Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 14:18

18
اسفند
افق چشمان شما در معماری

افق چشمان شما در معماری

هنگام خرید یا اجاره منزل مسکونی وقتی برای بازدید وارد خانه می‌شوید ناخودآگاه به طرف پنجره وتراس کشیده خواهید شد بدون تردید اگر چشم انداز پنجره برایتان جالب و دوست داشتنی بیاید کم و بیش ما بقی نقص‌های خانه

به قلم : ملیحه احمدبیگی - طراح و مبتکر طب دکوراسیون

@maliheahmadbeigi

 

تحریریه زندگی آنلاین : هنگام خرید یا اجاره منزل مسکونی وقتی برای بازدید وارد خانه می‌شوید ناخودآگاه به طرف پنجره وتراس کشیده خواهید شد بدون تردید اگر چشم انداز پنجره برایتان جالب و دوست داشتنی بیاید کم و بیش ما بقی نقص‌های خانه برایتان کمرنگ می‌شود به گونه‌ای که اگر بتوانید نقص‌ها را رفع کنید و یا با آن‌ها کنار بیایید همان خانه را برای زندگی در نظر می‌گیرید و می‌پسندید. باورتان نمی‌شود اگر بگویم که مهم‌ترین بخش دیداری خانه همان پنجره و چشم انداز آن است. درست است که با المان‌ها و اکسسوارهای گوناگون معماری و معماری داخلی می‌توان خانه را به سر حدی از زیبایی رساند که رویاگونه شود اما ناخودآگاه بازهم ابتدا به طرف پنجره خواهید رفت و برایتان بسیار حائز اهمیت است چشم انداز خانه‌ای که قرار است در آن زندگی کنید چگونه باشد. این علم خدادادی در بطن شخصیت ما قرار گرفته و دوری از آن ناممکن است حقیقتی که انکار پذیر نیست، در واقع هر چه قدر از نظر جسمی و روحی در سلامت کاملتری باشیم اشتیاق به دیدن بهترین چشم انداز ها در ما بیشتر خواهد بود چه وقتی در منزل مسکونی باشیم و فقط از قاب پنجره آن را مشاهده کنیم و چه وقتی که در طبیعت باشیم.

یشتر بخوانید:

چطور اتاق خواب سالم و راحتی داشته باشیم؟

11 ایده کاربردی برای دکوراسیون اتاق خواب های کوچک

 

 

 

 

 

پیشتاز بودن ایرانیان در چشم انداز بناها

ایرانیان باستان نه تنها به چشم انداز بنا از داخل ساختمان اهمیت می‌دادند بلکه به چشم انداز بنایی که می‌ساختند و قرار بود نمای خارجی سازه‌شان از دور دست دیده شود بی نهایت ارزش قائل بودند.

۶۲ سال پیش یک هیأت فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن در سه کیلومتری جنوب غربی کاشان روی تپه‌ای به نام سیلک ۲ سال تحقیق کرد و آثار قابل توجهی چون ظروف سفالی و فلزی از دل این تپه به دست آورد. شگفتی‌ها و پیشرفت در سیلک کاشان آن هم ۷ هزار سال پیش حیرت همگان را برانگیخت.

بر اساس مطالعات گریشمن که زمانی مدیریت موزه لوور پاریس را بر عهده داشت قدیمی‌ترین محل سکونت بشری که در دشت شناخته شده سیلک کاشان تشخیص داد. چشم اندازهایی که می‌توان از داخل این تپه‌ی بی نظیر دید نشان می‌دهد که ایرانیان از همان ابتدا هم به چشم انداز داخل ساختمان اهمیت می‌دادند و همچنین شکوه نمای خارجی بنا از دور دست. متأسفانه شکل حقیقی تپه سیلک کاشان به مرور زمان، آن سازه باستانی‌اش را که در ابتدا داشته از دست داده است اما با این وجود بازهم از دور دست بسیار تأمل برانگیز است.

دهکده ما قبل تاریخ سیلک با گذشت زمان به یک شهر مستحکم تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

پنهان کردن نواقص دیوار با پیشنهادهای ارزان قیمت!

رنگ قرمز در دکوراسیون جادو می کند!

 

 

 

 

نقش چشم انداز و نبود آن در معماری داخلی

باورتان نمی‌شود اگر بگویم حتی در طول شبانه روز وقتی به وی یو پنجره‌تان نگاه می‌کنید کارایی آن برای شما هم بسیار متفاوت خواهد بود که به صورت علمی توضیح خواهم داد. چشم بارزترین و اولین حس از حواس پنجگانه یعنی بینایی است.

چشم‌ها برای دیدن مجبور به حرکت هستند اما اصلی‌ترین عنصری که چشم ما برای دیدن به آن نیاز دارد نور است. نور اجازه می‌دهد تصویر دنیای اطرافمان را ببینیم.

 

تأثیر دیدن وی یو خانه‌تان در روشنایی روز

وقتی به طرف پنجره می‌روید و چشمتان منظره بیرون را می‌نگرد

اولین چیزی که نور هنگام ورود به چشم آن را لمس می‌کند لایه نازکی از اشک است پشت این لایه مرطوب، قرنیه چشم قرار دارد سپس از پوشش شفافی به نام زلالیه که به تمرکز نور کمک می‌کند عبور می‌کند و وارد مردمک می‌شود باز شدن مردمک بوسیله عنبیه یا همان بخش رنگی چشم صورت می‌گیرد و میزان این باز شدگی به میزان نور بستگی دارد، در واقع هرچه نور بیشتر از حد مجاز باشد عنبیه منقبض می‌گردد برای همین است هر گاه به نور آفتاب نگاه می‌کنیم و بعد به سایه می‌رویم تا چند لحظه اطراف را تار و تاریک می‌بینیم و نور پس از آن به عدسی چشم می‌تابد که عملکرد آن مانند لنز دوربین است، هرچه میزان دقت شما به وی یو پنجره بیشتر گردد فعالیت عدسی چشم بیشتر خواهد بود فقط باید بدانید نباید به چشم فشار بیاورید و حرکات تند و سریع ناگهانی داشته باشید باید در آرامش کامل باشید فرقی نمی‌کند ایستاده باشید همراه با نوشیدن چای یا نشسته بر صندلی نزدیک به پنجره هنگام مطالعه، دیدن چند دقیقه از منظره بیرون خانه کمک شایانی به سلامتی چشمتان خواهد کرد خصوصاً در خلال مطالعه کتاب که کمک می‌کند چشم‌ها از یکنواختی فعالیتشان خارج شوند و آن را خسته ننمایند.

ضخامت عدسی چشم با دور و نزدیک بودن منظره و جزییات تغییر می‌کند در مرحله بعد نور وارد کره چشم می‌شود که مملؤ از مایعی ژله مانند به نام زجاجیه است نور در نهایت به پرده‌ای به نام شبکیه می‌تابد که در قسمت انتهایی کره چشم واقع شده است، شبکیه مانند صفحه فیلم خام دوربین فیلم برداری یا عکاسی است. پرتوهای نوری پس از برخورد با پرده شبکیه در قالب پیام‌های عصبی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

با قدرت رنگ ها در دکوراسیون بیشتر آشنا شوید!

 

 

 

قسمت حساس به نور چشم

در شبکیه، سلول‌های مخروطی مسئول دید رنگی هستند که در طی روز رنگ‌های وی یو پنجره بیشتر نمایان می‌شود و فعالیت این قسمت نیز بیشتر می‌گردد.

نکته:

هنگام تابش شدید خورشید بدون عینک آفتابی به چشم انداز پنجره نگاه نکنید.

 

وی یو پنجره در شب

وی یو شب بهترین تصویر برای تحریک همزمان سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای شبکیه می‌باشد زیرا شبکیه قسمت حساس به نور چشم می‌باشد که سلولهای مخروطی مسئول دید رنگی و سلولهای استوانه‌ای مسئول دید سیاه و سفید و دید در تاریکی هستند، با تحریک این دو سلول سیگنالهای عصبی از لایه‌های عصبی زیرین شبکیه نهایتاً به فیبرهای عصب بینایی و قشر مغز می‌رسند.

وی یو شب آرامش خاصی در چند دقیقه اول برایتان به ارمغان می‌آورد اما زیاده روی در دیدن آنهم به مدت طولانی خوب نیست زیرا چشم‌ها همانطور که بسیار پیچیده و قدرتمند هستند به همان اندازه هم حساس هستند کار مداوم آنهم به مدت طولانی و یکنواخت چشم‌ها را خسته و ضعیف خواهد کرد.

بیشتربخوانید:

تکنیک های استفاده از رنگ سرد در دکوراسیون

 

 

 

 

وقتی چشم اندازی در بین نباشد

مواردی پیش می‌آید که نمی‌توان به چشم انداز پنجره دلخوش بود زیرا نمای بیرونی خانه اصلاً زیبا نیست و گاهی هم فاجعه آور است، برای آنکه بشود چشم انداز زیبایی آنهم تصویری دل انگیز از طبیعت داشته باشید می‌توان با یک شعبده بازی آن را به دست آورد.

قسمت‌هایی از خانه که به صورت یک تخته دیوار هستند مثلاً انتهای راهروهای داخل خانه که بن بست است و اتاق‌ها در طرفین قرار گرفته‌اند بهترین گزینه برای ساختن یک چشم انداز دوست داشتنی است.

 

راه حل اول

یک پوستر کاغذ دیواری با کیفیت که منظره‌ای روح بخش را به بیننده و فضای اطرافش القا کند راهروی تاریک و باریک شما را دلنشین خواهد کرد

چه وقتی که با قدم زدن در ‌طول راهرو می‌خواهید به اتاقتان بروید و چه وقتی که از دور نظاره گر آن باشید.

با چند منبع نوری کوچک که رنگ نورش بر زیبایی پوستر کاغذ دیواری بیافزاید آن را بیش از پیش با شکوهتر سازید.

نکته: لامپ‌ها به هیچ عنوان تأکید می‌کنم به هیچ عنوان نباید از نوع لامپ‌های آل ای دی باشند زیرا نفوذ نوری‌شان بسیار زیاد است و چشم‌هایتان هنگام تمرکز بر تصویر اذیت خواهد شد و به مرور زمان صدمه خواهد دید.

منبع‌های نوری باید از نوعی باشند که نفوذ نوری کمی داشته باشند و توسط آویزهای دیواری نورشان به طرف تصویر هدایت گردد به گونه‌ای که تمامی روشنایی‌شان در تصویر متمرکز گردد.

 

راه حل دوم

گوشه‌های اتاق جان می‌دهند برای گل‌های پیچک خصوصاً که در ارتفاع دیوار آنقدر رشد کرده باشند که به سقف برسد.

گل‌های پیچ گلیسین، اناری و امین الدوله بسیار زیبا و آفتاب دوست می‌باشند برای کناره‌های قاب پنجره بسیار مناسب می‌باشند.

نکته: اگر می‌خواهید این گلهای پیچ در ارتفاع دیوار خود نمایی کنند به صبر، زمان و پرستاری صحیح گل نیاز است تا بتواند به خوبی رشد.

 

گل پیچی که انتخاب می‌کنید:

نباید سمی باشد

شرایط دما و رطوبت آن همگام با آب و هوای خانه‌تان باشد.

باید دقت و مطالعه کنید گل پیچ چه شراط نوری را می‌پذیرد مثلاً گلهای پیچی که عنوان کردم به نور علاقه دارند و در نور کامل آفتاب تا سایه_آفتاب رشد می‌کنند، رطوبت خاکشان را در حد نرمال دوست دارند و...

اکنون کافیست از دورترین نقطه خانه به گل‌های پیچ زیبایتان نظر کنید.

 

مزایای چیدمان و طراحی صحیح دکوراسیون

برای داشتن دکوراسیونی زیبا که چیدمان و طراحی‌اش به طور صحیح و اصولی انجام شده باشد زمان زیادی را طلب می‌کند نمی‌توانید انتظار داشته باشید یک شبه به آن دست پیدا می‌کنید با مطالعه و تحقیق در قوانین دکوراسیون بخصوص آنکه در مسیر افزایش آرامش، آسایش و سلامتی جسمی و روحی شما باشد همچنین خرج کردن سلیقه‌تان در طراحی‌ها و اجرای درست می‌توانید بعد از چند ماه آن خانه‌ای که آرزویش را داشتید به دست می‌آورید، آرزوی شما چیست؟!؟!

همین که احساس رضایت، آرامش و خوشبختی داشته باشید البته نه غرق در تجملات و شلوغی اثاثیه‌ها بلکه داشتن خانه‌ای که حرفه‌ای طراحی و اجرا شده باشد.

حال که دکوراسیونتان که توصیفش را کردم بدست آوردید می‌تواند به شما ورزش و تقویت کارایی چشم را بدهد،

هر کجا از منزلتان که وسعت دید بیشتری از فضای دکوراسیون دوست داشتنی‌تان می‌دهد بنشینید و در آرامش خیال و به دور از هر گونه عجله

و اضطرابی به چشم انداز خانه‌تان در محیط داخلی آن بنگرید.

اگر دقت کنید در ابتدا دورترین نقطه به چشمتان می‌آید که ناخودآگاه همین روش درست‌ترین طریقه ممکن است سپس کم کم و پله پله اشیاء نزدیکتر را ببینید این دقیقاً کاری است که در وی یو پنجره یا چشم انداز طبیعت انجام می‌دهید که به صورت ناخودآگاه و علم خدادای در انسان نهفته است.

تمامی این نکات را در مورد چشم اندازها گفتم تا به شما خاطر نشان کنم کوچکترین کارهای معمول ما که کاملاً پیش پا افتاده هستند و گاهی هم تنها برای کلاس گذاشتن و فخر فروشی به دیگران از آنها بهره می‌بریم چقدر در سلامتی جسم و روحمان تأثیر دارد و یک چشم انداز ساده چقدر می‌تواند به تقویت و حفظ عملکرد چشم کمک کند.

برچسب ها: دکوراسیون، دکوراسیون داخلی، طراحی داخلی، فنگ شویی، اکسسوری، نور، دکوراسیون فرانسوی، معماری، ملیحه احمدبیگی تعداد بازديد: 224 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز