Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 19:18

12
بهمن
طرز ساخت كلاه كودك

طرز ساخت كلاه كودك

این مدل کلاه بدون الگو دوخته می‌شود. اندازه دور سر (محیط آن) حدود 50 سانتیمتر است.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

 این مدل کلاه بدون الگو دوخته می‌شود. اندازه دور سر (محیط آن) حدود 50 سانتیمتر است.

 وسایل مورد نیاز

حدود 20 سانتیمتر از پارچه اصلی

حدود 20 سانتیمتر از پارچه هماهنگ با آن برای قسمت پشت کلاه (زیر)

اختیاری: 45 سانتیمتر لایی حرارتی اگر پارچه انتخابی‌تان سبک است، بهتر است از لایی استفاده کنید. می‌توانید از هر پارچه ضخيم دیگری نیز به دلخواه استفاده کنید.

تکه‌های الگو: تکه‌های الگو را مطابق با اندازه‌ها درآورید.

روش کار

تمام دوخت‌ها حدود یک سانتیمتر از لبه فاصله دارند.

1- پارچه‌ها و تکه‌های الگوها را برش بزنید (استفاده از تکه‌های الگو کاملا اختیاری است و شما می‌توانید کار را بدون الگو درآورید). پارچه‌ها را روی الگوها قرار دهید و مطابق با اندازه آنها برش دهید. حالا لایی حرارتی را نیز مطابق همان اندازه‌ها برش بزنید. فقط به هنگام برش زدن لایی، توجه داشته باشید که اندازه لایی از هر طرف یک‌دوم اینچ کوچک‌تر باشد.

2- اگر چنانچه تمایل به استفاده از لایی دارید، آنها را به قسمت پشت پارچه با اتوی داغ بچسبانید. در اینجا فقط لایی را به یک سمت از کلاه (قسمت پشت) چسبانده‌ایم و برای هر دو طرف استفاده نکرده‌ایم. به همین دلیل 2 تکه لایی به جای 4 تکه کافی بود.

3- حالا نوبت به طرح تزئینی کوچکی که می‌خواهید روی کلاه بیفتد، رسیده است. در اینجا از تکه‌های دور ریختنی پارچه پشت کلاه استفاده کرده‌ایم. طرح را برش بزنید شما می‌‌توانید تکه تزئینی را وسط کلاه بچسبانید و بدوزید یا اینکه آن را در جایی کنار دوخت‌ها و با تمایل به سمت چپ و یا راست بدوزید. تکه مورد نظر را دور تا دور زیگزاگ بزنید تا پارچه نخ نخ نشود و با همان شکل در جایی که به نظر خودتان بهتر است بدوزید.

4- تکه‌های روی پارچه‌ها روی هم قرار بگیرند، آنها را با سوزنی ته‌گرد به هم وصل کنید و بعد شروع به دوختن کنید. لبه‌های هر دو تکه روی هم بیفتند.

5- برای قسمت بالایی کلاه که حالت گرد دارد، کمی بیشتر دقت کنید. هر اینچ از این قسمت را که می‌دوزید یک برش کوچک عمودی به اندازه یک‌دوم اینچ از لبه ایجاد کنید تا راحت‌تر و بهتر حالت گردی کار را درآورید.

6- روی پارچه‌ها روی هم قرار بگیرند. لبه‌ها را سوزن بزنید (قسمت پارچه کلاه را به نوار پهن مستطیلی دور کلاه)، برای وصل کردن و دوخت قسمت گرد بالا به قسمت مستطیل پایین، گردی بالا را به 4 قسمت تقسیم کنید و با سوزن ته‌گرد آنها را به هم وصل کنید (قسمت گرد را به قسمت مستطیل).

قبل از آنکه قسمت بالایی را به قسمت بدنه سوزن بزنید می‌توانید قسمت بالا را ابتدا از وسط تا کنید و بعد دوباره یک‌تای دیگر از وسط بزنید. وقتی که کار را به تکه‌های مساوی تقسیم می‌کنید، راحت‌تر می توانید این دو بخش را کنار هم قرار دهید و بدوزید.

7- حالا بالای کلاه را به قسمت مستطیل بدنه بدوزید. لبه‌های کار را تمیز کنید تا مطمئن شوید حالت گردی را همانطور که مدنظر بوده، درآورده‌اید و بعد این قسمت‌ها را به رو برگردانید.

8- حالا باید لبه‌ها را بدوزید ابتدا سوزن بزنید و لبه‌های پارچه‌های اصلی را به هم بدوزید.

9- هر اینچ از کار را که می‌دوزید، لبه‌ها را روی هم مرتب کنید توجه داشته باشید که تمام دوخت‌ها باید حتما یک‌دوم اینچ از لبه‌ها فاصله داشته باشند و سعی کنید روی یک خط صاف حرکت کنید.

10- روی پارچه‌ها روی هم قرار بگیرند. سوزن بزنید و بعد شروع به دوختن کنید. بالای لبه‌ها را به پایین قسمت مستطیلی (دور تا دور) بدوزید. به هنگام دوخت لبه‌های هر دو تکه پارچه را به خوبی روی هم قرار دهید. یک تکه کوچک از کار را در انتها باز نگه دارید و ندوزید.

11- آن یکی طرف کلاه را نیز روی هم جفت کنید و مراحل 3-9 را دقیقا با پارچه دوم که با پارچه اصلی ست کرده و انتخاب کرده‌اید، انجام دهید.

12- رويه پارچه‌ها روی هم بیفتد. دو طرف را به هم سوزن بزنید و با باز نگه داشتن 10 سانتیمتر از کار، تمام بخش‌های دیگر را بدوزید. حالا از جایی که دوخت نزده‌اید، کار را به رو برگردانید.

13- کلاه را به طور کامل به رو برگردانید. یک طرف کار را داخل طرف دیگر کنید (پارچه مربوط به روی کار و زیر کار) با انگشت کمی روی لبه‌ها فشار بیاورید تا بخوابد و صاف شود. یک سانتیمتر فاصله را رعایت کنید. دور تا دور کلاه را از پایین کار (لبه پایینی کلاه) به طور کامل دوخت بزنید. این‌بار حدود نیم سانتیمتر از لبه‌ها به هنگام دوخت زدن فاصله داشته باشید.

درزها و قسمت‌های دوخته نشده را نیز بدوزید. به جای یک بار دوخت زدن در لبه پایینی کلاه می‌توانید با فاصله حدود نیم سانتیمتر از دوخت قبلی، یک دوخت دیگر ایجاد کنید.

14- کودکتان با سر کردن این کلاه خیلی ذوق‌زده خواهد شد.

*لازم به ذكر مي‌باشد كه هر اينچ معادل 5/2 سانتي‌متر است.

 

برچسب ها: کلاه کودک، دوختن کلاه برای کودک، روش ساخت کلاه، دوختن انواع کلاه، دوختن کلاه بدون الگو تعداد بازديد: 1344 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز