه‌ها و طبقات یك برچسب بچسبانید و روی آن بنویسید كه آن بخش مربوط به چه چیزی است تا به هنگام استفاده از آنها گیج و سردرگم نشوید، مثلا روی قفسه غلات بنویسید «غلات».

گام پنجم: آنها را جلوی دیدتان بچینید

شما باید مواد غذایی را در جاهایی بگذارید كه به راحتی دیده شوند و بتوانید در مواقع نیاز به سرعت آنها را بردارید، حتی با استفاده از یك دست. هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد، راحت‌تر اینكار را انجام می‌دهید، چرا كه وسایل مورد نظر بیشتر دیده می‌شوند. در بخش‌هایی كه دیده نمی‌شوند باید موادی را بگذارید كه كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

بیشتربخوانید:

9اشتباه دردسرساز در دکوراسیون آشپزخانه

 

 

 

بدانید از چه چیزی بیشتر استفاده می‌كنید

از خودتان بپرسید كه كدام یك از این مواد غذایی را بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهید. اگر برنج را بیشتر دوست دارید، بنابراین باید ظرف بزرگ‌تری را به نگهداری برنج اختصاص دهید. هیچگاه ظرف‌ها و قفسه‌ها را با مواد غذایی كه به ندرت از آنها استفاده می‌كنید، پر نكنید. مثلا نیازی نیست كه كیسه یا ظرف بسیار بزرگی را به نگهداری آرد اختصاص دهید. 

به هنگام خرید سراغ بسته‌بندی‌های بزرگ نروید

در اندازه‌های كوچك خرید كنید. برخی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی بسیار بزرگ هستند و گاه با خرید یكی از آنها حتی تا آخر سال نیز تمام كردن محتویات آن ممكن نمی‌شود و بخش زیادی از آن اضافه است. لذا سعی كنید همیشه طوری خرید كنید كه هم مجبور نباشید فضای بزرگی را به نگهداری آنها اختصاص دهید در صورت عدم استفاده نیز بخش اضافی را دور بریزید.

داخل ظرف باشد یا نباشد؟

نان

شاید فكر كنید كه اگر نان را داخل یخچال نگهداری كنید، می‌توانید برای مدت زمان بیشتری از آن استفاده كنید، در صورتی كه نان در یخچال زودتر فاسد می‌شود. بهترین كار آن است كه آن‌را به خوبی بپیچید، طوری كه هوا نكشد و در دمای معمولی اتاق نگهداری كنید.

بیشتربخوانید:

پیشنهاد چند ترکیب رنگ جذاب برای درکوراسیون

 

 

 

 

كره بادام زمینی

برخی افراد كره بادام زمینی را بعد از استفاده روی پیشخوان آشپزخانه به همان حالت می‌گذارند در حالی كه حتما باید درب آن ‌را ببندید و داخل یخچال نگهداری‌اش كنید.

سیب‌زمینی، پیاز و سیر

این مواد غذایی را باید در سبد مخصوص خودشان نگهداری كنید. هر كدام را در یك سبد جداگانه و سبد را در یك جای خنك دور از گرما و نور نگهداری كنید. اگر سیب‌زمینی، پیاز و سیر را در شرایط مناسب نگهداری كنید حتی تا 
4 هفته نیز قابل استفاده خواهند بود.

 

برچسب ها: آشپزی، دکوراسیون منزل، آشپزخانه، دکوراسیون آشپزخانه، یخچال، کابینت، ظروف پذیرایی، ظروف نگهداری مواد غذايی، تمیز کردن آَشپزخانه، نگهداری از مواد غذایی تعداد بازديد: 1314 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز