Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:49

16
مرداد
از دوک ریسندگی تا آذین بندی پنجره خانه...

از دوک ریسندگی تا آذین بندی پنجره خانه...

اگر بخواهیدبدانید تاریخچه پرده از کدام دوران و کدام کشور آغاز شده است باید بگویم که برای داشتن پرده‌ی تزیینی خانه به پارچه نیاز است برای داشتن پارچه، به فناوری صنعت بافندگی پارچه و برای بافندگی پارچه، به صنعت ریسندگی نخ، و برای ریسندگی نخ

ملیحه احمدبیگی : طراح و مبتکر طب دکوراسیون

 

تحریریه زندگی آنلاین : اگر بخواهیدبدانید تاریخچه پرده از کدام دوران و کدام کشور آغاز شده است باید بگویم که برای داشتن پرده‌ی تزیینی خانه به پارچه نیاز است برای داشتن پارچه، به فناوری صنعت بافندگی پارچه و برای بافندگی پارچه، به صنعت ریسندگی نخ، و برای ریسندگی نخ به هوش ایرانی نیاز است، بله به لطف خدا ایرانیان از هوشی سرشار برخوردار بودند و نیز هستند.

برای مثال نخستین ابزار ریسندگی وبافندگی در غار کمربند نزدیک بهشهر یافت شده است که به ۷ هزار سال، پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد به علاوه در قدیمی‌ترین بخش‌های شهر باستانی شوش که در خوزستان قرار دارد سوزن‌های سوراخ دار پیدا شده است همچنین رومن گریشمن، که زمانی مدیریت موزه لوور پاریس در فرانسه را برعهده داشته در مطالعات و جستجوهای باستانی‌اش در فلات ایران واقع در تپه‌های سیلک کاشان شمار شایانی از چنبره‌های دوک که از گل رس یا از سنگ ساخته شده بودند کشف کرد علاوه بر آن نشانه‌های بسیاری از بافندگی پارچه، و دوخت و دوز لباس هم بود.

بنابراین ایرانیان در استفاده از الیاف گیاهی و حیوانی همچنین پوست حیوانات سرآمد بودند و از ریسندگی نخ تا بافندگی پارچه و دوخت آن به عنوان لباس در پوشش تن آدمی برای حجاب، و به عنوان پرده در پوشش خانه برای حفظ حریم شخصی با هوشمندی بسیار ابداع کردند آنهم به گونه‌ای هنرمندانه که تحسین همگان را برانگیزد.

 بیشتربخوانید:

چه رنگ فرشی مناسب دکوراسیون شما است؟

 

 

نقش پرده در دکوراسیون

پرده عنصری حیاتی برای ایجاد گرمای زندگی در منزل شماست همچنین:

  1. تا حدودی گرما و سرمای داخل خانه را کنترل می‌کند.

۲. از ورود گرد و غبار به داخل خانه جلوگیری می‌کند.

۳. یک اکسسوار دوست داشتنی است که به بهانه آن می‌توان زیبایی خانه را دو چندان ساخت.

۴. توانایی بسیاری در ایجاد هماهنگی رنگی به اصطلاح ست سازی در فضای دکوراسیون دارد.

۵. از همه مهم‌تر به حفظ حریم شخصی با وجود پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ کمک می‌کند.

 

انتخاب رنگ و طرح پرده

انتخاب در رنگ و طرح پرده بسیار مهم است به گونه‌ای که اگر نتوانید انتخاب درستی داشته باشید فاجعه‌ای بس عظیم در جو دکوراسیون به وجود می‌آورید که آنگاه فکر می‌کنید راه حلی جز تعویض پرده ندارید.

یک موضوعی را باید خیلی صریح برایتان عنوان کنم، درست است رنگ تیره وقار و خاص شدن دکوراسیونتان را افزایش می‌دهد ونیز راه حل خوبی برای دیر کثیف شدن اثاثیه و لوازمتان می‌باشد اما؛ بهتر است از این راه حل همیشگی چشم پوشی کنید و دست از سر رنگ تیره بردارید!!! چون: مرز بین فضای بیرون و داخل خانه را که یک قاب شیشه‌ای به نام پنجره است را پرده می‌پوشاند، در واقع تنها تصویر ممکنه از چشم انداز پنجره که بسیار وسیع هم هست از شما می ستاند بنابراین باید یک طرح دلنشین و رنگ شاد برای آن انتخاب کنید و یا حداقل رنگ روشن آن بر رنگ تیره‌اش غالب گردد.

اصلاً نگران این نباشید که ممکن است رنگ شاد پرده به دکوراسیون تیره شما نیاید، با چند راهکار ساده می‌توان زنجیره‌ای نامرئی برای اتصال رنگ در بطن دکوراسیون میان پرده و اثاثیه و لوازمتان ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

شیک ترین ترکیب رنگ ها برای دکوراسیون

 

 

راهکارهای ساده اما مؤثر برای ست کردن رنگ و طرح پرده در دکوراسیون

در طرح‌های ساده ممکن است فقط حریر بدون والان مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین به طرح حریر توجه کنید اگر دوخت‌های تزیینی در اطراف و پایین پارچه بود می‌توانید از رنگ دوخت‌های تزیینی آن و همینطور رنگ خود حریر برای ست کردن با محیط دکوراسیونتان بهره مند شوید. در صورتی که فقط از پارچه برای طرح‌های ساده پرده استفاده کردید از طرح‌ها و گل‌های روی آن برای ست سازی استفاده کنید. برای پرده‌های والان دار می‌توانید رنگ والان پرده را با رنگ دوخت‌های تزیینی حریر یا رنگ طرح و گلهای پارچه پرده در نظر بگیرید.

 

مواردی را که در دکوراسیون منزلتان می‌توانید با پرده همرنگ سازی کنید از این قبیل است:

  1. رومیزی
  2. کوسن
  3. گلدان

گلدان‌های بلوری، چینی و پلی استایر

نکته: گلدان‌های چینی انعکاس نوری‌شان بالاست و جاذبه دیداری خوبی دارند اما گلدان‌های بلوری تنهاهای‌لایتی برای ست سازی محسوب می‌شود.

  1. مجسمه

از بلوری تا پلی استایر با تنوع رنگ و طرح‌های زیبا وجود دارد.

  1. نور پردازی‌های تزیینی

مثل آباژور و نورهای کار گذاشته داخل گلدان‌های بزرگ

  1. رنگ طبیعت

رنگ‌های طبیعی همانند بامبو برای رنگ سبزش و دیگر گل‌ها و گیاهان با رنگهای متفاوتشان برای ست‌سازی مناسبند.

نکته: درست است که همرنگ ساختن والان پرده با مبلمان یکی دیگر از روشهای همرنگ کردن است اما باید هشدار دهم این گونه ست‌سازی‌ها موجب یکنواخت شدن محیط می‌شود، چنانچه که دقیقاً همین کار را انجام داده‌اید و حس یکنواختی دکوراسیونتان هر چند وقت یکبار حسابی شما را تحت فشار قرار می‌دهد کافیست چند کوسن بزرگ و خوشرنگ برای مبلمانتان تهیه کنید.

بهتر است کوسن‌ها به صورت ردیفی از وسط عرض آن روی هم قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

بدترین رنگ ها برای اتاق خواب زن و شوهر

مدل کوسن فانتزی؛ جدیدترین‌های بازار کدامند؟!

 

 

 برای مبلمان دو نفره

  1. سبز، سفید، زرد
  2. آبی، سفید، قرمز

 برای مبلمان سه نفره

سبز، سفید،زرد،سفید،آبی،سفید،قرمز

اگر کوسن‌ها در پنج رنگ سبز، سفید، زرد، آبی و قرمز انتخاب شوند بهتر است آنگونه که در بالا ذکر کرده‌ام کنار هم قرار دهید بدین صورت هم محیط را از یکنواختی در می‌آورید هم آرامش دیداری ایجاد می‌کنید.

 

انواع طرح‌های پرده

طرح‌های ساده ‌

طرح‌های ساده مزیت خاص خودشان را دارند:

۱_ذهن را از هر پیچیدگی دور خواهد کرد.

۲_با نظر کردن به آن آرامش تصویری به چشم و ذهنتان می‌بخشید.

۳_به چشم‌ها فرصت دیدن و لذت بردن از طرح و رنگ پارچه را خواهید داد، در واقع بیشترین بسط طرح‌های ساده این است که کمک می‌کند رنگ و طرح پارچه یک قدم جلوتر از طرح پرده به چشم آید و نیز رنگ پارچه بیشتر بر محیط تأثیر می‌گذارد.

 

طرح‌های ابتکاری

طرح‌های ابتکاری بسیار زیبا هستند خصوصاً چین و موج‌هایی که در والان پرده نقش می‌گیرد و خصوصیات دیداری‌اش کاملا برعکس پرده های ساده است.

  1. ابتدا طرح پرده و بعد رنگ و لعاب پارچه خود نمایی می کند

وقتی به طرح پرده نگاه می کنید این حس که انگار موج ها و چین پارچه در والان دائما چشم‌هایتان را صدا می زنند و می‌گویند به من توجه کنید به شما القا می شود جالب اینجاست که ما بارها و بارها نگاهمان که، به پرده می افتد حتی برای چند لحظه هم که شده روی والان توقف می کنیم اما خسته نمی شویم، چون موج ها نقطه دیدگاهی خوبی برای بازی با چشم و ذهن دارند.

نکته: اگر دوست دارید گذر زمان را از نور پنجره متوجه بشوید فقط از حریر پر چین و البته بدون والان استفاده کنید، بدین صورت هم حریم شخصی شما را حفظ خواهد کرد و هم اجازه عبور نور را در طی روز به داخل خانه را خواهد داد.

  1. دکوراسیون را مجلل تر خواهد کرد.

۳. به هنگام ورود توجه شخص به پرده جلب می شود.

و همانطور که قبلا هم ذکر کرده ام پرده قدرت بسیاری در زیباسازی خانه دارد.

نکته: اگر آسایش و آرامش روح و روان خود و خانواده تان برایتان مهم است نه تنها در انتخاب پرده بلکه در خرید و تهیه هر وسیله ای و یا تغییری در دکوراسیون و اجزاء ساختمان مثل دیوارها و سقف، خوب تحقیق و مطالعه کنید و بعد تصمیم بگیرید.

نکته: حتما از تصاویر دکوراسیون که به راحتی در کتاب ها و اینترنت یافت می شوند استفاده کنید زیرا چشم ها و ذهن هوشمندی بیشتری در فهم و درک تصاویر دارند.

برچسب ها: دکوراسیون، فنگ شویی، بافندگی، الیاف تعداد بازديد: 418 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز