Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:53

27
فروردین
نکاتی جالب برای خرید پارچه مبل

نکاتی جالب برای خرید پارچه مبل

از انواع پارچه مبلی در بازار می‌توان به پارچه نخی، پشمی، کتان، چرم، نانو، جیر و مخمل، ساتن، ویسکوز، کریستال و مازراتی اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. آگاهی از ویژگی‌های هر پارچه شما را در انتخاب بهتر یاری می‌کند.

 یکی از کلیدی‌ترین نکات  راهنما خرید مبل ، آگاهی از انواع پارچه مبلی و ویژگی‌های هر کدام از پارچه‌هاست تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. همین‌طور ممکن است قصد تعمیر و تعویض پارچه مبلی خود را داشته باشید تا با هزینه کمتر، تنوع و تازگی را به فضای منزل خود ببخشید. در هر صورت خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند تا با آشنایی دقیق‌تر با انواع پارچه مبلی، آگاهانه‌تر دست به انتخاب بزنید.
 
*انواع پارچه مبلی 

تنوع پارچه‌های مبلی بسیار زیاد است اما به‌طور کلی شامل سه حالت‌ زیر می‌شود.

۱. پارچه‌های با مواد طبیعی: مانند پارچه‌های پنبه‌ای، نخی، کتان، پشمی و ابریشم.
۲. پارچه‌ای با مواد دست‌ساز یا مصنوعی: مانند ویسکوز، نایلون و پلی استر
۳. ترکیبی: پارچه‌ای که ترکیبی از دو مورد بالا باشد.
به یاد داشته باشید که هر کدام از موارد زیر مزایا و معایب خود را دارند.

 ۱۳ نوع از انواع پارچه مبلی بر اساس جنس

با توجه به انواع مختلف پارچه مبلی در بازار، در اینجا به بررسی ۱۳ نوع از انواع پارچه مبلی با توجه به جنس آن‌ها می‌پردازیم.

۱. پارچه مبلی نخی (پنبه‌ای)

این نوع پارچه بسیار نرم و بادوام است و از نظر رنگ و طرح‌های موجود در بازار بسیار متنوع است. از پارچه‌های نخی بیشتر درمدل های متنوع استفاده می‌شود. این پارچه به راحتی قابل شستشو است و با مقداری آب و مواد شوینده پارچه قابل لکه گیری است. متاسفانه این پارچه به دلیل اینکه از الیاف طبیعی ساخته می‌شود خیلی زود چروک شده و بو را به خود می‌گیرد. در برابر سایش مقاوم است، اما در برابر نور مستقیم خورشید هیچ مقاومتی نشان نمی‌دهد.پارچه رومبلی نخی (پنبه‌ای)

 

۲. پارچه مبلی پشمی

این پارچه همان گونه که از نام آن مشخص است از پشم گوسفند، بز یا میش بدست می‌آید. این پارچه در سرما، گرما را انتقال می‌دهد. از دیگر مزیت این پارچه می‌توان به رطوبت پذیری بالا اشاره کرد. معمولا این پارچه در مناطق سردسیر مورد استفاده خواهد بود.
این پارچه‌ها بسیار نرم و لطیف هستند و مناسب تمام فصول بوده، براق و سبک هستند. قابلیت کشش بالایی را دارد و بسیار مقاوم در برابر چروک شدن و پارگی است، اما پاک کردن لک از روی این پارچه بسیار سخت است. این پارچه مبلی مناسب و مورد توجه بیشتر افراد است. این پارچه بهتر است برای کوسن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

پارچه رومبلی پشمی

۳. پارچه مبلی چرمی

امروزه بیشتر افراد به دنبال چرم به عنوان پارچه برای مبلمان خود هستند. این پارچه فضا را رسمی‌تر به نمایش می‌گذارد و از نوع مصنوعی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدم نفوذ آب یکی از بهترین ویژگی‌های این پارچه است. اما چرم با رنگ روشن احتیاج به نگهداری بیشتری دارد، چون سریع‌تر از رنگ تیره آن لک می‌گیرد. برای رفع این مشکل می‌توانید روش صیحیح تمیز کردن مبل و صندلی را بخوانید. از معایب این نوع پارچه می‌توان به آسیب پذیری در برابر اجسام تیز، چسبندگی بدن به مبلمان به دلیل عدم عبور هوا در بافت پارچه، انتقال سرما و گرما به بدن وکم بودن طیف رنگی پارچه اشاره کرد.
 

پارچه رومبلی چرمی

۴. پارچه مبلی کتان
پارچه کتان با پارچه نخی بسیار شباهت دارند و از الیاف گیاهی است. مانند پارچه نخی بسیار زود چروک می‌شود و در برابر لک مقاومت می‌کند. این پارچه قابل شستشو بوده و صاف و درخشان است. سایش سریع و شستشوی دشوار از معایب این پارچه است، اما همچنان در صدر جدول انواع پارچه مبلی است.
 

پارچه رومبلی کتان

۵. پارچه مبلی جیر

پارچه جیر بسیار از لحاظ ظاهری به پارچه چرم و مخمل نزدیک است. این پارچه از پوست بز و گوساله بدست می‌آید. در بازار این پارچه را با نام‌هایی دیگر همچون: چرم جیر، چرم مخمل نما می توان یافت.
 

پارچه رومبلی جیر

۶. پارچه مبلی مخمل

همه ما با این پارچه آشنا هستیم، پارچه‌ای با پرز‌های نازک، لطیف و نزدیک به هم. این پارچه جزو پارچه‌هایی است که همواره در بازار مد بوده و می توان آن را یار همیشگی بازار پارچه مبل دانست. به عنوان مثال در اغلب مبل ها از پارچه مخمل استفاده می‌شود. مسلما به دلیل تنوع بسیار زیاد در طرح، رنگ و بافت طرفداران فراوانی را به خود جدب کرده است. این پارچه گزینه مناسبی به عنوان پارچه مبل، کوسن و پرده است. پارچه مخمل کبریتی، مخمل نانو، فلوک (مخمل با چاپ طرح روی آن) هم از انواع این پارچه است.
 

پارچه رومبلی مخمل

۷. پارچه مبلی نانو

از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین انواع پارچه مبلی در بازار می‌توان با پارچه نانو اشاره کرد، ساده و مدرن. مزایای بیشماری را می‌توان برای این پارچه نام برد، برای مثال: ضد آب و ضد لک، آنتی باکتریال، ضد حریق، نرم و راحت، مقاوم بودن در برابر مواد شوینده را نام برد. پس با خیال راحت از این پارچه به عنوان پارچه مبلی خود استفاده کنید و سالیان متوالی آن را در دکوراسیون خود داشته باشید.

پارچه رومبلی نانو

۸. پارچه مبلی ساتن

ساتن پارچه‌ای با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف است. دارای بافت نازک، براق و لغزنده است و فرم مجلسی برای مبل ایجاد می‌کند.
این پارچه به دلیل لغزنده بودن زمان استفاده از مبل، افراد را دچار دردسر می‌کند. در ضمن پاک کردن لک روی پارچه ساتن کار بسیار دشواری است!
 

پارچه رومبلی ساتن

۹. پارچه مبلی جین

یکی از سبک‌های جدید و دارای طیف رنگی آبی است. از نوع پارچه پنبه‌ای بوده و بافتی ناهموار دارد. پارچه جین دارای دوام و استحکام بالا است و فضایی مدرن به خانه شما می‌دهد.

پارچه رومبلی جین

۱۰. پارچه مبلی ریون

پارچه ریون سبک، دارای قابلیت کشسانی، تنوع در طرح و رنگ بسیار است. می‌توان به یکی از عیب‌های این پارچه مانند پارچه ساتن، به لغزندگی پارچه زمان نشستن بر روی آن، عدم مقاومت بسیاری در برابر آب و رطوبت، چروک شدن اشاره کرد. استقامت بالایی در برابر سایش دارد.

پارچه رومبلی ریون

۱۱. پارچه مبلی ویسکوز
 
این پارچه با توجه به اینکه از الیاف طبیعی است، یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. به نسبت پارچه‌های پنبه‌ای بسیار براق‌تر است. جذب رطوبتی بالایی دارد، اما مداومت این عملکرد باعث کاهش عمر این پارچه خواهد شد. این پارچه خاصیت ارتجاعی کمی دارد و سریع چروک می‌شود.
 

پارچه رومبلی ویسکوز

۱۲. پارچه مبلی نایلونی

این پارچه دارای مقاومت بالایی است و معمولا آن را با بافت مخمل ترکیب می‌کنند. مقاومت بالایی در برابر سایش و کشش دارد و رطوبت کمتری به خود جذب می‌کند. پارچه‌های نایلونی به نور مستقیم خورشید بسیار حساس هستند.

پارچه رومبلی نایلونی

۱۳. پارچه مبلی پلی استر

این پارچه به صورت کاملا مصنوعی بدست می‌آید و بسیار مقاوم و با دوام است. این مقاومت زیاد را حتی در برابر نور مستقیم خورشید و چروک شدن نیز حفظ می‌کند.
 

پارچه رومبلی پلی استر

دیگر انواع پارچه مبلی

از دیگر انواع پارچه مبلی در بازار می‌توان به پارچه کریستال، شانل، مازارتی، گلیم و جاجیم، بافت کنفی (گونی)، بوگاتی، پاتریس، پرفکتو، پرستیژ، چلسی، سرتکس، رویال، ونوس، مکس، پورشه و تایتانیک اشاره کرد.
به عنوان مثال پارچه‌های کریستال دارای طرح‌های گلدار و براق هستند و بیشتر برای مبل های استیل سلطنتی همچون مدل مبل مصری به کار می‌روند.
 
پارچه مبلی کریستال

نکته: هرگز سراغ پارچه‌های کشی به عنوان پارچه مبلی نروید. این پارچه‌ها بعد از چند نوبت استفاده از مبلمان حالت اولیه خود را از دست می‌دهند و دیگر به حالت اولیه بر نمی‌گردد.

نکاتی برای خرید انواع پارچه مبلی

تراکم پارچه: تراکم پارچه از موارد بسیار مهمی است که هنگام خرید باید به آن بسیار توجه کنید. اگر پارچه مورد نظر تراکم خوبی نداشته باشد در هنگام نشست و برخاست، جابه جایی و کشش خراشیده می‌شود و از زیبایی پارچه روز به روز کم می‌شود.

رنگ پارچه: انتخاب رنگ‌ها و طرح‌ها در بین تنوع بی نهایت بازار کار سختی خواهد بود. اما مواردی که ذکر می‌شوند را در یاد داشته باشید. رنگ پارچه مبل را با توجه به  رنگ دکوراسیون داخلی، مقدار استفاده از مبلمان، تعداد افراد خانواده (تعداد کودکان خردسال) انتخاب کنید. مسلما خانه‌ای با تعداد رفت و آمد در هفته و یا با وجود فرزندان خردسال باید رنگ‌هایی مناسب و کمی تیره را در نظر بگیرند تا در اثر استفاده مدام دیرتر لک بشوند.

برچسب ها: دکوراسیون داخلی، مبلمان، چیدمان مبل، پارچه مبل، انواع پارچه مبل، پارچه مبل قابل شست و شو، پارچه ویسکوز، پارچه کتان، پارچه مبلی نخی، مبل استیل، مبل راحتی، پارچه مبل چرمی تعداد بازديد: 1848 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز