Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:12

17
شهریور
روش‌های بازیافت خلاقانه بطری‌های پلاستیکی

روش‌های بازیافت خلاقانه بطری‌های پلاستیکی

حدود 80 درصد از بطری‌های پلاستیکی مصرفی در محل زباله‌دان‌ها قرار می‌گیرند و بقیه آنها در محیط زیست به حال خود رها می‌شوند. هر کدام از بطری‌های پلاستیکی حدود هزار سال زمان نیاز دارند تا چرخه تجزیه را سپری کنند

تحریریه زندگی آنلاین : حدود 80 درصد از بطری‌های پلاستیکی مصرفی در محل زباله‌دان‌ها قرار می‌گیرند و بقیه آنها در محیط زیست به حال خود رها می‌شوند. هر کدام از بطری‌های پلاستیکی حدود هزار سال زمان نیاز دارند تا چرخه تجزیه را سپری کنند و در همان حین مواد شیمیایی مضر و خطرناکی را به محیط زیست نشت می‌دهند. در طی سال‌های اخیر، بطری‌های پلاستیکی از مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده اقیانوس‌ها و دریاها بوده‌اند. بطری‌های پلاستیکی که عمدتاً پلی‌اتیلن ترفتالات هستند، به دلیل فایده‌هایی که دارند، مصرف گسترده جهانی دارند. سبک بودن، شفافیت رنگ، راحتی در استفاده، قابلیت باز و بسته کردن درِ بطری‌ها، قابلیت بازیافت آنها، مقاومت و پایداری آنها در برابر ضربه از جمله مزایای آنها می‌باشد، ولی همچنان مهم‌ترین ویژگی آنها قابلیت بازیافت‌شان است. در راستای بازیافت این بطری‌ها، لازم است که صنعت هم‌راستا با تلاش برای حفظ و بقای محیط زیست باشد. جنگی که بشر با وارد کردن این چرخه معیوب با طبیعت به راه انداخته است، در نهایت دامن‌گیر خودش نیز خواهد شد.

 بیشتر بخوانید:

درست کردن شال گردن با ژاکت قدیمی

ایده هایی برای استفاده دوباره از لامپ های دوریز

تزیین گلدان های قدیمی با لاک ناخن

 

در بحث بازیافت ظروف و بطری‌های پلاستیکی در حال حاضر سوئیس در صدر کشورهای جهان است. کشورهای دیگر نیز سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های دیگر، راهی برای نجات خاک کشورشان پیدا کنند، مثلاً ایتالیا با بالا بردن قیمت بطری‌های پلاستیکی به‌نوعی خرید آن را برای مردم سخت می‌کند. تولید انبوه بیش از صد میلیون تن پلاستیک در سرتاسر جهان، موضوع کوچک و بی‌اهمیتی نیست و نباید سرسری گرفته شود.

 استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت، سال‌ها است که در کشورهای صنعتی اعمال می‌شود. این مسئله نیاز به جنبشی جهانی دارد و شکی نیست که برای رسیدن به محیط زیستی سالم‌تر، ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود. این اتفاق در برخی از کشورهای اروپایی مثل آلمان روی داده است. مردم آلمان به جداسازی زباله‌های خانگی بسیار اهمیت می‌دهند. هر واحد در هر آپارتمان و یا به‌طورکلی هر آپارتمان سطل‌های زباله جداگانه دارد. مردم حتی زباله‌ها را با توجه به رنگ‌شان نیز تفکیک می‌کنند، برای مثال یک سطل برای ظروف پلاستیکی، یک سطل برای کاغذ و مقوا، یک سطل برای ظروف شیشه‌ای و... . این مسئله در مردم به نوعی نهادینه شده است که انجام آن را به‌عنوان یک شهروند، جزء وظایف اصلی و عمومی می‌دانند، مثل رعایت کردن قوانین راهنمایی – رانندگی.

در این راستا، کشورها هر کدام سعی می‌کنند تا روشی را بین مردم رواج دهند که با توجه به شرایط اقتصادی و جغرافیایی امکان‌پذیر باشد؛ از جریمه‌های سنگین و هزینه‌های بالا گرفته تا ساخت دیوارهای پلاستیکی. در کشور تایوان یک روش منحصر به فرد برای استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی در نظر گرفته شده است. آن‌ها بطری‌های نوشابه را جمع‌آوری می‌کنند و با کنار هم قرار دادن آنها داخل قالب‌های بزرگ‌تر و بعد پر کردن فضای خالی بین بطری‌ها با ماسه، بلوک‌های محکم و سختی درست می‌کنند که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این روش خلاقانه، برای بازیافت و استفاده مجدد بطری‌های پلاستیکی بسیار هوشمندانه است. این دیوارها در برابر گرما و سرمای هوا نیز مقاوم هستند و بسیار مقرون به صرفه‌تر از مصالح دیگر می‌باشند و به مقدار چشم‌گیری در کاهش مصرف انرژی برای گرم و سرد کردن فضای داخل سازه‌ها، تاثیرگذارند.

 

در کشور ما، مصرف ظروف پلاستیکی و بطری‌های آب معدنی زیاد است و مردم حتی به جدا کردن و تفکیک ظروف دور ریز هم بی‌اهمیت هستند، در حالی که در این مورد تک‌تک ما مسئول هستیم، زیرا موضوع پلاستیک، کاملاً متفاوت است. در این مقاله به چند روش ساده خانگی برای استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی می‌پردازیم و امیدواریم این فرهنگ‌سازی از داخل خانه‌های‌مان شروع شود، وقتی‌که بیشتر نهادها به این امر بی‌توجه هستند و کمترین بودجه به بازیافت ظروف پلاستیکی تعلق می‌گیرد.

 بیشتر بخوانید:

جامد‌اد‌ی نمد‌ی با رول د‌ستمال کاغذی

دوخت بالش فانتزی

یقه ای برای تی شرت

جیب های پارچه ای برای ماشین های اسباب بازی

 

 

لانه پرنده با‌بطری نوشابه

وسایل مورد نیاز

 2 عدد قاشق چوبی  تیغ موکت بر  قیچی  سیم  بطری نوشابه  دانه پرنده

 روش کار

 با تیغ موکت بر یک دایره کوچک در یک‌طرف بطری (حدود 10 سانتیمتر بالاتر از کف بطری) ایجاد کنید. دایره باید اندازه قاشق باشد (تقریباً فیت شود).

 درست در همان راستا، ولی طرف دیگر بطری یک سوراخ کمی بزرگ‌تر از سوراخ قبلی را ایجاد کنید. سوراخ بزرگ‌تر برای آن سر قاشق است که گودی قاشق به آن سوار است.

 همین کار را یکبار دیگر و در فاصله بیشتری از کف بطری تکرار کنید. سعی کنید جهت سوراخ‌ها در خلاف جهت هم باشد تا قاشق‌ها پشت سر هم قرار نگیرند.

 داخل بطری را با دانه پرنده پر کنید.

 قاشق‌ها را از سوراخ‌ها عبور دهید.

 با سیم برای قسمت درپوش بطری‌ها گیره یا آویز درست کنید.

 بطری را از شاخه یک درخت آویزان کنید.

 

درست کردن قلک

وسایل مورد نیاز

 بطری نوشابه  اسپری رنگ  تیغ موکت بر  ماژیک  وسایل تزئینی به دلخواه

 روش کار

این قلک‌های خوکی بچه‌ها را تشویق به پس‌انداز کردن پول‌هایشان می‌کنند، البته شما می‌توانید به دلخواه آن را به شکل هر حیوانی که دوست دارید، در بیاورید.

 بطری را از وسط برش بزنید و کمی کوتاهش کنید و قسمت‌های جدا شده را داخل هم فرو ببرید تا دوباره به هم وصل شوند.

 برای تزئین می‌توانید روی بطری را نوار رنگی بزنید یا با اسپری رنگ کنید.

 با ماژیک جای چشم‌ها و دهان و بینی را مشخص کنید.

 یک برش کوچک در قسمت بالای بطری ایجاد کنید تا فرزندتان سکه‌هایش را از آنجا داخل قلک بیندازد.

 قلک را با هر چیزی که دوست دارید، تزئین کنید.

 

جا حبوباتی

 وسایل مورد نیاز

 بطری پلاستیکی نوشابه به تعداد دلخواه

 قیچی یا تیغ موکت بر

 

روش کار

 بطری‌ها را تمیز بشویید و برعکس بگذارید تا آب از آنها خارج شود. با تیغ دو تا بطری را برش عرضی بزنید، به‌طوری‌که یک بطری از کف بطری ارتفاع بیشتری داشته باشد و یک بطری کمتر. بطری بلندتر حکم تنه و بطری کوتاه‌تر حکم درپوش جا حبوباتی را دارد. چیزهایی که می‌خواهید را داخل بطری بریزید و در آن را ببندید.

 در صورت تمایل می‌توانید ظاهر بطری‌ها را با هر طرح و رنگی که دوست دارید، تزئین کنید.

 

برچسب ها: خلاقیت، کاردستی، بطری پلاستیکی تعداد بازديد: 308 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز