Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 13:36

24
آبان
ايده‌هايی برای پرده آشپزخانه

ايده‌هايی برای پرده آشپزخانه

انتخاب رنگ مناسب پرده بسیار مهم است، چرا كه تأثیر زیادی در چگونه به نظر رسیدن آشپزخانه دارد.

آذین نعمتی؛ دانشجوی معماری

 

اگر آشپزخانه‌تان خسته‌كننده و یكنواخت به نظر می‌رسد یا اینكه فكر می‌كنید باید كمی تغییر و تحول در آنجا ایجاد كنید، بهتر است بدون هزینه وقت، انرژی و پول اضافی به سراغ پرده بروید. معمولاً مردم كمتر به دكوراسیون آشپزخانه توجه می‌كنند و بیشتر از زیبایی به كار برد راحت آشپزخانه و وسایل آن اهمیت می‌دهند؛ اما این اتاق نیز همانند سایر اتاق‌ها اهمیت زیادی دارد و باید به طراحی داخلی آن توجه كرد. با انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه، می‌توانید سبك و مد مورد علاقه خود را نشان دهید و از طرفی آشپزخانه‌تان را نیز زیباتر و جذاب‌تر كنید. مدل‌های متفاوت پرده‌ها ممكن است شما را گیج و سردرگم كنند و نتوانید آن چیزی را كه می‌خواهید پیدا كنید. 

تمیز كردن پرده آشپزخانه

تمیز كردن پرده آشپزخانه، كار ساده‌ای است. بهتر است گاهی با گردگیر، گرد و غبار نشسته روی پرده را پراكنده كنید. هر ماه یكبار آن را بشویید. برخی از پرده‌ها با توجه به جنس خاصی كه دارند، باید با دست شسته شوند و برای تمیز شدن برخی دیگر بهتر است از محلول داغ سركه استفاده كنید. برخی از پرده‌ها مدل جدیدتر و مدرن‌تری دارند و ممكن است خودتان از عهده شست‌و شوی آنها برنیایید و مجبور باشید به اتوشویی و خشكشویی محل سكونت‌تان مراجعه كنید. یك آشپزخانه بیش از حد مدرن و شیك نیاز به پرده‌ای بسیار مدرن دارد و پرده‌های مدرن و پیچیده‌تر نیز نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

هنگام نصب پرده، سعی كنید بین آن و شیشه پنجره فاصله كافی باشد تا به هم گیر نكنند. پرده آشپزخانه و سایر پرده‌ها را با آب خیلی گرم (بیش‌تر از حد مجاز) نشویید همچنین زمان چرخش آن را هنگام شست‌وشو در ماشین لباسشویی بالا نبرید. بهتر است پرده را قبل از مرحله خشك كردن از داخل ماشین لباسشویی در آورید؛ زیرا خشك كردن آن در ماشین لباسشویی باعث تغییر شكل پرده می‌شود. اگر از پودر لباسشویی دستی استفاده می‌كنید ابتدا پودر را در یك لگن یا تشت مناسب با آب تركیب كنید و بعد پرده را وارد آن محلول نمایید. از ریختن پودر به صورت مستقیم روی پرده خودداری كنید.

از مالیدن و كشیدن پرده به هنگام شست‌و شو بپرهیزید و آن را بیش از اندازه مچاله نكنید. برای شست‌وشوی پرده‌هایی كه پارچه‌های چاپی دارند، بهتر است از محلول یا پاك‌كننده پارچه‌های رنگی استفاده كنید. قبل از آنكه پرده را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، ابتدا گرد و خاك آن را بگیرید. آب ولرم و صابون بهتر از هر چیز دیگری لكه‌ها و كثیفی‌های روی پرده را پاك می‌كند و موجب درخشش دوباره آن می‌شود (از محلول سفیدكننده استفاده نكنید). 

به هنگام انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه به چهار نكته زیر توجه كنید

پارچه مناسب پرده

مسلماً در بازار یا فروشگاه با انواع و اقسام پارچه‌ها روبه‌رو می‌شوید؛ از پارچه‌های بسیار سبك گرفته تا پارچه‌های سنگین. معمولاً پارچه‌های زربافت كه سنگین‌تر از پارچه‌های معمولی هستند، برای آشپزخانه مناسب نیستند. بهترین پارچه ممكن برای پرده آشپزخانه، پارچه نخی است. این پارچه‌ها بادوام هستند و به راحتی نیز شسته‌ شده و دوباره آویزان می‌شوند. برخی پارچه‌های قلاب‌دوزی شده یا پارچه‌هایی با طرح‌های چاپی به زیبایی و ارزش پارچه می‌افزایند، ولی باید توجه داشته باشید كه پارچه موردنظرتان باید در برابر نور نیز مقاومت كافی داشته باشد و با تابش نورخورشید از پشت شیشه‌ها به سرعت تغییر رنگ ندهد و بور نشود.

برخی از پارچه‌های پرده آشپزخانه بسیار نازك هستند و آن زیبایی كه شما در ذهن داشتید را به وجود نمی‌آورند. ولی اگر پشت آنها یك لایه دیگر به عنوان آستر بیاید، زیباتر به نظر می‌رسند. ولی به هر حال باید این نكته را نیز مورد توجه قرار دهید كه آستر و پرده در كنار هم ممكن است كارایی پرده را كاهش دهند و حركت دادن آن را دشوار كنند.  

رنگ پرده

انتخاب رنگ مناسب پرده بسیار مهم است، چرا كه تأثیر زیادی در چگونه به نظر رسیدن آشپزخانه دارد. اگر می‌خواهید آشپزخانه‌تان بزرگ‌تر به نظر برسد، از رنگ‌های روشن‌تر استفاده كنید. البته با پارچه‌های خیلی روشن، آشپزخانه‌تان در طول روز بسیار آفتابی به نظر خواهد رسید و ممكن است این حالت با سلیقه شما چندان مطابق نباشد.

برای آشپزخانه‌هایی كه نور بیشتری را در طول روز از طریق پنجره‌ها دریافت می‌كنند، پارچه‌هایی كه رنگ‌های تیره‌تردارند، مناسب‌ترند. علاوه بر  میزان نور و انتخاب پرده‌ای با پارچه تیره یا روشن، بهتراست به طرح و رنگ كابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه نیز توجه كنید. در چنین مواقعی بهتر است یا از رنگ‌های شبیه و نزدیك به سایر وسایل آشپزخانه استفاده كنید یا از رنگ‌های كاملاً متضاد.  

اندازه مناسب پرده

معمولاً اتاق‌های نشیمن با استفاده از پرده‌های بسیار بلند، زیباتر به نظر می‌رسند، اما این اتفاق در مورد پرده آشپزخانه، چندان جالب نیست. آشپزخانه فضایی غیررسمی است و در آن باید احساس راحتی بیشتری كنید؛ به همین دلیل پرده‌های كوتاه‌تر راحت‌ترند. هنگام خرید پرده آشپزخانه، حتماً از قبل پنجره را دقیق اندازه‌گیری كنید. 

مدل مناسب پرده

پرده‌های آشپزخانه مدل‌ها و شكل‌های متفاوتی دارند. انتخاب مدل و شكل مناسب بستگی به سلیقه خودتان دارد و باید با توجه به میزان استفاده از پنجره برای باز و بسته كردن یا كاربرد راحت‌تر آن، مدل مورد نظر را انتخاب كنید. هر سال مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود؛ ولی در میان انواع مدل‌ها همیشه مدل‌های ساده و سنتی پر كاربردتر هستند و بیشتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

برچسب ها: راهنمای انتخاب پرده آشپزخانه، انتخاب پرده آشپزخانه، تمیز كردن پرده آشپزخانه، پارچه مناسب پرده، رنگ پرده، اندازه مناسب پرده، مدل مناسب پرده تعداد بازديد: 1038 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز