Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:29

28
مهر
رنــگ در دكوراسيون

رنــگ در دكوراسيون

نقطه مقابل رنگ‌های روشن، رنگ‌های قرمز تیره، ارغوانی تیره، سبز تیره و آبی تیره احساسی از بزرگی، قدرت فرادستی را منتقل می‌كنند.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

چرخه رنگ

از 12 رنگ خالص تشكیل شده است. رنگ‌های اولیه یا رنگ‌های اصلی سه رنگ زرد، قرمز و آبی می‌باشند. این رنگ‌ها به هیچ‌وجه قابل ساخت از رنگ دیگر نمی‌باشند.  رنگ‌های ثانویه: از تركیب دو رنگ اصلی رنگ‌های ثانویه به دست می‌آید كه با تركیب نسبت‌های متفاوت رنگ‌های اولیه، طیف رنگ‌های متنوعی (سیرتر یا روشن‌تر) به دست می‌آید.  زرد + قرمز = نارنجی،  زرد + آبی = سبز،
آبی + قرمز = بنفش   رنگ‌های ثالث:  از تركیب یك رنگ اصلی با یك رنگ ثانویه یا مكمل به وجود می‌آیند. مثلا:  آبی + سبز = فیروزه‌ای، آبی + بنفش = نیلی

رنگ‌های مكمل: از تركیب دو رنگ اصلی به میزان مساوی ساخته شده كه مقابل رنگ اصلی كه از آن ساخته نشده قرار می‌گیرد.
مكمل رنگ قرمز، سبز است (زرد + آبی) = سبز    مكمل رنگ آبی، نارنجی است (زرد + قرمز) = نارنجی     مكمل رنگ زرد، بنفش است (آبی + قرمز) = بنفش
وقتی دو رنگ مكمل در یك فضا و دكوراسیون به كار می‌رود به نظر می‌رسد كه آنها در حال حركت هستند این همان انرژی ساكن حاصل از تضاد میان ‌آنها است.

رنگ‌های مشابه، هارمونی: این رنگ‌ها در چرخه رنگ كنار یكدیگر هستند. از جمله ارغوانی، بنفش، آبی یا زرد، لیمویی، نارنجی، از تركیب این رنگ‌ها در فضای دكوراسیون یك محیط زیبا و دلپذیر حاصل می‌شود. مثلاً بر روی كاناپه به رنگ آبی كوسنی بنفش قرار دهید. از این رنگ‌ها باید به‌گونه‌ای استفاده شود كه محیط خسته‌كننده و كسالت‌آور نشود.

تنالیته رنگ: تركیب یك رنگ خالص با سفید در چند درجه (شش یا هشت) تنالیته آن رنگ گویندآیا تاكنون شده است كه در خانه‌ای قدم بگذارید و در همان قدم اولیه احساسی خوشایند و رضایت‌بخش از آن محیط به شما القا شود؟ یا احساس گرمی و صمیمیت كنید؟ این احساس همان طنین رنگ‌ها است. در واقع رنگ‌ها با اثربخشی خود در ذهن بیننده با او حرف می‌زنند و در فكر وی اثر خود را پیاده می‌كنند. اثربخشی رنگ‌ها در هیچ مكانی به اندازه خانه‌ مورد اهمیت نیست. خانه شما پناهگاه و محل استراحت شما و محل ساخت روح و فكر شما است بنابراین باید محیط داخل آن به نحوی باشد كه با فكر و روح شما به‌طور دوستانه تلفیق شود كه در این راستا رنگ‌ها مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را دارند..

رنگ‌های سرد

طیف سبز تا بنفش كه شامل آبی و سایه‌های آبی و خاكستری است، رنگ‌های سرد است. اثر این رنگ‌ها مقابل اثر رنگ‌های گرم است. این رنگ‌ها فعالیت متابولیسم بدن را كند می‌كند. مجموعه‌ای از رنگ‌های سبز و آبی در یك دكوراسیون احساس پاكیزگی و حس جذاب فرو رفتن در یك آبگیر خنك كوهستانی را تداعی می‌كند. این رنگ‌ها محیطی بسیار‌ آرامبخش، صمیمی و خنك را فراهم می‌كنند.

رنگ‌های گرم

قرمز، زرد نارنجی، صورتی، قهوه‌ای.... را رنگ‌های گرم می‌گویند كه منشاء انتقال گرمایی با طول موج بسیار و نزدیك به اشعه ماوراء بنفش است. رنگ‌های گرم، تاثیری چون جریان مواد مذاب از دهانه آتشفشان را دارند. مهاجم و توجه‌برانگیز و خود نمایند و احساسات را برمی‌انگیزند. رنگ‌های گرم در یك كادر تصویری چشم را به سوی خود می‌كشاند كه در دكوراسیون برای اهمیت بخشیدن به بخشی از فضا می‌توان از این رنگ‌های گرم استفاده نمود. تركیب رنگ‌های گرم در كنار هم جسور، غنی و زنده جلوه می‌كنند.

رنگ‌های مرده، كدر یا گلی

اكثر رنگ‌های پایه با افزودن خاكستری، اعم از سرد و گرم، به رنگ مرده یا گلی بدل می‌شوند. این رنگ‌ها در یك دكوراسیون، برای القاء تفكر و رویا به كار می‌روند. ولی اگر بتوانید در كنار یك رنگ زنده به كار ببرید، تاثیری مطمئن‌تر خواهید گذاشت.

رنگ‌های روشن

رنگ‌های ملایم مثل ابرهای تابستانی، لطیف و رویایی‌اند. رنگ قرمز مهاجم اگر با سفید ملایم شود پیام دلنشینی خواهد داشت و از دلگیری فضا خواهد كاست. یك دیوار آبی آرام در میان یك دیوار با یك رنگ تند معصومیت ویژه‌ای را منقل می‌كند. زرد روشن، سبز روشن، آبی روشن، صورتی، سفید، خاكستری روشن، بنفش روشن، جزء رنگ‌های روشن محسوب می‌شوند. این طیف رنگ‌ها در كنار هم برای اتاق كودكان نیز مناسب است.

رنگ‌های تیره

نقطه مقابل رنگ‌های روشن، رنگ‌های قرمز تیره، ارغوانی تیره، سبز تیره و آبی تیره احساسی از بزرگی، قدرت فرادستی را منتقل می‌كنند و به وسایل استفاده‌شده در دكوراسیون یك خانه نوعی ارزش و قدمت می‌بخشند. تاثیر آن وقتی است كه در بین گروهی از رنگ‌های روشن‌تر به كار گرفته شوند.

رنگ قرمز

یكی از سه رنگ اصلی و اولیه چرخه رنگ بوده و از جمله رنگ‌های گرم محسوب می‌شود. مكمل این رنگ در چرخه رنگ سبز است. قرمز پرانرژی‌ترین رنگ چرخه رنگ به حساب می‌آید. این رنگ تحریك‌كننده و گرمازاست. وجود رنگ‌های گرم در فضایی كه از دمای پایینی برخوردار است، اندكی از سرمای موجود می‌كاهد. به این حس، خطای باصره گویند. قرمز رنگ شور، عشق، احساسات، گرما، هیجان، آتش، قدرت، عصبانیت، انقلاب و خطر است. قرمز اشتها را تحریك كرده و وجود آن در یك محیط سبب پرحرف‌تر و اجتماعی‌تر شدن افراد حاضر می‌شود. استفاده از این رنگ در ابعاد وسیع باعث ترشح هورمون آدرنالین و تسریع‌كننده طپش قلب است و گردش خون را بالا می‌برد. به همین جهت گرمای بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه كاربرد آن در سطوح وسیع در یك محیط چندان مناسب نمی‌باشد. به خصوص در فضایی كه شما مدتی طولانی در آن حضور خواهید داشت. البته به خاطر بعضی از تاثیرات آن مانند اشتهازایی (در فضایی كه تنها به صرف غذا اختصاص دارد) به كار برده می‌شود. در طبیعت نیز همین اصل رعایت شده است.

 

برچسب ها: رنگ ها در دکوراسیون، چرخه رنگ، رنگ‌های سرد، رنگ‌های گرم، رنگ‌های روشن، رنگ‌های تیره، رنگ قرمز تعداد بازديد: 1193 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز