Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:25

28
مرداد
پيوند رنگ با زندگی

پيوند رنگ با زندگی

رنگ آسمان و دريا و آرامش است. آبي روشن، جوان و پرانرژيست. رنگ نظافت و پاكيزگي است. آبي در يك دكوراسيون احساس و آرامش و سردي و يك آبگير خنك كوهستاني را تداعي مي‌كند. اين رنگ محيط را بسيار آرامش‌بخش، صميمي و خنك مي‌كند.

تحریریه زندگی آنلاین :

 

رنگ آبـــي

رنگ آسمان و دريا و آرامش است. آبي روشن، جوان و پرانرژيست. رنگ نظافت و پاكيزگي است. آبي در يك دكوراسيون احساس و آرامش و سردي و يك آبگير خنك كوهستاني را تداعي مي‌كند. اين رنگ محيط را بسيار آرامش‌بخش، صميمي و خنك مي‌كند. براي اينكه از سردي آن بكاهيم از يك تابلو يا كوسن‌ها و يا وسايل تزئيني ديگر كه رنگ كرم دارند استفاده مي‌كنيم يا حتي مبلمان خود را مي‌توان از مكمل اين رنگ (نارنجي) انتخاب نمود. آبي اگر كمي تيره شود كه به آن سرمه‌اي گويند، نشانه تفكر است. البته نورپردازي بر روي آن از طريق سقف و يا با لامپ‌هاي هالوژن آن را مجلل‌تر و زيباتر مي‌كند و از سردي اتاق مي‌كاهد.

 

 

رنگ ســبــز

رنگ سبز در يك فضا و دكوراسيون يك منزل بستگي به ميزان درجه خلوص آن مفاهيم متفاوت دارد. ولي در عين حال رنگ حيات، روستا، رنگ درختان و چمنزار است. سبز روشن بهار را تداعي مي‌كند. رنگ سبز رنگ سرزندگي و احساس ايمني است. سبزهاي روشن، آرامش و در عين حال شادي را براي اتاق‌هاي پذيرايي و نشيمن شما به ارمغان مي‌آورند. سبز سير و نزديك به يشمي سكوت عميق يك جنگل انبوه كاج را تداعي مي‌كند.

 

 بیشتربخوانید:

معنی جالب رنگ‌های پرطرفدار!

 

 

 

رنگ بـنـفــش

رنگ رازگونه است. اگر به آبي بگرايد نشانه تقواست و اگر متمايل به قرمز باشد، نشانه عشق زميني است. اگر به ميزاني با رنگ‌هاي كدر و مرده تركيب شود، نشانه اضطراب و بيماري‌ست. اما اگر رنگ بنفش به همراه يك رنگ سفيد در يك اتاق خواب به كار رود، رويايي‌ست. بنفش روشن رنگ رمانتيكي است. اگر بنفش را در ديوارهاي اتاق نشيمن يا اتاق پذيرايي خود به كار ببريد حتما از بنفش‌هاي مختلف كه با سفيد و آبي تركيب شده‌اند، استفاده كنيد. (منظور از تركيب، مخلوط كردن رنگ‌ها نيست بلكه قرار گرفتن آنها در كنار هم است) حتما از رنگ‌هاي آبي مناسب استفاده كنيد. رنگ بنفش در كنار آبي، رمانتيك و رويائي‌ست. سعي كنيد كوسن‌ها و مبل‌هايي با 2 درجه تيره‌تر و يا از رنگ‌هاي گرم و مكمل استفاده نماييد.

 

 

رنگ زرد

رنگ زرد به معني روشني، انعكاس، اميدواري، نور و آگاهي است. رنگ زرد جزء رنگ‌هاي گرم محسوب مي‌شود. افزودن رنگ زرد ليمويي بر ديوارهاي اتاق، فضا را گرم‌تر و صميمي‌تر مي‌كند و آن را دوستانه‌تر جلوه مي‌دهد. همچنين زرد ليمويي در كنار سبز تداعي‌كننده منظره طلوع خورشيد است. رنگ زرد، رنگ توجه و شادماني، رنگ آفتاب و گل نرگس است اما درخشندگي بيش از حد آن در يك فضا موجب خستگي مي‌شود. اگر ديوار خانه خود را با رنگ زرد پررنگ يا خالص بپوشانيد، فضايي بسيار سنگين به وجود خواهد ‌آمد كه باعث خستگي خواهد شد ولي اگر

50 درصد با سفيد روشن كنيد، ليمويي جذاب به دست مي‌آوريد كه روح‌بخش و صبح‌گونه است.

 

 بیشتربخوانید:

روانشناسی رنگ ها ؛ ذهن و روان شما چند ساله است؟

 

رنگ‌هاي خنثي

رنگ‌هايي هستند كه از ميزان زيادي سفيد برخوردارند ولي به هيچ‌يك از رنگ‌هاي اوليه و ثانويه متمايل نيستند. با اين تعريف رنگ‌هاي كم‌مايه مانند صورتي كم‌رنگ، آبي آسماني جزء رنگ‌هاي خنثي محسوب نمي‌شوند ولي رنگ كرم يكي از رنگ‌هاي خنثي به حساب مي‌آيد. خاكستري، نيز كه از سياه نشأت گرفته است، جزء رنگ‌هاي خنثي به حساب مي‌آيد. رنگ‌هاي خنثي در بسياري از موارد طبيعي مثل سنگ‌ها، خاك، زمين، چوب، حصير، شن و امثال اينها و يا در برخي از موارد مصنوعي مانند فلز، شيشه، سيمان و غيره ديده مي‌شوند. خنثي بودن يعني مي‌توانند به راحتي در كنار هر رنگ ديگري بدون احتمال وجود از دست دادن زيبايي‌هاي رنگ، تركيب متناسب در فضا ايجاد كنند. 1-‌ با توجه به اينكه اين رنگ‌ها آرامبخش و ملايم هستند، مي‌توانند پس‌زمينه خوبي براي نصف تابلو، نوارهاي چوبي و كاغذي، پرده و به‌طور كلي ديواركوب‌ها باشند. 2-‌ هرگاه مي‌خواهيد قسمتي از فضا مانند يك ديوار، در و پنجره و يا حتي خرده‌ريزهايي مانند دستگيره چوب‌پرده و به‌طور كلي هر وسيله كه در محيط زندگي شما وجود دارد، نظر يك بيننده به محض ورود به خود جلب نكند حتما از يك رنگ خنثي استفاده كنيد و آنجا را رنگ‌آميزي نماييد. از اين خاصيت رنگ‌هاي خنثي براي رفع عيوب معماري و شكستگي‌ها و فرورفتگي‌ها مي‌توان بهره زيادي كسب كرد. 3-‌ نصب يك تابلوي زرد در فضايي كه اغلب از رنگ‌هاي خنثي استفاده شده مي‌تواند داراي دو هدف باشد: 1- جلب نظر بيننده به طرف اثر هنري تابلو كه با نورپردازي مي‌توان تاكيد بيشتري به روي آن كرد. 2-‌ تغيير فضاي يكنواخت با عنصري با رنگ‌آميزي گرم‌تر و انرژي‌دارتر. رنگ‌هاي خنثي در پرده‌هاي مختلف از روشن تا تيره وجود دارند و به لحاظ سبك جزء تركيبات رنگي مورد استفاده شده در سبك كلاسيك مي‌باشند.

 

 

رنگ سفید

رنگ خلوص، بي‌گناهي، پاكي،‌‌‌‌ ‌آرامش و صلح است. القاءكننده آرامش و صفا است. يكي از كاربردي‌ترين رنگ‌ها در طراحي دكوراسيون يك فضا است زيرا كه با همه رنگ‌ها قابل تركيب است. (منظور از تركيب، قرارگيري رنگ‌ها در كنار هم در يك كمپوزيسيون رنگي در فضاست). به كارگيري رنگ سفيد به خصوص براي پوشش‌هاي اصلي، آن مكان را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه مي‌دهد. بنابراين براي فضاهاي كوچك و كم‌نور انتخاب ايده‌آليست. سفيد خالص هنگامي كه با نور طبيعي نورپردازي مي‌شود، يك رنگ كرم ايجاد مي‌كند ولي در زير نورهاي مصنوعي به نظر سرد مي‌رسد. در نتيجه با اضافه كردن نورهاي زرد، قرمز، قهوه‌اي در كنار نور مصنوعي مانند فلورسنت و يا افزودن لوازمي به يك يا چند رنگ يادشده در محيط تغيير مي‌كند. اين رنگ‌ها از كيفيت سفيد نمي‌كاهد بلكه آن را گرم‌تر مي‌كند. رنگ سفيد براي فضاهايي با عناصر معماري قديمي بسيار انتخاب ايده‌آليست.

 

 

بیشتربخوانید:

رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی چگونه باید باشد؟

 

 

چند خاصيت ديگر بكارگيري رنگ‌هاي خنثي در فضاهاي داخلي:

1-‌ اگر فضايي با لوازم دكوراسيوني پر شده باشد كه احساس عدم آرامش به وجود مي‌آورد، يكي از راه‌هاي ايجاد تعادل در چنين محيطي با حفظ همان وسايل، رنگ‌آميزي سطوح اصلي و يا تعويض پوشش‌هاي ثانويه مانند رومبلي‌ها و پرده‌ها و غيره به رنگ يكي از رنگ‌هاي خنثي است.

2-‌ رنگ‌هاي خنثي بر روي سطوح بافت‌دار مانند ديوارهاي سنگي و سيماني، حس روستايي را در يك فضا القا مي‌كنند

. 3- در فضايي كه با رنگ‌هاي خنثي طراحي شده است مي‌توان با استفاده از رنگ‌هاي زنده و متنوع فضا را گرم‌تر و شادتر نمود.

4-‌ با رنگ‌آميزي اتاق كوچك خود به رنگ‌هاي خنثي، احساس بزرگ‌تر، گرم‌تر و روشن‌تر بودن را به فضا القا نماييد. 5-‌ هرگز از رنگ‌هاي متمايل به آبي يا خاكستري در فضاهاي سرد استفاده نكنيد. براي چنين محيطي از رنگ‌هي خنثي گرم مانند بژ و كرم استفاده نماييد.

 

برچسب ها: رنگ، دکوراسیون داخلی، رنگ شناسی، روانشناسی رنگ، معنی رنگ ها تعداد بازديد: 312 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز