Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 15:52

16
شهریور
آثار قرائت قرآن در خانواده

آثار قرائت قرآن در خانواده

اگر علاقه‌مندید كه كودكان و نوجوانان شما، در آینده به كتاب قرآن عشق بورزند، برنامه تلاوت قرآن، آن هم با صوتی نسبتاً بلند، بخصوص در صبحگاهان داشته باشید.

تحريريه ماهنامه بهار زندگی

 

ترنمی زیبا و جانبخش
یكی از قاریان قرآن، كه چهره نورانی و معصومش، حاكی از مصاحبت پیوسته او با كلام‌ا... بود، به مناسبت خاصی كه پیش آمد، برایم تعریف كرد كه از آغاز دوران كودكی، زمزمه تلاوت قرآن پدر خویش را، در هر صبحگاه شنیده، و با این ترنم شیرین و زیبا، سر از خواب برداشته است. و زمانی هم كه به سن تكلیف شرعی رسیده، با شنیدن همین آوای خوش، سال‌های پی‌درپی، برای نماز صبحگاهی، برخاسته است.
آن برادر عزیز، در ادامه خاطرات زیبای خود، تعریف كرد كه: -‌ با اینكه حالا چند سال است كه پدرم دعوت حق را لبیك اجابت گفته، اما در هر صبحدم، گویا در و دیوار خانه، آن ترنم زیبا و جانبخش را سر می‌دهند، و عطر تجسم آن خاطرات معنوی، همه فضای اطاق كوچك ما را پر می‌سازد. تمام كسانی كه پدر یا یكی از افراد خانواده آنان، عادت به تلاوت قرآن در صبحگاه داشته‌اند، از دوران كودكی و نوجوانی خود، خاطراتی این‌چنین شیرین و معطر، در اعمال ذهنشان، بجای مانده است كه در آغاز هر روز، لحظات خوشی را برایشان به ارمغان می‌آورد. و این یكی دیگر از اثرات سازنده تلاوت قرآن، در افراد خانواده، بخصوص كودكان و نوجوانان است. 

 

ستارگان درخشان زمینی
قرآن، دریایی از نور و رحمت است كه در هر كجا قرار بگیرد، آنجا را متبرك نموده و به درخشیدن وا می‌دارد. اما بسیاری از این درخشش‌ها و نزول بركات را، با چشمان كوتاه‌بین نمی‌توان رؤیت نمود.
و به همین دلیل است كه باید خاضعانه، در برابر پاسداران ناموس الهی و جانشینان خدا در زمین، ائمه معصومین صلوات‌ا... علیهم اجمعین، زانوی ادب زده، و اسرار بزرگ عالم هستی را، از لسان مباركشان بشنویم. در رابطه با اثرات تلاوت قرآن در خانه، به حدیث اعجاب‌انگیزی از اولین اختر تابناك آسمان ولایت، حضرت امیرالمؤمنین(ع) گوش دل می‌سپاریم: «در خانه‌ای كه قرآن خوانده شود، و از خدای عزوجل فراوان یاد گردد، بركت افزایش می‌یابد، و فرشتگان حضور پیدا می‌كنند و شیاطین از آن می‌گریزند. و آن خانه به اهل آسمان روشنی می‌دهد، همان‌گونه كه ستارگان آسمان به اهل زمین روشنی می‌دهند.» در حدیث دیگری، پیامبر محبوب و بزرگوارمان، ضمن تأكید همین درخشش برای اهل آسمان‌ها، به كسانی كه تلاوت قرآن در منازل را، از برنامه زندگی خود حذف نموده‌اند، هشدار می‌دهند كه خانه‌های خود را همانند قبرستان، سرد و خاموش نسازند: «خانه‌های خود را با تلاوت قرآن روشن كنید، و منازل را مانند قبرستان قرار ندهید. چنان‌كه یهود و نصارا چنین كردند. در كلیساها و معبدها به عبادت پرداختند ولی در منازلشان اثری نبود. در هر خانه كه قرآن زیاد خوانده شود، خیر و بركت آن خانه زیاد می‌شود و اهل آن خانه مشمول عنایت گسترده الهی خواهند شد. و ‌آن خانه به اهل آسمان‌ها نور می‌دهد. همان طور كه ستارگان، زمین را روشن می‌كنند.» 
پیامبر اكرم صلی‌ا... علیه و آله و سلم، در حدیثی دیگر، باز هم به اثرات وجود قرآن در منازل، تأكید می‌فرمایند: «خالی‌ترین و فقیرترین خانه‌ها، خانه‌ای است كه در آن قرآن نباشد.» شاید كه مقصود پیامبر عزیزمان، وجود روح قرآن در منازل است، وگرنه، در هر خانه‌ای یك یا چند جلد قرآن، آن هم به شكل‌هائی زیبا و چشمگیر، یافت می‌شود كه بسا در طول یكسال هم، صفحه‌ای از آن گشوده نمی‌شود.


توصیه‌ای برای پدران و مادران
اگر علاقه‌مندید كه كودكان و نوجوانان شما، در آینده به كتاب قرآن عشق بورزند، و با آیات آن الفتی ناگسستنی داشته باشند، اگر آرزومندید كه آیات قرآنی، در ذره‌ذره وجود نوجوانان شما جای بگیرد، و در آینده مسیر زندگی خود را، همراه با قرآن تعیین نمایند، و اگر دوستدارید كه نور قرآن، پیوسته زوایای زندگی شما را روشن نموده، و از بركات حیرت‌انگیز آن برخوردار شوید، حتماً در منازل خود، برنامه تلاوت قرآن، آن هم با صوتی نسبتاً بلند، بخصوص در صبحگاهان داشته باشید، و بدون اینكه از كودكان و نوجوانان خود مستقیماً بخواهید كه گوش به تلاوت شما بدهند، سعی نمائید كه آهنگ تلاوت قرآن، پیوسته در گوش آنان بنشیند. و این نكته مهم را هم یادآوری نمائیم كه بنابر عقیده روانشناسان، تلقین و تكرار، در هنگام صبح، و در حالت خواب و بیداری، بدلیل رلكس بودن ماهیچه‌های بدن و تمركز فكر، در ذهن همگان و بخصوص كودكان، تأثیر عمیق و شگفت‌انگیزی دارد. اما اگر خانواده‌ای به هر دلیل، نمی‌تواند برنامه تلاوت قرآن داشته باشد، حداقل توصیه می‌شود كه در صبحگاهان، دقایقی نوار قرآن، محیط صمیمی خانه آنها را، لبریز از معنویت و آرامش نموده، و زمینه مستعدی برای كودكان و نوجوانان، بوجود بیاورد.

 

تجربه دو خانواده حافظ قرآن
مدتی پیش، مطلبی را درباره زبیده، دختر 6 ساله بلوچستانی، در یكی از روزنامه‌ها خواندیم كه لازم است در همین فصل، اشاره كوتاهی به آن بنمائیم. حتماً نام زبیده را (از طریق رسانه‌های گروهی) شنیده‌اید. دختركی روستائی با چهره‌ای سوخته از آفتاب، كه در سن 5 سالگی حفظ قرآن را شروع می‌كند و در سن 7 سالگی، حافظ كل قرآن می‌شود. پدر زبیده، در مصاحبه‌ای كوتاه، به دوران شیرخوارگی دخترش اشاره می‌كند، و جمله‌ای را می‌گوید كه در عین كوتاهی، لازم است كه پیرامون آن مدتی تأمل شود: «زبیده در شیرخوارگی در آغوش من می‌نشستند. من قرآن می‌خواندم و ایشان گریه نمی‌كردند و گوش می‌دادند. و ایشان از بچگی اشتیاق زیادی به خواندن قرآن و حفظ كلام‌ا... مجید داشتند.» 
تجربه دیگر را یكی از معلمین قرآن، در رابطه با یك خانواده مشهدی، برایمان تعریف كرد. این خانواده بسیار موفق، دارای دو دختر بچه 8 و 6 ساله هستند كه اولی نصف و دیگری حدود ثلث قرآن را حفظ كرده و با صوت زیبائی، قرائت می‌نمایند. مادر سعادتمند آنها، راز این موفقیت برزگ را، چنین بیان نموده‌اند: 
-‌ من در دوران بارداری، پیوسته با وضو بوده، و قرآن زیاد تلاوت كرده و یا نوارهای آن را گوش می‌دادم. در موقع شیر دادن هم با وضو بوده، و در همان حالت قرآن را تلاوت می‌كردم. و در هر روز، دستگاه ضبط را، در نزدیكی بچه‌ها روشن كرده و نوار قرآن می‌گذاشتم. به همین ترتیب بچه‌ها، از نخستین روز، با صوت قرآن آشنا شدند، و از 4 سالگی هم برنامه حفظ قرآن را شروع كردند.

 

منبع: كتاب آداب تلاوت قرآن

 

برچسب ها: قرآن، آثار قرائت قرآن، آثار قرائت قرآن در خانواده، حفظ قرآن، کودکان قرآنی تعداد بازديد: 1007 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز