Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 07:55

21
آذر
ضرورت به کارگیری اصول ایمنی در مراكز تجاري، صنعتی، خدماتی و کارگاهی

ضرورت به کارگیری اصول ایمنی در مراكز تجاري، صنعتی، خدماتی و کارگاهی

گسترش روز افزون صنايع و عدم تعامل مناسب بين انسان و تكنولوژي...

گسترش روز افزون صنايع و عدم تعامل مناسب بين انسان و تكنولوژي منجر به این شده است كه هر روز شاهد بروز حوادث انسان ساز در سطح جامعه باشيم. حوادث و سوانح، بخش اجتناب ناپذير از زندگي جوامع بشري هستند كه با توجه به انواع آنها به شكل‌هاي مختلف بروز مي‌كنند و زندگي، اموال، آسايش و آرامش انسان‌ها را تهدید مي‌كنند. حوادث و سوانح كاربري‌هاي تجاري و صنعتي از مجموعه حوادثي هستند كه به صورت روزمره آمار بزرگي را به خود اختصاص داده است. براي رويارويي با اينگونه حوادث ابتدا بايد شناخت كلي از عوامل حادثه‌ساز را در پيرامون خود به دست آوريم و سپس آنها را مورد بررسي کارشناسی قرار دهیم. زيرا به صورت مستقيم يا غيرمستقيم اثرات خود را در جامعه نشان خواهد داد.
آتش‌سوزي در يك كارخانه علاوه بر خسارات جاني و مالي ممكن است منجر به تعطيل شدن آن مركز توليدي شود يا وقوع حريق در يك انبار علاوه بر خسارات مالي و جاني منجر به قطع سرويس دهي به مشتريان مي‌گردد يا اگر انبار داراي مواد اوليه كارخانه باشد به قطع جريان توليد مي‌انجامد. واضح است كه اين امر اثرات زنجيره اي بر روي امور جاري كارخانه‌هاي توليدي و اجتماع خواهد داشت. در این نوشتار ضمن اشاره به انواع کاربری‌های مورد استفاده در مراکز تجاری، صنعتی و غیره به تجربیات کسب شده در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و روند عملکردی واحد ایمن‌سازی صنوف در این سازمان اشاره خواهد شد.
توسعه مراکز تجاری، صنعتی و کارگاه‌های در محدوده شهرها:   
در حال حاضر در شهرها و حومه آنها در سطح کشور، طيف وسيع و متنوعي از انواع مراكز تجاري از جمله واحد‌هاي صنفي، كارگاهي، خدماتي، تاسيساتي، ... استقرار يافته‌اند به طوري كه بر خلاف چندين دهه قبل كه حومه شهرهاي كشور با مزرعه‌ها و باغ‌ها تشخيص داده مي‌شد. امروز پيكر شهر و اراضي پيرامون آنها بوسیله ده‌ها واحد صنعتی، خدماتي و مراكز تاسيساتي اشغال شده است و از نظر نوع فعاليت و توليد محصول بسيار درهم آميخته و از حيث نحوه استقرار و چگونگي روند كار نابسامان بنظر مي‌رسند و تفكيك آنها از يكديگر بسيار دشوار و حتي در مواقعي غير ممكن مي‌باشد. در حالي كه با توجه به خطرات ناشي از آتش‌سوزي، محيط زيست، تفكيك واحد‌هاي تجاري و مراكز صنعتي و خدماتي كاملاً محسوس مي‌باشد. مسأله ديگر در اين زمينه مكان‌يابي و سازماندهي كارگاه‌هاي توليدي و توزيعي اين است كه با استفاده از ضوابط منطقه‌بندي در ارائه دستورالعمل‌هاي ايمني و مقررات آن در شهر‌هاي جديد و يا در توسعه جديد شهري عملي و امكانپذير است ولي در بافت‌هاي قديمي اين امر با مشكلات و موانع زيادي روبرو مي‌باشد (مانند استقرار واحد‌هاي توليدي و فروشگاه‌هاي متعدد در سطح بازارهای سنتی، تيمچه، دالان‌ها و يا مراكز پرخطر در مجاورت كاربري‌هاي كم خطر) از سوي ديگر اگر در يك منطقه صنعتي و كارگاهي واحد‌هاي مسكوني شكل گرفته باشند و يا در يك ناحيه مسكوني، واحد‌هاي صنعتي يا كارگاهي ايجاد شده باشند، جابجايي و تغيير كاربري‌هاي آنها بسيار دشوار است.
نگاهي به روند توسعه استقرار صنايع در شهرهاي ايران نشان مي‌دهد كه اين روند از يك طرف به روند كلي تحولات توسعه شهرنشيني و شهرسازي بستگي دارد و از طرف ديگر تابع قوانين، تشكيلات و عملكرد نهادهاي مختلفي است كه با اهداف و وظايف گوناگون در امر مكان‌يابي و ساماندهي مراكز صنعتي و مراكز خدماتي دخالت دارد.
همان طوري كه اشاره شد طيف وسيعي از فعاليت‌هاي مختلف تجاري و صنعتي در سطح شهر و حومه شهر‌ها وجود دارند كه ارتباط تنگاتنگي با خدمات شهري دارند و امروز در نتيجه فعاليت‌هاي اقتصادي جديدي رواج پيدا كرده است كه هم خصلت توليد كالا و هم خصلت توليد خدمات دارد و در هم ادغام شده اند، مثل خدمات فني، خدمات تعميراتي و. .. همچنین مرز قطعي و دقيقي ميان صنايع و خدمات وجود ندارد. ولي با توجه به خدمات آنها و ويژگي كاركردي آنها مي‌توان گفت: عمده خدمات با شرايط نوين شهر نشيني ملازمت و سازگاري داشته و زندگي شهري و حتي روستايي جديد، بدون بهره‌گيري از خدمات آنها امكانپذير نمي باشد و بررسي بر روي آنها نشان مي‌دهدكه بخش عمده اين مراكز در بافت شهري مشكلي نداشته و ضرورت دارد كه استقرار مراكز تاسيساتي و تجهيزاتي شهري و همچنين مراكز خدمات فني تغييراتي در كاربرد ساخت آنها و شرايط خاص ايمني داشته باشند. لذا ضرورت آموزش، بهداشت، حفاظت و ايمني و امثال آنها به عهده نهاد‌هاي مذكور و با داشتن ضوابط ويژه اي كه به برنامه ريزي و مديريت خاص خود نياز دارد محسوس مي‌باشد.
تقسیم بندی کاربریها
امروز ابهامات زيادي در تعاريف مراكز تجاري اعم از تعريف در صنايع سبك، صنايع خدماتي و واحد‌های صنفي به چشم مي‌خورد كه شناخت آنها براي ارائه دستورالعمل‌هاي ايمني قبل از احداث و يا ساختمان‌هاي احداث شده با در نظر گرفتن شرايط موجود كاربري تجاري با توجه به مقررات و قوانين لحاظ شده مشكل‌ساز مي‌باشد. براي نمونه بخش صنايع خدماتي كه بيشتر جنبه فني– تعميراتي دارند به 3 گروه تقسيم مي‌شوند.
الف) خدمات فني– تعميراتي و توليدي ساختماني (مانند كارگاه‌هاي بزرگ و كوچك درب و پنجره‌سازي آهني و چوبي، لوله‌كشي، سيم كشي، توليد و نصب لوازم گرمايشي و سرمايشي و...)
ب) خدمات فني – تعميراتي و توليدي لوازم و مبلمان خانگي (مانند توليد كنندگان و فروشندگان مبلمان، پرده، فرش، كاغذ ديواري، كابينت و. ..)
ج) خدمات فني– تعميراتي و توليدي وسايل حمل و نقل ماشين‌آلات (مانند تعويض روغني،‌ كارواش، پنچرگيري، صافكاري، ريخته‌گري،‌ قطعه‌سازي و...)
كاربري‌هاي فوق را مي‌توان از نظر همجواري با كاربري‌هاي مسكوني، آموزشي، درماني، فروشندگان مواد غذايي و لبني، فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي و ... ناسازگار اعلام كرد و بايد تمهيدات ويژه و پيش‌بيني‌هاي لازم ايمني را براي آنها تعیین كرد. بايد در نظر گرفت كاربري‌هاي فوق با توجه به وضعيت موجود، بار حريق آنها و مشاهدات عيني كارشناس ايمني بازديد كننده مي‌تواند به 3 دسته تقسيم شوند:
الف) كاربري‌هاي سبك (كم خطر): كاربري‌هايي هستند كه مزاحمتي براي شهر ندارند،‌ بار حريق آنها كم و مي‌توانند براي ارائه خدمات در جوار مناطق مسكوني قرار گيرند.
ب) كاربري‌هاي نيمه سنگین (ميان خطر): اين كاربري‌ها عمدتاً داراي سرو صداي زيادي هستند. بار حريق آنها (از متوسط تا زياد) مي‌باشد و براي جلوگيري از خطرات بايد تدابير ويژه ايمني اتخاذ شود و دور از مناطق مسكوني در نظر گرفته شوند.
ج) كاربري‌هاي سنگين (پر خطر) : اين نوع كاربريها با توجه به ضرورت بايد در حاشيه شهر‌ها و در مناطقي كه پشت به باد هستند مستقر شوند. مانند كارگاه‌هاي بزرگ، انبارها، سوله‌ها و غيره.
(لازم به توضيح است كه تعیین وضعيت كم خطر، ميان خطر، پر خطر بودن آنها به عهده كارشناسان ايمني مربوطه مي‌باشد) بايستي افزود در طی سال‌هاي گذشته با توجه به محدوديت نوع فعاليت اصناف در صورت وقوع حادثه يا آتش‌سوزي در اينگونه اماكن كنترل و مهار آن به سادگي امكان پذير بود و خسارات ناشي از آنها بالطبع خيلي كم و ناچيز برآورد مي‌شد ولي امروز با افزايش جمعيت و تسريع روند شهرنشيني و تكنولوژي‌ها و توليد و توزيع محصولات جديد و احداث فروشگاه‌هاي بزرگ و كوچك با تنوع زنجيروار داير مي‌شود و با تراكم واحد‌هاي تجاري و توليدي و نيز فروشگاه‌هاي عرضه مواد سريع‌الاشتعال كه عموماً بدون در نظر گرفتن هيچگونه تمهيدات لازم ايمني مشغول به فعاليت مي‌باشند روبه افزايش است مواجه مي‌باشيم. تجمع كالا و اجناس لوكس و قابل اشتعال، استفاده از مواد سريع الاشتعال و وسايل برقي و گازي مخاطره آميز، قرار گرفتن مواد قابل آتشگير در مجاورت منابع حرارتي، تخليه يا بارگيري كالاهاي خطرناك در انبار در شب هنگام و دهها مورد ديگر، همچنين عدم اطلاع كسبه از مسائل ايمني و رعايت نكردن آنها و سهل‌انگاري باعث شده كه اماكن تجاري و غير تجاري مانند مراكز مسكوني، اداري، سينماها، بيمارستان‌ها، مراكز صنفي، مراکز مذهبي، فرهنگي و. .. را به مكان‌هاي پرمخاطره تبديل نمايد. افزون بر آن نگهداري بناهاي تاريخي و ميراث فرهنگي در مجاورت بازار‌هاي سنتي كه يكي از مراكز حساس تجاري و تعيين‌كننده سرنوشت اقتصادي شهر‌هاي محسوب مي‌شود و در صورت وقوع حادثه يا آتش‌سوزي صدمات جبران‌ناپذيري را بربافت آنها وارد مي‌نمايد پيامدهاي ناگواري را به دنبال دارد و در حد يك فاجعه ملي تلقي مي‌شود. بنابراين لازم است تدابيري براي ايمن‌سازي اين فضاهاي شهري در برابر آتش‌سوزي انديشيده شود.
در حال حاضر نقش متخصصان و كارشناسان مسائل ايمني و سازمان‌هاي ذيربط، از جمله سازمان‌هاي آتش‌نشاني در بسياري از جوامع گسترش چشمگيري داشته است و ايمن كردن مراكز تجاري و با هر نوع كاربري از جمله وظايف اصلي سازمان‌هاي آتش نشاني به شمار مي‌رود.
با در نظر گرفتن اين امر كه پيشگيري از حريق و حادثه و حصول اطمينان صاحبان مشاغل از مسائل ايمني و جلوگيري از خطرات بالقوه‌اي كه مراكز تجاري چه درون شهري و چه برون شهري و يا هر حادثه اضطراري كه ممكن است در هر لحظه در اينگونه مراكز به وقوع بپيوندد نقش مهم سازمان‌هاي آتش نشاني را در سطح جامعه به مراتب پررنگ‌تر و حساس‌تر كرده است. بنابراين با پيشرفته و حرفه اي شدن سازمان آتش‌نشاني لزوم توسعه روزافزون در زمينه‌هاي مختلف از جمله ارائه آموزش ايمني و پيشگيري از خطرات بالقوه اي كه در هر يك كاربري‌هاي تجاري وجود دارد محسوس مي‌باشد و از آنجايي كه حوادث و اتفاقات طبيعي را نمي‌توان پيشگويي كرد لزوم ارائه طرح‌هاي ايمني جهت حفاظت و ايمني نسبي در احداث بناهاي تجاري ضرورت تام دارد.
امروزه سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي ذيربط مكلف هستند با در نظر گرفتن آمار حوادث آتش‌سوزي در كليه بناهاي تجاري در سطح كشور و در معرض خطر بودن دائمي جان و مال شهروندان و همچنين عدم توجه به مقررات ايمني در اينگونه بناها كه مي‌تواند خسارات جبران‌ناپذيري را در هنگام حريق و حادثه به وجود آورد و همچنين با توجه به رشد صنعتي شهر و ماشيني شدن دستگاه‌ها در كارخانجات و كارگاه‌ها با كارشناسان و متخصصين امور ايمني در سازمان آتش نشاني جهت اخذ طرحهاي ايمني كه مستلزم اجراي آن توسط كارفرمايان و مالكين باشد طبق قوانين تصويب شده مجلس شوراي اسلامي همكاري نمايند و در تامين حفاظت ايمني در ساختمان‌هاي بلند مرتبه،‌ دفاتر كار، كارخانجات، كارگاه‌ها، انبار‌ها، سوله‌ها و... به منظور جلوگيري از بروز حريق و حادثه‌هاي احتمالي در اينگونه مراكز اقدامات لازم ايمني را به عمل آورند.
ارائه دستورالعمل‌هاي ايمني و اجراي طرح‌هاي ايمني در ساختمان‌هاي تجاري و مراكز تجاري – صنعتي از جمله كاربري‌هاي صنعتي و صنفي از موقعيت خاصي برخوردار است. طرح‌هاي ايمني در اينگونه اماكن بايد راهكارها و اقدامات ايمني لازم را كه شامل سيستم‌هاي ايمني و الزامات ساختمان است به گونه‌اي كه شرايط و اهداف ايمني را در هنگام وقوع حوادث برآورده شود بيان كند. طرح‌هاي ايمني بايد به شكلي در اينگونه مراكز تدوين و طراحي شود كه امكان بروز حريق و حادثه را در ساختمان‌ها به حداقل ممكن برساند و ثانياً در صورت بروز حريق بتواند هدف‌هايي از جمله فراهم كردن تمهيدات لازم براي خروج اضطراري افراد و همچنين بازديدكنندگان در حداقل زمان ممكن تسهيل فعاليت و عمليات مهار و خاموش كردن آتش‌سوزي، جلوگيري از گسترش دامنه آتش و پيشگيري از تخريب سازه‌اي ساختمان و آسيب رسيدن به تجهيزات و اجناس و كالاها را در بر گيرد و نهايتاً نسبت به اثرات منفي آتش به عنوان يك آلاينده، لطمه‌اي كه به اقتصاد كشور و محيط زيست وارد مي‌سازد حساس بوده و با اهميت در نظر گرفته شود.

فعاليت سازمان آتش‌نشاني اصفهان جهت ايمني مراكز تجاري
شهر اصفهان نه تنها به عنوان يكي از كلان شهرهاي كشور از اهميت خاصي در خصوص مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي برخوردار است بلكه به عنوان يكي از مهم‌ترين قطب‌هاي صنعتي كشور محسوب مي‌شود. اصفهان با توجه به وجود ساختارهاي مدرن مانند مترو، بزرگراه‌ها، مراكز صنعتي و آموزشي، كارخانجات عظيم توليدي و ساختمان‌هاي بلند مرتبه تجاري و مسكوني و همچنين به عنوان يكي از مهم‌ترين مراكز تاريخي و فرهنگي جهان كه داراي ابنيه‌هاي منحصر به فرد است ازجمله بازار بزرگ اصفهان در ميدان امام (نقش جهان) و ده‌ها بازار سنتي و اماكن تاريخي و هزاران واحد تجاري در دالان‌ها، تيمچه‌ها و داخل بازار با بافت قديمي و سنتي و احداث صدها مجتمع تجاري و دفاتر كار و ده‌ها هزار واحد تجاري با كاربري‌هاي مختلف در سطح شهر، سهم بسزائي را در اقتصاد كشور دارد. در شهر اصفهان هر ساله هزينه‌هاي سنگين صرف احداث ايستگاه‌هاي جديد، خريد تجهيزات و استخدام نيروهاي عملياتي مي‌شود.
هرچند مهمترين وظيفه سازمان آتش‌نشاني عمليات امداد و نجات است ولي با توجه به مسائل بحران‌زاي امروز كه موجب گسترش حادثه مي‌شود تغييرات اساسي را در شيوه عمل و رويارويي با آتش و حوادث اعمال نموده است. ايمني نسبي در اين شهر حاكي از اين است كه هرچند اين سازمان به حد استاندارد‌هاي بين المللي از نظر تعداد ايستگاه‌ها و نيروها نرسيده است و با توجه به گسترش شهر و وجود كاربري‌هاي متعدد و خطرآفرين و همچنين عوامل زيادي كه باعث بروز حريق و حادثه بالاخص در مراكز تجاري و صنعتي مي‌شوند كمتر شاهد وقوع حادثه يا آتش‌سوزي در اينگونه اماكن مي‌باشد.
اين بدين معنا است كه اكثريت ساخت و ساز‌ها با هرنوع كاربري قبل از احداث و يا كاربري‌هاي از قبل ساخته شده تابع اجراي دستورالعمل‌هاي ايمني سازمان آتش نشاني مي‌باشد. در اين راستا سازمان آتش‌‌نشاني كه خود را مدعي‌العموم ايمني و همچنين داراي صلاحيت و مسئول مي‌داند و داراي اختيارات قانوني است * از سالهاي گذشته با قرار دادن حوزه آموزش و پيشگيري در دستور كار خود شاهد فعاليت‌ها و اقدامات قابل توجهي در اين حوزه بوده است، از جمله ايمني نسبي در واحد‌هاي تجاري در سطح شهر كه اين حوزه در 3 محور پيشگيري، آموزش و راه‌اندازي واحد ايمن‌سازي صنوف فعاليت داشته است.
در اين راستا واحد پيشگيري سازمان آتش نشاني اصفهان با توجه به ماده 2 اساسنامه سازمان به منظور حفظ و حراست از سرمايه‌هاي مالی و جاني شهروندان و پیشگیری از حریق در اماکن مسکونی و غیرمسکونی با تمهيدات لازم براي جلوگيري از وقوع حادثه آتش‌سوزي و احتمال گسترش آتش‌سوزي ناشي از حريق مراكز تجاري و توليدي كه براي اينگونه اماكن بسيار پرمخاطره است اقدامات لازم را به انجام می‌رساند.
براين اساس در سال 1378 با تشكيل واحد ايمن‌سازي صنوف به صورت گسترده و همه جانبه جهت ايمن‌سازي واحد‌هاي صنفي و صنعتي مستقر در سطح شهر فعاليت خود را با تشكيل جلسات مشتركي بين كارشناسان واحد ايمن‌سازي صنوف سازمان آتش‌نشاني، روساي مجامع امور صنفي صنوف توزيعي – خدماتي و صنوف توليدي – خدمات فني با توجه به ماهيت شغلي اتحاديه‌هاي صنفي تحت پوشش هر يك از مجامع فعاليت‌هاي خود را شروع كرد و مجامع امور صنفي با توجه به بند «ز» ماده 37 قانون نظام صنفی كه از جمله وظايف و اختيارات مجامع امور صنفي را نظارت در اجراي مقررات فني، بهداشتي، ايمني و حفاظتي، بيمه‌گذاري و ساير مقررات مي‌داند همكاري تنگاتنگ و نزديك خود را با سازمان آتش‌نشاني اعلام نمود و اتحاديه‌هاي تحت پوشش خود را ملزم به معرفي و اخذ استعلام ايمني از سازمان آتش‌نشاني براي تائيديه مكان‌هاي تجاري يا توليدي از نظر ايمني به منظور صدور مجوز كسب نمودند.
در اینجا نمونه‌هایي از لیست اتحاديه‌های مجمع امور صنفي كه با واحد ايمن‌سازي صنوف سازمان آتش‌نشاني همكاري لازم را در زمينه درخواست استعلام ايمني مي‌نمايند جهت اطلاع خوانندگان گرامی آورده می‌شود:
1- اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته شهرستان اصفهان.
(شامل : تولید کنندگان لباس، خیاطی‌ها، فروشندگان پوشاک و لباس عروس).
2- اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی شهرستان اصفهان.
( شامل عمده فروشان و خرده فروشان لوازم آرایشی و بهداشتی).
3- اتحادیه صنف خرازی و تریکو فروش اصفهان.
(شامل : تریکو فروش، خرازی فروش، فروشندگان لوازم ورزشی، بدلیجات، سیسمونی فروش، لوازم اسباب بازی فروش).
4- اتحادیه صنف کفاش، پسائی ساز، چرم فروش و لوازم کفش شهرستان اصفهان.
(شامل کارگاه‌های کفاشی، فروشگاه‌های فروش کفش، فروشندگان لوازمات کفش، چرم فروش و پسائی‌ساز).
5- اتحادیه صنف چلوکبابی، رستوران و تالارهای شهرستان اصفهان.
( شامل رستوران‌ها، تالارها و چلوکبابی فروش‌ها، آشپزخانه‌های بزرگ و مطبخ‌ها).
6- اتحادیه صنف کبابی و بریانی شهرستان اصفهان.
( شامل کباب و بریان فروشی، کله پزی، آشپزی).
7- اتحادیه صنف آرایشگران مردانه اصفهان.
( شامل انستیتو ترمیم مو، سالن آرایشگاه).
8- اتحادیه صنف آرایشگران زنانه اصفهان.
( شامل انستیتو زیبائی، آموزشگاه‌های آرایشگری و سالن آرایشی).
9- اتحادیه صنف میوه فروش و سبزی فروش شهرستان اصفهان).
( شامل عمده فروشان و خرده فروشان میوه و سبزیجات).
10- اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی، دستباف، موکت، تزئینات و خدمات مربوطه شهرستان اصفهان.
(شامل: فروشندگان فرش ماشینی و فرش دستباف، فروشندگان موکت ،کارگاه‌های پرده‌دوزی، کارگاه‌های پرده‌های کرکره‌ای و عمودی، فروشندگان پارچه‌های پرده‌ای).
11- اتحادیه صنف اغذیه و ساندویچ فروشان اصفهان.
(شامل: ساندویچ فروشان سرد و گرم- اسنک و پیتزا فروشان).
12- اتحادیه صنف فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت شهرستان اصفهان.
( شامل : فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت، فروشندگان لوازم یدکی موتورسیکلت و دوچرخه).
13- اتحادیه صنف خشکشوئی و لباسشوئی شهرستان اصفهان.
( شامل : خشکشوئیها و لباسشوئیها و اطو بخار).
14- اتحادیه صنف کامیونداران کمپرسی- بارکش‌های شهری و تاکسی بار شهر اصفهان.
( شامل : دفاتر و پارکینگ‌های وانت تلفنی – پیک موتوری).
15- اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع مبل اصفهان.
(شامل: نمایشگاه‌های مبلمان- کارگاه‌های نجاری- کلاف سازها- کابینت‌های چوبی- رویه کوبی- خراطی‌ها – کارگاه‌های چوب بری و کارگاه‌های رنگ‌سازی ).
16- اتحادیه صنف ابزارفروشان شهرستان اصفهان.
( شامل : فروشندگان کپسولهای آتش نشانی و لوازم جانبی وکارگاههای شارژ و خدمات مربوطه و ابزار فروشان ).
17- اتحادیه صنف لبنیات ساز و لبنیات فروش اصفهان.
( شامل : سوپرهای مواد غذائی – لبنیات فروش- لبنیات ساز).
18- اتحادیه‌های صنف رنگ فروشان شهرستان اصفهان.
( شامل رنگ فروشان- گونی فروشان- قیر وگونی و ایزوگام فروش و کارگاههای مربوطه ).
19- اتحادیه صنف گوشت سفید فروش اصفهان.
(شامل: مرغ- ماهی- پرنده فروشی (زنده) – آکواریوم و فروشگاهای فروش، مواد غذائی پرندگان و حیوانات).
20- اتحادیه گوشت فروشان شهرستان اصفهان.
(شامل فروشندگان گوشت گوسفند و گوشت قرمز گاو).
21- اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آزمایشگاهی- طبی- دندانپزشکی و پزشکی شهرستان اصفهان
(شامل: فروشندگان لوازم طبی- آزمایشگاهی- روپوش بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های توزیع سیلندرهای گازهای طبی)
22- اتحادیه صنف چایخانه‌داران اصفهان.
(شامل چایخانه‌های سنتی- قهوه خانه‌ها).
23- اتحادیه صنف گرما به داران شهرستان اصفهان.
24- اتحادیه صنف الکترونیک و صنایع الکتریکی شهرستان اصفهان.
(شامل : لوستر فروش‌ها- سازندگان لوستر و ...).
25- اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی وسائط نقلیه
(شامل : فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل، روکش صندلی و تزئینات اتومبیل، بدنه و اطاق اتومبیل و ...).
26- اتحادیه صنف برقکاران و تولیدکنندگان لوازم برقی و وسائط نقلیه.
(شامل: باطری‌سازان و باطری‌فروشان)

روند عملكرد واحد ايمن‌سازي صنوف
روند عملكرد واحد ايمن‌سازي صنوف جهت تائيديه يا عدم تائيد استعلام ايمني واحد‌هاي تجاري كه از طرف اتحاديه‌هاي توزيعي – خدماتي و توليدي – خدمات فني معرفي مي‌شوند بدين صورت است كه ابتدا بعد از اخذ استعلام ايمني توسط مالكين يا مستاجرين به واحد ايمن‌سازي صنوف، مرحله بازديد اوليه از واحد تجاري معرفي شده با توجه به نوع كاربري آن صورت مي‌گيرد كه توسط كارشناس بازديدكننده واحد ايمن‌سازي صنوف با در نظر گرفتن مقدار بار حريق و نرخ آتش‌سوزي آن واحد تجاري و خطرات بالقوه‌اي كه ممكن است در صورت وقوع بروز حريق در آن واحد تجاري رخ دهد و باعث سرايت آتش‌سوزي به مكان‌هاي مجاور گردد به مكان‌هاي پرخطر، ميان خطر و كم خطر تقسيم‌بندي مي‌شود و با لحاظ موارد فوق و همچنين نوع نازك‌كاري‌ها، سيستم روشنائي، سرمايشي و گرمايشي، كاربري‌هاي همجوار و حريق‌هاي برخوردي و موارد ديگر دستورالعمل‌هاي ايمني لازم تهيه و به مالكان و يا مستاجران ابلاغ مي‌گردد و جهت اجراي دستورالعمل‌هاي ايمني و اخذ تائيديه مورد نياز مراتب به اتحاديه مربوطه جهت تائيد آن واحد تجاري منعكس خواهد شد. توسط كارشناس بازديدكننده تمام موارد لحاظ شده در احداث ساختمان واحد تجاري و اجناس و كالاها مد نظر قرار گرفته و آدرس كامل با كروكي محل، نوع كاربري، وضعيت كاربري از نظر تعداد طبقات، متراژ، تعداد شاغلين، بار حريق، نازك‌كاري‌ها، وسايل گرمايشي و سرمايشي و. .. در شناسنامه ايمني واحد تجاري ثبت و در پرونده مالك ضميمه و همراه با تائيديه و يا عدم تائيد كاربري (حداكثر 3 مرحله بازديد و با تاريخ اعلام شده از طرف واحد ايمن‌سازي صنوف جهت اجراي موارد ايمني توسط مالك يا مستاجرين جهت تائيد يا عدم تائيد كاربري به اتحاديه) در واحد بايگاني سازمان و همچنين واحد ايمن‌سازي صنوف ضبط خواهد شد.
همچنين واحد ايمن‌سازي صنوف علاوه بر بازديد و ارائه دستورالعمل‌هاي ايمني به واحد‌هاي تجاري، بازديد‌هاي مستمر و پيگيري در ارتباط با افراد سودجو كه در سطح شهر بصورت غير استاندارد و بدون داشتن مجوز لازم اقدام به فروش سيلندر‌هاي گازمايع 11 كيلويي و شارژ سيلندر‌هاي پيك نيكي 2 كيلويي و فروش مايعات سريع الاشتعال و قابل اشتعال مانند بنزين و غيره مي‌نمايند انجام داده و با ارسال نامه به اتحاديه مربوطه ،‌شهرداري منطقه، شركت پخش فراورده‌هاي نفتی یا شركت گاز استان جهت برخورد قانوني با مالك و دستور جمع آوري و يا انتقال آنها را به مكاني مناسب اقدام مي‌نمايد. بديهي است وجود انبار‌هاي پرمخاطره در سطح شهر نيز از اين امر مستثني نبوده و با ارائه دستورالعمل‌های ايمني مربوط به انبارها مراتب به مالك و رونوشت آن اتحاديه‌هاي مربوطه جهت اخذ دستورالعمل‌هاي ايمني منعكس مي‌شود.
به طور کلی اهم فعالیت واحد ایمن سازی صنوف به شرح ذیل می‌باشد.
 تشکیل جلسات مشترک واحد ایمن‌سازی صنوف با مجامع امور صنفی تولیدی، خدمات فنی و توزیعی خدماتی به منظور برقراری ایمنی نسبی در واحد‌های تجاری سطح شهر.
 تشکیل جلسات مشترک با مسئولین ذیربط اتحادیه ابزار فروشان به منظور تائید یا عدم تائید آن دسته از افراد و مکان‌هائی که اقدام به شارژ و فروش سیلندرهای خاموش‌کننده آتش‌نشانی می‌نمایند.
 بازدید و اقدامات لازم درخصوص پیگیری شکوائیه‌های شهروندان به سازمان در مورد مکان‌های پر مخاطره در سطح شهر.
 پاسخ استعلام ایمنی اتحادیه‌های مختلف صنفی و ارائه دستورالعمل ایمنی و بازدید جهت رفع نواقص.
 بازدید از انبارهای پر مخاطره و ارائه دستورالعمل‌های ایمنی.
 بازدید از مکان‌های فروش سیلندر‌های گاز مایع 11 کیلوئی و شارژ سیلندر‌های پیک نیکی 2 کیلوئی و اقدامات لازم جهت تعطیلی مکان‌های غیرمجاز و ناامن و پر خطر در سطح شهر.
 تهیه شناسنامه ایمنی جهت واحد‌های تجاری بازدید شده به صورت مجزا.
 بازديد و ارائه دستورالعمل از واحد‌هاي تجاري در بازار‌ها و تهيه شناسنامه ايمني به صورت مجزا جهت هر يك از كاربري‌هاي بازار‌ها.
 ثبت و ارسال کلیه فعالیت‌های انجام شده در سایت اینترنتی سازمان جهت اطلاع و دسترسی سریع شهروندان به اطلاعات مورد نیاز.
 تهیه گزارشات علت حریق و حادثه در مکان‌های تجاری دچار حادثه شده به صورت مجزا برای هر واحد صنفی آسیب دیده.
 تدوین دستورالعمل ایمنی به صورت مجزا جهت هر یک از واحد‌های صنفی.
 تدوین مقالات علمی ایمنی و تجاری جهت چاپ و نشر آن در نشریه داخلی آوا.
 تدوين راهكارهاي حفاظت ايمني بازار‌هاي اصفهان در برابر آتش‌سوزي.
 اقدامات لازم جهت آموزش ایمنی و آتش نشانی کلیه کسبه تجاری و معرفی آنها به واحد آموزش سازمان.
 ارسال نامه‌های متعدد به شرکت ملی گاز- شرکت ملی فرآورده‌های نفتی – ستاد حوادث غیرمترقبه و... به منظور جلوگیری از فعالیت‌های تجاری مکانهای پر مخاطره در سطح شهر.

توضيح: بازديد‌هاي متفرقه شامل انبارهاي پرخطر، فروشگاه‌هاي شارژ و فروش سيلندر‌هاي گاز مايع 11 كيلويي و 2 كيلويي پيك‌نيكي و همچنين فروشگاه‌ها و كارگاه‌هاي شارژ سيلندر‌هاي خاموش‌كننده دستي آتش‌نشاني و تجهيزات ايمني، بازديد از تخريب واحد‌هاي تجاري، بازديد از آتش‌سوزي‌هاي تجاري به منظور بررسي علل آتش‌سوزي‌ها در مراكز تجاري، كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي، سوله‌ها، نمايشگاه‌هاي متعدد تجاري موقت در سطح شهر، بازديد از مراکز تجاري و بازار‌هاي اصفهان مي‌باشد.
 

تعداد بازديد: 484 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز