Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 06:15

21
آذر
دوج رم heavy duty 2010

دوج رم heavy duty 2010

«دوج رم» براي اولين بار در سال 1981 توسط شرکت کرايسلر...

«دوج رم» براي اولين بار در سال 1981 توسط شرکت کرايسلر به بازار معرفي گرديد. از آن زمان تاکنون شاهد ورود مدل‌هاي متفاوتي از اين وانت بوده‌ايم که براي کاربري‌هاي سبک (light duty) و کاربري‌هاي سنگين (heavy duty) طراحي و توليد شده‌اند.
قرار است مدل جديد اين وانت  با نام «دوج رم heavy duty» در پاييز سال 2009 به بازار ارائه شود. اين وانت عظيم الجثه که  در حقيقت يک وانت- کاميون مي‌باشد، مي‌تواند در بسياري از فعاليت‌هاي شهري، خدماتي و صنعتي مورد استفاده قرار گيرد . «دوج رم» جديد همچنان از شاسي و چهارچوب «رم»‌هاي گذشته که عملکرد مناسب آن‌ها به اثبات رسيده است، استفاده مي‌كند و در دو نوع 2500 و 3500 توليد خواهد شد. اما «رم» جديد از آسايش، ايمني، قدرت و تنوع کاربري بالاتري برخوردار است. «دوج» با دو نوع اتاق «Quad Cab» و «Crew Cab» توليد مي‌شود و دو نوع فضاي حمل بار نيز براي «رم» 2500 و 3500  در نظر گرفته شده كه به ترتيب داراي دو متر  و دو متر و چهل سانتيمتر طول  هستند. همچنين «رم» 3500 در دو نوع تک چرخ در عقب و جفت چرخ طراحي و توليد شده است.
در طراحي «رم heavy duty» جديد به مسأله قابليت  رانندگي توجه ويژه اي شده و تمامي قسمت‌هاي سيستم تعليق بهينه‌سازي شده است. طراحي اين سيستم به گونه‌اي است که قابليت رانندگي و کنترل خودرو در هنگام حمل بار کامل در بهترين شرايط ممکن قرار دارد. وزن خودرو هم با 270 کيلوگرم  افزايش به 4360 کيلوگرم  رسيده است. «دوج رم» براي نخستين بار از سيستم
«Fluid-filled hydro-mounts»  استفاده کرده است . اين سيستم در ستون «سي» خودرو قرار دارد و با استفاده از سيستم هيدروليکي، ضربه‌هاي وارده به خودرو را جذب کرده و از ايجاد پديده تشديد در زمان ارتعاش خودرو که مي‌تواند منجر به حرکت‌هاي ناگهاني شود، جلوگيري مي‌كند. بدين ترتيب خودرو در  مسيرهاي ناهموار نيز به راحتي حرکت کرده و هنگام عبور از پستي و بلندي‌ها تكان كمي داخل اتاق وجود خواهد داشت.
موتور و سيستم انتقال قدرت :
«دوج رم heavy duty» 3500 جديد همچنان از موتور توربو ديزل
«6,7 Cummins turbodiesel » بهره مي‌برد؛ اما  با استفاده از بهينه‌سازي‌هاي صورت گرفته، ميزان گازهاي آلاينده، خصوصاً اکسيدهاي نيتروژن (NOX) تا 90 درصد کاهش يافته است. بيشينه توان اين موتور 350 اسب بخار در دور 3000 rpm و شتاب بيشينه آن 881 نيوتن متر و در دور 1500 rpm مي‌باشد. دستيابي به شتاب بيشينه در دور پايين موتور  قابليت رانندگي مناسبي را ايجاد مي‌كند. «دوج رم heavy duty 2500» از موتور هشت سيلندر بنزيني «وي شکل» «Hemi» استفاده مي‌نمايد که در اين صورت «رم» توان بيشينه 383 اسب بخار و گشتاور 254  نيوتن متر  خواهد داشت. در حال حاضر  نسبت استفاده از موتورهاي ديزل به بنزيني در خودروهاي همکلاس  «دوج رم» به صورت 59 درصد به 41 درصد است و به همين دليل  بيش از 75 درصد «دوج‌هاي» جديد نيز مجهز به موتور ديزل خواهند بود. تعمير و نگهداري موتورهاي ديزل به دليل کمتر بودن قطعات آنها نسبت به موتورهاي بنزيني آسان‌تر است تعمير و نگهداري موتور ديزل «کامينز» نيز شامل تعويض روغن در 12 هزار کيلومتر مسافت و تعميرات و بازبيني اساسي (overhauls) نيز پس از طي مسافت 560 هزار کيلومتر است که 160 هزار کيلومتر بيش از خودروهاي همکلاس ساخته شده در «فورد» و «جنرال موتورز» مي‌باشد. خرابي و شکست سيستم خروجي موتور «دوج رم جديد» که قيمتي بيش از 3500 دلار دارد نيز به صورت ويژه گارانتي شده است. موتور ديزل کامينز از نظر رعايت استانداردهاي سختگيرانه آلاينده‌ها نيز عملکردي مناسب دارد و تمامي موارد استاندارد را با موفقيت تامين مي‌كند.
سيستم تعويض دنده نيز در «دوج رم 3500» که داراي موتور ديزل «کامينز» مي‌باشد، در دو حالت اتوماتيک و دستي شش حالته قابل سفارش است. در حالت دنده دستي نسبت دنده اول عمدا پايين در نظر گرفته شده تا  شروع به حرکت خودرو آسان‌تر باشد. در دنده اتوماتيک نيز از سيستم « Electronic Range Select» استفاده شده است که در آن راننده به سهولت مي‌تواند تعويض دنده را ديرتر يا زودتر انجام دهد و از شرايط متفاوت رانندگي بهره‌مند گردد. سيستم تعويض دنده در  «دوج رم 2500» مجهز به موتور بنزيني «همي» تنها به صورت دستي پنج حالته مي‌باشد .
«دوج رم  heavy duty» در دو نوع چهار چرخ متحرک (AWD) و چرخ هاي عقب متحرک (RWD) طراحي و توليد شده است تا دقيقا بتواند با توليدات مشابه «فورد» و «جنرال موتورز» رقابت كند. هر دو مدل مجهز به سيستم ديفرانسيل ضد چرخش هستند و نسبت تبديل اکسل در آنها 4.1 است و از چرخ هاي 43 سانتيمتري (17 اينچي) مجهز به رينگ هاي آلومينيومي و تايرهاي مخصوص حرکت در خارج از شهر (off road) بهره مي‌برند.
طراحي و امکانات داخلي :  فضاي داخلي و امکانات «دوج رم هوي ديوتي» جديد نسبت به مدل هاي پيشين خود  پيشرفته‌تر شده است. صندلي جلو مجهز به سيستم گرمايشي و تهويه مطبوع بوده و صندلي هاي عقب نيز مجهز به سيستم گرمايشي و تنظيم خودکار دماي اتاق مي‌باشند. روکش صندلي‌ها و تودوزي‌ها نيز از جنس مرغوب بوده و در دو نوع رنگ‌بندي و طراحي شده‌اند. در «وانت كاميون» سيستم صوتي با قابليت و باندهاي مناسب و پخش فايل‌هاي متنوع صوتي وجود دارد. سيستم رهيابي ماهواره‌اي و سيستم تنظيم پدال و آينه‌ها نيز از ديگر امکانات «دوج رم جديد» است. نمايشگرها نيز علاوه بر زيبايي خاص خود، اطلاعات مورد نياز را در اختيار راننده قرار مي‌دهند.
طراحي بدنه :
با افزايش مقطعي  قيمت سوخت و توجه فراوان به هرچه اقتصادي بودن خودروها، تيم طراحي «دوج رم» سعي فراواني در بهبود ضريب آئروديناميک بدنه خودرو داشته است. در اين مورد خصوصا توجه ويژه‌اي به طراحي درب قسمت بارگيري «tailgate» شده و با ايجاد قوس مناسب در آن سعي در جلوگيري از انحراف شديد خطوط جريان هوا در حين حرکت خودرو در نتيجه کاهش مقاومت هوا شده است. همچنين براي كاهش ضريب آئروديناميكي از يک اسپويلر در عقب خودرو استفاده شده است.  طراحي آينه‌ها نيز به گونه‌اي است که ضمن تامين ديد مناسب براي راننده، به خاطر انحناي آنها کمترين مقاومت در مقابل مسير جريان هوا ايجاد مي‌شود. بنا بر اطلاعات منتشره از سوي شرکت «کرايسلر»، مدل 3500 مجهز به  جفت چرخ در عقب، ضريب آئروديناميکي بهتري نسبت به مدل معمولي اين وانت –کاميون دارد.
براي حفظ ايمني در زمان حمل بار از ميله هاي محافظ استاندارد  (Standard bedrail protection) با ابعاد دو متر و دو متر و چهل سانتيمتر براي «رم» 2500 و 3500  استفاده  شده است. طراحي سپر  و چراغ هاي جلو در «دوج رم» 2500 و 3500 مشابه وانت‌هاي توليدي «light duty» «کرايسلر» مي‌باشد. جلو پنجره در هر دو مدل علاوه بر طراحي بسيار زيبا، حجم هواي مورد نياز موتور را نيز تامين مي‌كند. 
نکته قابل ذکر ديگر در مورد اين «وانت کاميون» قدرتمند، وجود پنج چراغ بر روي سقف خودرو و در قسمت جلوست که علاوه بر زيبايي در شب، موجب مشاهده کامل اين خودرو توسط ساير راننده‌ها شده و احتمال تصادف را کاهش مي‌دهد.
سيستم هاي ايمني :
به دليل اينکه عموما از وانت – کاميون‌ها جهت انتقال بارهاي گران قيمت استفاده مي‌شود، سيستم‌هاي ايمني متعددي در «دوج رم heavy duty» جديد به کار رفته است. كه برخي از آنها عبارتند از:
سيستم ABS همراه با چهار ترمز مستقل
سيستم جلوگيري از بسته  شدن خودکار پنجره‌ها هنگام وجود مانعي در راه بسته شدن پنجره
سيستم کمک ترمز «دوج رم 3500» كه هنگام ترمزگيري ناگهاني فعال مي‌شود.
پايه فرمان (Steering columns) داراي دو لوله با محور مشترک که مي‌توانند به طور مستقل نسبت به هم حرکت كنند و بدين ترتيب پايه فرمان در زمان برخورد شديد قادر به جذب انرژي بيشتري در زمان برخورد شديد است.
روشن شدن خودکار چراغ‌ها و باز شدن درب‌ها براي کمک به نجات سرنشينان در زمان وقوع تصادف
کمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع
طراحي ستون‌ها به گونه‌اي که حداقل نيروي برخورد در تصادفات  به اتاق منتقل گردد.
پدال هالي تنظيم شونده براي جلوگيري از تصادفات
استفاده از کسيه‌هاي هوا با شکل و طراحي منحصر به فرد
سيستم کمک پارک «سوپر سونيک» که به طور خودکار سرعت خودرو را در هنگام نزديك شدن به موانع کاهش مي‌دهد.
تعبيه يک دوربين در قسمت عقب وانت تا در موارد حمل بارهاي حجيم، ديد مناسب براي راننده تامين گردد.
قيمت نهايي «دوج رم heavy duty» هنوز اعلام نشده است، اما «کرايسلر» تصميم گرفته است تا هر دو مدل  را به طور قابل ملاحظه‌اي  ارزان‌تر از فورد «250-Ford F FX4» به فروش برساند.

تعداد بازديد: 413 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز