Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 09:35

21
آذر
فاکتورهای محيطي اثرگذار بر طراحی کاشت گياهان در فضاي سبز

فاکتورهای محيطي اثرگذار بر طراحی کاشت گياهان در فضاي سبز

كليك كنيد.

محیط: اقلیم و خاک
طراحی کاشت امری بسیار پیچیده است، زیرا مفاهیم طراحی را با نیازمندی‌های فنی پیچیده ترکیب می‌کند. اگر قرار است گیاهان بقا یابند، طراح باید دانش باغبانی را با حساسیت هنری ترکیب کند.
این مرحله از فرآیند، تجزیه و تحلیل روابط محیطی گیاهان می‌باشد. رابطه محیطی به وابستگی طبیعی گیاه گفته می‌شود که از عمل متقابل ویژگی‌های فیزیکی سایت مانند نور، خاک، رطوبت و باد، حاصل می‌گردد. به این رابطه، اصول طبیعی ترکیب نیز گفته می‌شود.
عوامل بسیاری بر وابستگی‌های گیاه تاثیر می‌گذارند. شرایط جوی و خاک از مهمترین متغیرها به شمار می‌آیند. شرایط جوی تاثیری مرکب از درجه حرارت، رطوبت، نور و باد می‌باشد که مستقیماً بر حیات و سازگاری گیاه تاثیر می‌گذارد. ترکیب خاک، که ترکیبی از عناصر معدنی، ترکیبات شیمیایی، مواد آلی و موجودات زنده است، سبب تغذیه و استقرار و پابرجایی گیاهان می‌شود. روابط میان محیط فیزیکی (شرایط اقلیم و خاک) و گیاهان و حیواناتی که در محیط زندگی می‌کنند سبب ایجاد اکوسیستم در طبیعت می‌گردند. موفقیت گونه‌های گیاهان بومی و مناظر طبیعی نتیجه فرآیند پیچیده تکامل تدریجی می‌باشد. با بررسی چگونگی تاثیر متقابل گیاهان و حیوانات در محیط خود، الگوهای طبیعی منظر بر زمین ظاهر می‌گردند. کلیه این روابط به یکدیگر وابسته بوده و به عنوان یک سیستم کامل همراه با یکدیگر عمل می‌کنند. به عنوان مثال ساختار و ویژگی کاربردی درخت بلوط بومی، اکوسیستم کاملی که شامل مواد مغذی خاک و رطوبت، نور خورشید و توپوگرافی است را مشخص می‌سازد. گونه‌های وابسته سنجاب‌ها و پرندگان جهت تامین غذا و پناهگاه، که از عناصر ضروری بقا به شمار می‌آیند، به درخت بلوط، در طول تکامل تدریجی خود، وابسته می‌باشند. سایه و لاشبرگ این درخت، شرایط خرداقلیمی و منبع مواد مغذی برای گیاهان زیراشکوب جنگل تولید می‌کند. این تنوع افزایش یافته گیاهان، منابع دیگری از غذا، پناهگاه و زیستگاه را نیز برای حیوانات و گیاهان به‌ وجود می‌آورد.
در هر یک از اکوسیستم‌های مختلف، اجتماعات وابسته به یکدیگر و خاص گیاهان و حیوانات تشکیل می‌گردند. لازم است گیاهان به عنوان اعضای یک اجتماع اکولوژیکی و نه تنها به لحاظ ویژگی‌های اختصاصی آنها بررسی گردند. زیرا این مطالعه، انواع گیاهانی را که به طور مشابه با اقلیم محلی و نوع خاک سازگاری می‌یابند و در نتیجه بهتر از سایر گیاهان در قالب یکی گروه همراه با یکدیگر رشد می‌کنند را مشخص می‌سازد.
اجتماعات گیاهی نمونه‌ای از الگوهای گیاهی می‌باشند که به عنوان ابزارهای طراحی مورد بررسی قرار می‌گیرند. با بررسی گیاهانی که در زیستگاه بومی خود با یکدیگر به صورت اختصاصی رشد می‌کنند، کار طراحی کاشت آسانتر می‌شود.
درک این روابط محیطی، مرحله‌ای اساسی در بسیاری از طرح ریزی‌ها و تصمیمات طراحی کاشت می‌باشد زیرا افزایش این روابط، برای محیط مفید بوده، پایداری را افزایش داده و به طور مستقیم بر توانایی گیاه برای رشد، توسعه و سرانجام بقا تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، تصمیمات محیطی مناسب بر متناسب بودن طرح نیز تاثیرگذار می‌باشند. طراح می‌تواند گیاهان بومی را با گیاهان سراسر جهان که با شرایط محیطی شما سازگار هستند، ترکیب کند. طرح کاشتی که این مفهوم را عملی نمی سازد طرحی است که می‌کوشد یک جنگل بارانی گرمسیری را در بیابان یا یک جنگل سوزنی برگان را در نواحی حاره‌ای ایجاد کند. چنین کاری ممکن به‌نظر نمی‌رسد. یک طراح خوب باید ارزیابی منظر را بیاموزد. بررسی این روابط اطلاعاتی را جهت تشخیص بهترین گیاهان برای استفاده در منظر در اختیار طراح می‌گذارد.
شرایط جوی نخستین و مهم ترین عوامل موثری هستند که در این بخش مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
درجه حرارت
شناخت دقیق در زمینه شرایط جوی فاکتور بسیار مهمی در انتخاب گیاهان مناسب به شمار می‌آید. هنگام آغاز یک پروژه جدید یا بررسی سایتی جدید، کار خود را با جمع آوری اطلاعات اقلیم منطقه‌ای موقعیت پروژه آغاز کنید. نمونه‌ای از تغییرات معمولی دمایی بالا و پائین، مجموعه لیست گیاهی شما را تعریف می‌کند. تاثیرات دمایی در هر یک از گونه‌های گیاهی، مرحله رشد گیاه، نوع خاک و تحمل گیاه متفاوت می‌باشد. تحمل یک گیاه، به توانائی گیاه جهت رشد در پايین‌ترین دما یا کمینه دمای یک منطقه گفته می‌شود. به این مناطق، مناطق تحمل گیاه اطلاق می‌گردد. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) این مسأله را بررسی کرده و ایالات متحده آمریکا را به یازده منطقه، هر یک با مجموعه متفاوتی از تغییرات دمایی، تقسیم کرده است. بنابراین، الگوهای رطوبتی، توزیع بارندگی و درجه حرارت‌ها ممکن است در هر منطقه متفاوت باشد، هر فرد باید در هنگام تفسیر این اطلاعات با دقت کامل عمل کند.
اقلیم محلی به طور مسلم سبب هدایت تصمیمات طراحی می‌گردد. رابطه متقابل و نزدیک میان فاکتورهای اقلیم محلی و سایت با شیب‌ها، دره‌ها، در مجاورت منابع بزرگ آب بودن، باد و ارتفاع وجود دارد که به طور مستقیم بر انتخاب گیاهان و جایگزینی آنها تاثیر دارند. در هنگام بازدید از سایت، مشاهدات دقیق و کاملی از شرایط خرداقلیم و اقلیم محلی آن انجام دهید. باغ‌های گیاهشناسی موجود در منطقه، مرجع خوبی در این زمینه هستند. متصدیان خزانه‌های خرده فروش نیز منبع خوبی از اطلاعات مربوط به شرایط جوی بوده و به عنوان رابطی میان گیاهی که در آن منطقه رشد می‌کند و گیاهان فروشی، محسوب می‌گردند. تهیه لیست‌هایی از گونه‌های گیاهان بومی، خاک‌های محلی، شرایط خاص جوی در انتخاب گیاهان نقش بسزایی دارند.
رطوبت
رطوبت از جمله عوامل محیطی به شمار می‌آید که میزان بارندگی، برف، مه و دیگر انواع آبی که یک منطقه دریافت می‌کند را شامل می‌شود. میانگین بارندگی سالیانه و فصل بارش برای رشد گیاه بسیار مهم می‌باشند. رطوبت در دسترس بر فصل رشد تاثیر می‌گذارد. فصل رشد یک منطقه عموماً با تعداد روزهایی که ما بین آخرین یخبندان زمستانی و اولین یخبندان پائیزی قرار دارد، مشخص می‌گردد. در مناطق معتدله، درجه حرارت‌های رو به افزایش (روزهای بدون یخبندان) با بارندگی‌های بهار و تابستان و طول روز ترکیب شده، و طول روز رو به ازدیاد در نتیجه فصول فعال رشد در بهار و تابستان، و دوره خفتگی زمستانی طولانی می‌گردد. در مقابل، شرایط اقلیمی مدیترانه ای، روزهای یخبندان کمتری را تجربه کرده و فصل رشد در این منطقه به رطوبت موجود، بسیار وابسته می‌باشد. باران‌های زمستانی و درجه حرارت‌های ملایم ترکیب شده و در نتیجه فصل رشد از نیمه زمستان آغاز و در اواخر بهار پایان می‌یابد. دوره خفتگی گیاهان مدیترانه‌ای در تابستان اغلب هنگامی که رطوبت اندکی موجود بوده و درجه حرارت بالاست، صورت می‌پذیرد.
علاوه بر بارش، رطوبت شبنم و مه نیز منابع مهم رطوبت محسوب می‌گردند. رطوبت بالا در دوره‌های طولانی مدت سبب ایجاد گیاهان فراوان و انبوه می‌گردد. شبنم به عنوان منبع در دسترس رطوبت، نتیجه معمول شب‌های صاف، نبود تابش مستقیم و توده‌های هوای مرطوب می‌باشد. در مناطق بیابانی، تجمع شبنم به میزان یک تا دو سانتیمتر در هر سال، به عنوان میزان اضافی رطوبت برای تعدادی از گونه‌های گیاهی بیابانی ضروری می‌باشد.
مه منبع مهم رطوبتی دیگری برای رشد گیاه می‌باشد، به خصوص اگر در طول فصل رشد بوجود آید. مه نه تنها بر میزان رطوبت خاک می‌افزاید، بلکه سبب افزودن رطوبت به سطح برگ شده و مانع از افزایش درجه حرارت محیط می‌گردد.
نور
نور خورشید به میزان متفاوت و درجات متغیر، عنصری ضروری برای رشد گیاه محسوب می‌گردد. اساساً به عوامل و روش فرآیند گرفتن و ذخیره انرژی خورشیدی، فتوسنتز یا نور ساخت گفته می‌شود. انرژی خورشیدی به وسیله برگ‌های گیاهان گرفته شده و طی فرآیند فتوسنتز، دی اکسید کربن موجود در هوا به اکسیژن و آب موجود در ریشه‌ها جهت تغذیه گیاه به قند تبدیل می‌گردد. اکسیژن به عنوان محصول این فرآیند آزاد می‌گردد. کلروفیل، رنگدانه سبز رنگ موجود در گیاه، عامل مهمی در این فرآیند به شمار می‌آید. قند، محصول اصلی فتوسنتز، سبب پایداری کلیه گیاهان و همچنین حیات کلیه حیوانات می‌گردد.
از جمله ویژگی‌های نور که برای رشد گیاهان بسیار مهم هستند، مدت و شدت نور می‌باشد. شدت، زاویه و تعداد ساعت‌های تابش نور خورشید، به صورت مستقیم بر رشد گیاه تاثیر می‌گذارند. در بسیاری از مناطق جهان، این ویژگی‌های نور خورشید، از طلوع تا غروب خورشید و در فصول مختلف، متفاوت می‌باشد. هنگامیکه زمین به دور خورشید می‌چرخد، نیمکره شمالی در نیمی از سال به سمت خورشید حرکت می‌کند و در نیم دیگر سال از آن دور می‌شود، در نتیجه نور خورشید در تابستان شدید و در زمستان ضعیف می‌باشد و مناطقی که در مدت زمان بسیاری از روز در یک فصل سایه دار می‌باشند، ممکن است در فصل دیگری در معرض کامل نور خورشید قرار گیرند. خورشید در جنوب قویتر از شمال می‌باشد. بنابراین شدت نور خورشید در ارتفاعات بالاتر و در شرایط جوی خشک، بیشتر از ارتفاعات پائین‌تر و در شرایط جوی مرطوب می‌باشد، زیرا نور خورشید از اتمسفر و رطوبت عبور می‌کند. دود، آلودگی و گردو غبار، سبب کاهش شدت نور خورشید می‌گردند. کلیه این عوامل برای رشد گیاه مضر می‌باشند. خورشید، تغییرات روزانه فصلی و وابسته به عرض و جغرافیایی شدت نور را کنترل می‌کند. پوشش گیاهی نیز سبب تغییر شدت نور می‌گردد. جنگل‌ها و درختستان‌ها درجات متنوعی از شدت نور را ایجاد می‌کنند. گیاهان موجود در اشکوب بالایی جنگل سایه دار، رشدی متفاوت از گیاهان رشد یافته در زیر اشکوب جنگل دارند.
 پس از مدتی شدت نور با از بین رفتن تعدادی از گیاهان تغییر کرده و گیاهان جوان تر و زیراشکوب جنگل نور به نسبت بیشتر و مستقیم تری دریافت می‌کنند. گونه‌های گیاهی با درجات خاصی از نور خورشید سازگاری یافته و بر این اساس به گیاهان مقاوم به سایه، آفتاب دوست یا مقاوم به سایه نسبی طبقه بندی می‌گردند.
مدت تابش نور خورشید در کنترل فرآیندها در برخی گونه‌های گیاهی مانند برگ ریزی، خفتگی، تحمل، اندازه برگ، رنگدانه و جوانه زدن نقش مهمی دارد.
در مناطق گرمسیری، که تغییرات اندکی در شدت نور رخ می‌دهد، تاثیر مدت نور به ندرت مشهود می‌باشد، گیاهان سالانه رشد کرده، گل داده و میوه می‌دهند. در اقلیمی که میزان نور در روز، در فصول مختلف متغیر می‌باشد، گیاهان به گونه‌ای متفاوت نسبت به نور واکنش نشان می‌دهند. گیاهان باید در دوره زمانی محدودی رشد کرده، گل داده و میوه دهند، زیرا هنگام حرکت از شمال به سمت خط استوا، در تابستان مدت زمان بیشتری از روز و در تابستان مدت زمان کمتری از روز روشن می‌باشد.
باد
باد یا جریان هوا بر سطح زمین، بر رشد و پایداری اجتماعات گیاهی تاثیر بسزایی دارد. جریان هوا میزان تبخیر را از شاخ و برگ گیاه و سطح زمین افزایش می‌دهد. باد سبب افزایش تعریق، که حاصل از تبخیر آب از گیاهان می‌باشد، می‌شود. گیاهان ضعیف یا شکننده در مناطق توفانی به خوبی رشد نمی‌کنند. بسیاری از اجتماعات گیاهی بر اساس توانایی گونه‌های گیاهی جهت بقا در برابر باد ظاهر می‌شوند.
تاثیر عوارض طبیعی زمین بر شرایط جوی و جریان هوا بیشتر از جهت خورشید می‌باشد. سرعت باد در قله کوه، 20 درصد بیشتر از سرعت باد بر زمین مسطح می‌باشد و باد به طور کلی در اطراف پشت به باد کوه، نسبت به اطراف در معرض باد، آرامتر می‌وزد.
باد به وسیله سازه‌ها و گیاهان دچار تغییر بسیاری می‌گردد. ممکن است وزش آن متوقف، منحرف یا سرعت آن به وسیله موانعی مانند ساختمان‌ها، دیوارها، فرم‌های زمین و گیاهان کاهش یابد. گیاهان با ایجاد موانع، هدایت یا انحراف سبب کنترل باد می‌گردند. نه تنها فرم و بافت گیاه بلکه وضع قرار گیری گیاه نیز بر کنترل باد از طریق این عوامل نقش مهمی دارد.
ممکن است گیاهان همراه با فرم‌های طبیعی زمین و مواد معماری جهت تغییر جریان هوا بر روی منظر، اطراف یا در میان ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرند. فرم‌های گیاهی مانند بادشکن‌ها، نوارهای محافظ و ردیف‌های پرچینی، موجب تغییر شرایط باد شوند.
طرح‌های تجزیه و تحلیل محیطی: شرایط اقلیمی
طراح باید تغییرات عمده نور خورشید، باد و رطوبت را در ارزیابی سایت یا طرح ارزیابی سایت جهت آسان‌تر ساختن تجزیه و تحلیل ثبت کند. طرح ارزیابی شامل مرزهای سایت پروژه ارزیابی شده است که خطوط تراز و سازه‌ها و گیاهان کاشت شده مهم درون سایت را در بر دارد. این طرح، پلان اصلی یا پایه می‌باشد و اساسی برای تجزیه و تحلیل محیطی محسوب می‌گردد. این طرح برای پروژه‌های مسکونی با مقیاس 1:250 و برای پروژه‌های بزرگتر با مقیاس 1:1200 یا 1:2500 به طور مفید ارائه می‌گردد.
مشخص نمودن شیب‌های مهم موجود در سایت یا هرگونه عوارض غیر معمول زمین نیز مرحله مهمی در این تجزیه و تحلیل می‌باشد. میزان شیب موجود اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که همراه با انتخاب گیاهان، اصلاح خاک یا فرسایش بالقوه و مشکلات مربوط به زهکشی به کار می‌رود.
جهت بادهای غالب را بررسی کنید.
 تغییرات مهم دمایی را در سایت و در مناطقی که بسیار مرطوب یا خشک می‌باشد، مشخص سازید.
خاک
ساختار فیزیکی و شیمیایی، رطوبت، تهویه
خاک موجب استقرار گیاه شده و اساسی برای بقای آن به شمار می‌آید زیرا غذا و آب گیاه را تامین می‌کند. بنابراین لازم و ضروری است تا طراح به ترکیب فیزیکی و شیمیایی خاک، پیش از هر گونه تلاشی در جهت کاشت گیاه در آن، پی ببرد.
ویژگی‌های شیمیایی خاک، منشاء و ویژگی‌های فیزیکی خاک، اقلیمی که بر آن عمل می‌کند را مشخص می‌سازد. با شکستن انواع سنگ‌ها، انواعی از خاک شکل می‌گیرد. اندازه ذرات، رنگ و سختی خاک به سنگ بستر مرتبط می‌باشد و این عمل بر نفوذ پذیری، قابلیت انحلال پذیری و دمای خاک تاثیر بسزایی دارند. گرما و سرما یخ زدن و ذوب شدن، تشدید فرسایش آبی، همگی سبب شکستن و ساییده شدن ساختار فیزیکی سنگ‌ها و در نتیجه تشکیل خاک می‌گردند. به لحاظ شیمیایی، خاک‌ها براساس مخلوطی از پوسیدن مواد آلی و مواد معدنی مغذی، متفاوت از یکدیگر می‌باشند. به طور مثال در اثر تجزیه گرانیت، رس تشکیل می‌گردد، از سنگ کوارتز ماسه تولید شده و خاک‌های آهکی حاصل از تجزیه سنگ آهک می‌باشند، باعث گوناگونی در مواد مغذی موجود در خاک و در نتیجه حاصلخیزی خاک می‌گردند.
ساختار فیزیکی
ساختار فیزیکی خاک، شرایط اقلیمی که بر آن عمل می‌کند را مشخص می‌سازد. خاک‌های لایه لایه یا منطبق نشان دهنده عمل آب و خاک‌هایی با بافت نرم حاصل عمل باد می‌باشند. سنگ‌های هم فشرده یا کنگلومرا حاصل از آمیخته شدن با مواد خشن‌تر و بیانگر عمل قطعات یخ می‌باشد. باد، آب و یخ همگی در جهت انتقال و تجزیه دوباره خاک‌های باقیمانده بر سطح زمین عمل می‌کنند و هنگامی که خاک دوباره رسوب می‌کند، خاک‌هایی ایجاد می‌گردند که براساس عامل تجزیه، خاک‌های بادرفت، آبرفتی یا یخچالی نامگذاری می‌شوند. خاک چین، خاک بادرفت می‌باشد، بادرفت لایه نرمی است که با وزش باد پراکنده شده و مجدداً بر زمین می‌نشیند، دلتاها و دره‌هایی مانند دلتاها و دره‌های رود نیل دارای خاک‌های رسوبی بوده که به وسیله آب رودخانه‌های بزرگ، هنگامیکه از شدت جریان آب تحت تاثیر هر عاملی کاشته شده است، رسوب کرده اند. خاک موجود در منطقه دریاچه‌های پنجگانه آمریکا یخچالی بوده که حاصل عمل پوشش یخی بزرگ موجود در شمال آمریکا در محل خود تشکیل شده اند.
خاک‌ها در مدت زمان خاصی لایه‌های مشخصی را ایجاد می‌نمایند، به این لایه‌ها، افق گفته می‌شود و مجموع آنها سبب ایجاد پروفیل یا نیمرخ خاک می‌گردند که بازگوکننده شرایط اقلیمی، مواد آلی و گذر زمان می‌باشد. افق‌های خاک با حروف R, C, B , A با حرکت از سطح خاک به سمت پائین، نامگذاری شده اند. افق A تیره رنگ و در نتیجه رشد زیاد ریشه در این لایه می‌باشد. عمق این لایه از 30 تا 60 سانتیمتر تجاوز نمی کند و اغلب کمتر از این میزان می‌باشد و موجب رشد گیاه می‌شود، زیرا این افق به لحاظ وجود مواد آلی حاصل از تجزیه، بسیار مغذی می‌باشد. در جنگل، وجود مواد آلی در این افق از برگ‌ها و دارپوست‌ها ناشی می‌گردد. این لایه اغلب دارای هوموس می‌باشد. هوموس ماده قهوه‌ای تیره‌ای می‌باشد که از تجزیه مواد آلی حاصل می‌گردد. هوموس، واژه‌ای بسیار کلی است و بیانگر جزئیات نمی باشد. کیفیت هوموس، منشاء و ترکیب آن را مشخص می‌سازد. این ماده بسیار سودمند می‌باشد زیرا سبب حفظ رطوبت در خاک، جدا شدن ذرات خاک از یکدیگر، تکثیر موجودات ذره‌بینی سودمند و افزایش نیتروژن خاک می‌گردد. افق B لایه‌ای است که در آن رس، مواد آلی، آهن و آلومینیوم موجود می‌باشد. مواد اصلی یا موادی که باد و باران نخورده اند، در افق C وجود دارند. در پایان، افق ، لایه سخت زیرین یا سنگ بستر می‌باشد. هنگام انتخاب لیست گیاهی خود، ترکیب خاک بومی را بررسی کنید نسبت به میزان خاک موجود برای توسعه رشد گیاه، به خصوص درختان و درختچه‌ها، آگاه باشید.
ساختار فیزیکی خاک، ترکیبی از بافت، دانه بندی، تراکم، زهکشی و ظرفیت حفظ آب می‌باشد. بافت خاک کیفیتی ذاتی می‌باشد و از ذرات بسیار نرم، مثل رس، ذرات خشن‌تر مثل ماسه طبقه بندی می‌گردد. خاک‌های رسی، آب و مواد مغذی را به خوبی در خود حفظ می‌کنند اما زهکشی این خاک به خوبی انجام نمی‌گیرد، کشت و کار در این خاک بسیار مشکل می‌باشد . کار با خاک‌های ماسه‌ای عموماً آسان بوده و زهکشی بسیار خوبی دارند، آنها از جمله پروفیل‌هایی می‌باشند که مواد مغذی کمی دارند و توانایی حفظ آب نیز در این نوع خاک بسیار اندک می‌باشد. خاک ایده‌آل، خاکی است که ما بین خاک رسی و خاک ماسه‌ای قرار دارد. خاک مطلوب، خاک لومی می‌باشد که تعادلی میان خاک رسی نرم، لای و ماسه ایجاد می‌کند.
دانه بندی خاکی چگونگی پیوستگی ذرات خاک را به خوبی نشان می‌دهد. توانایی ذرات خاک در تشکیل خاکدانه محکم، به آن استحکام توده‌ای شکل و شکننده‌ای می‌دهد که استحکام ساختاری آن را مشخص می‌سازد. خاک‌های ضعیف در دستان شما به گرد وغبار تبدیل شده یا به قدری متراکم می‌باشند که هرگز خرد نمی‌شوند. با افزودن هوموس به خاک ساختار و دانه‌بندی خاک نیز بهبود می‌یابد. در حقیقت، بدون توجه به نوع خاک موجود در سایت، بسیاری از ویژگی‌های خاک یا کیفیت خاک با افزدون مواد آلی و هوموس بهبود می‌یابند. کرم‌های خاکی، که اغلب در هوموس غنی شده موجود می‌باشند، عاملی بسیار مفید برای خاک به شمار می‌آیند. آنها سبب افزایش کیفیت خاک شده و کانال‌هایی را در خاک ایجاد می‌کنند که در تهویه خاک و توسعه ریشه‌ها نقش دارند.
تراکم خاک با میزان رطوبت و هوای موجود در خاک ارتباط مستقیم دارد و این عامل برای رشد گیاه بسیار ضروری می‌باشد. خاک ممکن است دارای کلیه مواد مغذی لازم برای گیاه باشد اما درصورت نبود رطوبت و تهویه مناسب مانع از رشد گیاه می‌گردد. تهویه به میزان کافی هوای موجود در ذرات خاک گفته می‌شود. تهویه و رطوبت به یکدیگر وابسته می‌باشند. خاکی که دارای ساختار خوبی باشد، نشان می‌دهد که به خوبی تهویه شده است زیرا فضای باز کافی در میان دانه‌های ریز خاک موجود می‌باشد. این فضای باز، گیاه را قادر به هدایت رطوبت در ریشه‌ها می‌سازد. رشد ریشه برای پا برجایی و استقرار گیاه در خاک بسیار ضروری می‌باشد.
فضای باز نه تنها بر میزان مواد مغذی بلکه بر دمای خاک، زهکشی و ظرفیت حفظ آب که برای جوانه زدن بذر، رشد و توسعه ریشه ضروری می‌باشد، تاثیر می‌گذارد. خاکی که به خوبی تهویه شده است ،گرمتر از خاک متراکم و خیس می‌باشد، زهکشی خوب به معنای افزایش گرمای خاک است. خاک تیره، گرما را جذب کرده و بسیار سریعتر از خاک‌های روشن گرم می‌شود. هنگامی که خاک به خوبی تهویه نشده است و سطح آب زیر زمینی بسیار بالاست، ریشه‌های گیاهان سطحی تر بوده و نزدیک به سطح خاک قرار می‌گیرند. در خاک‌های سنگین تر با رطوبت اندک، ریشه‌های گیاهان جهت تغذیه به عمق پائین تری نفوذ می‌کنند. کشت و کار در خاک سبب تهویه خاک می‌گردد. مالچ دهی خاک یا تغذیه خاک با مالچ نیز در افزودن مواد آلی و کودهای آلی مغذی نقش دارند.
رطوبت کافی موجود در خاک سبب جذب مواد مغذی خاک می‌گردد. کمبود رطوبت به شکل باران، برف، مه، شبنم یا آبیاری مانع از جذب مواد مغذی می‌گردد. در مقابل، وجود آب بسیار نیز مانع از رشد گیاه می‌شود، زیرا در این صورت گیاه دچار کمبود اکسیژن می‌شود. فضای باز موجود در خاک با آب پر شده و در نتیجه ریشه، هوایی دریافت نمی کند. تعادل میان این دو فاکتور محیطی، رطوبت و هوا، به طور مستقیم با توسعه اجتماع گیاهی مرتبط می‌باشد، زیرا ترکیب این دو عامل بر توزیع گیاه تاثیر می‌گذارد.

ساختار شیمیایی
طبیعت شیمیایی خاک، منشاء ساختار شیمیایی آن را مشخص می‌سازد. دانستن این موضوع که آیا خاک در محل خود توسعه یافته یا از فاصله‌ای دور منتقل شده است، بسیار مفید می‌باشد. تشخیص این موضوع که آیا پیش از این در سایت آشفتگی وجود داشته است یا خیر، بسیار مهم است. در نتیجه، تجزیه و تحلیل خاک در ابتدای پروژه از اجزای ضروری طراحی کاشت به شمار می‌آید. جهت تشخیص شیمیایی خاک یا میزان pH عناصر موجود برای رشد گیاه، مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
یک تجزیه و تحلیل خوب به نمونه‌های خاکی خوب و دقیق وابسته می‌باشد. در پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ، 3 تا 5 نمونه استوانه‌ای ضروری می‌باشد، نمونه خاک نیز تا عمق 30 تا 45 سانتیمتری حفر می‌گردد. کیت آزمون خاک شامل شیشه‌ای کوچک، کاغذ تورنسل و محلول‌های مواد غذایی همراه با دستوراتی جهت مشخص نمودن pH و محتوای معدنی خاک می‌باشد.
مشخص نمودن pH، میزان قلیایی یا اسیدی بودن خاک، در انتخاب گیاهان ضروری می‌باشد. میزان pH از صفر تا چهارده می‌باشد. pH کمتر از هفت نشاندهنده خاک اسیدی و بیش از هفت، خاک قلیایی و هفت نیز معرف خاک خنثی می‌باشد. pH خاک تاثیر مشهودی بر اجتماعات گیاهی در طراحی کاشت دارند.
تجزیه و تحلیل خاک سبب تفکیک مواد مغذی می‌گردد. خاک‌ها براساس محتوای معدنی خود، همانگونه که از سنگ‌های مختلف بوجود می‌آیند، متفاوت از یکدیگر می‌باشند. مواد معدنی خاک در ترکیبات شیمیایی پیچیده‌ای قرار دارند، اما از میان آنها شانزده عنصر برای رشد گیاه ضروری می‌باشند. عدم وجود تعادل در هر کدام از این مواد مغذی به گیاه آسیب می‌رساند.
این مواد مغذی در گیاه در تعادلی ظریف قرار دارند. مقدار کمتر یا بیشتر از میزان هر یک از این عناصر مانع از رشد گیاه شده، سبب فقدان گل و میوه یا تغییر رنگ برگ می‌گردد. به طور مثال، پتاسیم بر رنگ گل و میوه تاثیر می‌گذارد . کمبود این ماده مانع از رشد گیاه شده و اطراف برگ را قهوه‌ای رنگ می‌سازد. کمبود فسفر سبب رشد ضعیف جانبی، ساقه‌های پیچیده و توسعه ضعیف گل و میوه می‌گردد. مقدار بیشتر یا کمتر از میزان آهن، منجر به رگبرگ بندی برجسته‌ای در برگ و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها می‌گردد. مقدار بیش از حد نیتروژن رشد رویشی سبزی ایجاد کرده که دارای تعداد کمی میوه و گل می‌باشد.

طرح تجزیه و تحلیل محیطی: خاک
نوع خاک یا انواع خاک‌های موجود در سایت را طراح باید مشخص نماید. انواع خاک را در طرح تجزیه و تحلیل و اطلاعات مربوط به pH را نیز یادداشت کنید. گونه‌های گیاهی مختلفی که در آنجا رشد می‌کنند، به خصوص آن دسته از گیاهانی که به خوبی رشد کرده اند را یادداشت کنید. اگر شما قادر به تشخیص گیاهان نمی باشید، از آنها عکسبرداری کرده و نمونه‌های گیاهی تهیه کنید، به دقت در جعبه‌های پلاستیکی گذاشته و براساس موقعیت برچسب بزنید. سعی کنید گیاهان هر چه سریعتر توسط کارشناس مربوطه شناسایی شوند. این اطلاعات را با یادداشت‌های خود در رابطه با شرایط جوی ترکیب کنید.
طراح ارزیابی منظر جهت جمع‌آوری اطلاعاتی که فاکتورهای محیطی را به کل اکوسیستم ارتباط می‌دهد، صورت مي پذيرد. تصمیمات طراحی مهم از طریق تجزیه و تحلیل دقیق محیط آغاز می‌گردد. از طریق بررسی گیاهان موجود و شرایط گیاهان تحت دستورات استفاده از آنها توانایی فرد در انتخاب مواد گیاهی که اهداف طراحی را عملی می‌سازد، توسعه می‌یابد.

تعداد بازديد: 621 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز