Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:33

27
اسفند
10 راهكار برای سالم سازی خانه (1)

10 راهكار برای سالم سازی خانه (1)

گردو خاك خانه باعث حساسیت می‌شود. این گردوغبارها حاوی سرب و مواد كشنده شیمیایی بسیار خطرناكی هستند كه حتی فكرش را هم نمی‌‌توانید بكنید. آنها می‌توانند از سال‌ها پیش در خانه شما انباشته شده باشند.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

برای آنكه محیط خانه خود را سالم‌تر كنید، نیازی نیست هزینه سنگینی بپردازید. فقط چند تغییر كوچك می‌تواند سلامتی را به فضای خانه شما هدیه كند و همه افراد خانواده از آن لذت ببرند. برخی از مواد شیمیایی و سمی تقریباً در هر جایی وجود دارند و به همین دلیل دوری كردن از آنها كار بسیار سختی است.

در میان این مواد سمی، سرب و آفت‌كش‌ها از بقیه خطرناك‌ترند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند این دو ماده سمی باعث آسیب‌دیدگی، مغز و سیستم عصبی، برخی اختلالات، آسم، سرطان و برخی بیماری‌های دیگر می‌شوند. اما می‌توان آسیب‌های ناشی از این مواد مضر و خطرناك را به حداقل رساند كه در اینجا به چند روش اشاره می‌شود.

1- گردو غبار را تا حد امكان كاهش دهید

گردو خاك خانه باعث حساسیت می‌شود. این گردوغبارها حاوی سرب و مواد كشنده شیمیایی بسیار خطرناكی هستند كه حتی فكرش را هم نمی‌‌توانید بكنید.

حتی اگر مدت‌هاست كه هیچ‌یك از این مواد شیمیایی را در خانه خود ندارید، آنها می‌توانند از سال‌ها پیش در خانه شما انباشته شده باشند.

تنها راه برای خلاصی از شر این مواد آن است كه جای جای خانه را تمیز كنید؛ از دیوارها گرفته تا فرش‌ها، مبلمان و ... گاهی اوقات مبلمان خانه را جابه‌جا و همه گوشه‌ و كنارها را تمیز كنید. دست‌كم هفته‌ای دو بار خانه را جارو برقی بكشید تا گردوغبار از كف خانه جمع شود. هر چند وقت یكبار كیسه جاروبرقی را تعویض كنید تا گرد و غبار از دریچه آن خارج نشود. 

2- سیگار نكشید

اگر هنوز هم عادت به سیگار كشیدن دارید، الان بهترین زمان برای ترك آن است. آمارها نشان می‌دهند كه 40 درصد از كودكان به شدت از سیگار كشیدن والدین خود آسیب می‌بینند و بزرگ‌ترین عامل ایجاد آسم در كودكان است. سیگار كشیدن نه تنها خطرناك، بلكه بسیار هم هزینه‌بردار است. اگر بتوانید آن را ترك كنید، سالانه رقم زیادی را صرفه‌جویی كرده‌اید و برای سلامت خود و خانواده‌تان هم كه نمی‌توان رقمی تعیین كرد.

یك تاریخ را مشخص كنید و از آن لحظه به بعد دیگر لب به سیگار نزنید. با ترك این عادت ناسالم، فضای سالم و سبزتری را به خانواده‌تان هدیه دهید.

3- خانه خود را از مواد خطرناك پاك كنید

سرب و مواد رادیواكتیو بسیار خطرناك هستند. مسمومیت در اثر سرب باعث آسیب‌دیدگی مغزی در جنین در حال رشد و كودكان كم‌سن می‌شود. مواد رادیواكتیو ایجاد سرطان می‌كند. منبع اصلی سرب، رنگ‌های قدیمی و گرد و غبار است كه در اثر گذشت زمان به وجود می‌آیند. این مشكل تقریباً تا سال 1978 وجود داشت؛ زیرا از این تاریخ به بعد استفاده از رنگ‌های نقاشی حاوی سرب ممنوع شد.

مسمومیت در اثر سرب فقط از طریق رنگ روی دیوارها ایجاد نمی‌شود؛ ولی به طور كلی خانه‌های بسیار قدیمی بیشتر حاوی این مواد خطرناك هستند. گاز رادون كه بی‌رنگ و بی‌بو است، از تجزیه خاك به وجود می‌آید و در بسیاری از خانه‌ها چه جدید و چه قدیمی وجود دارد. تنفس در هوایی كه گاز رادون در آن پخش است، باعث ایجاد سرطان ریه می‌شود و دومین علت ابتلا به سرطان ریه بعد از مصرف دخانیات، این مورد است.

اگر عادت به سیگار كشیدن دارید و از طرفی هم میزان گاز رادون در خانه شما زیاد است، احتمال ابتلا به سرطان ریه در شما بسیار افزایش می‌یابد.

4- حشرات را از بین ببرید

آفت‌كش‌ها برای از بین بردن سوسك‌ها، موش‌ها، حشرات و به طور كلی آفت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما استفاده زیاد از آنها خطرات جدی برای كودكان دارد؛ مثل آسم، ناتوانایی در یادگیری و مشكلات مربوط به رشد ذهنیاین مواد شیمیایی گرانقیمت نیز هستند و سالانه هزینه قابل توجهی صرف خرید آنها می‌شود؛ اما مردم متوجه خطرات ناشی از این آفت‌كش‌ها نیستند و نمی‌دانند چه آسیب‌هائی از این طریق به خود و كودكانشان می‌زنند.

یكی از ساده‌ترین راه‌ها برای كاهش خطر آفت كش‌ها این است كه اولاً ظرف‌ها را بسیار با دقت بشوئید، ته‌مانده غذاها را از روی ظروف پاك كنید، درب ظروف مخصوص نگهداری غذاها و مواد غذایی را به خوبی ببندید و تمام درزها و سوراخ‌هایی را كه از آنجا سوسك‌ها و سایر حشرات وارد خانه می‌شوند، بگیرید. این به مراتب بهتر از آن است كه با اسپری و یا سایر حشره‌كش‌ها به جان حشرات و البته خانواده‌تان بیفتید.

نگران علف‌های هرز باغچه‌تان نیز نباشید. وجود این علف‌ها بسیار بی‌ضررتر از استفاده از آفت‌كش‌هاست. در ضمن جدیداً برخی از انواع حشره‌كش‌های بدون مواد شیمیایی به بازار عرضه شده‌اند كه می‌توانید از آنها نیز استفاده كنید.

5- استفاده از آب تصفیه شده

بهترین نوع آب، آب تصفیه شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه تركیبی از 38 نوع آلاینده، شامل باكتری‌ها، كودها، مواد شیمیایی صنعتی و ... در آب‌های معمولی كه از شیرها خارج می‌شوند، وجود دارند.

حتی اگر در منطقه‌ای زندگی می‌كنید كه آب نوشیدنی آن خوب و خوش‌طعم است، باز هم ممكن است مقداری مواد شیمیایی و سمی در آن وجود داشته باشد. فیلتر كردن آب آشامیدنی باعث از بین رفتن بسیاری از این آلاینده‌ها می‌شود.

برای تصفیه كردن آب نیازی به صرف هزینه زیاد نیست؛ فقط باید فیلتر را به طور مرتب تعویض كنید.

 

 

برای خواندن بخش دوم -10 راهكار برای سالم سازی خانه- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: خانه تکانی، تمیز کردن خانه، سالم سازی خانه، پاک کردن گرد و غبار، آب تصفیه شده، از بین بردن حشرات، مسمومیت با سرب تعداد بازديد: 1417 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز