Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 06:06

21
آذر
منطقه دویی‌ها از دره فرحزاد می‌گویند

منطقه دویی‌ها از دره فرحزاد می‌گویند

پروژه ساماندهی دره فرحزاد بنا بر ایده و تدبیر دكتر قالیباف ...

ساماندهی دره فرحزاد ایده شهردار تهران بود

 امیرعباس بهاری، شهردار منطقه دو
پروژه ساماندهی دره فرحزاد بنا بر ایده و تدبیر دكتر قالیباف، شهردار تهران، مبنی بر ساماندهی رود دره‌های شهر تهران اجرا شده است. این پروژه از آبان ماه سال گذشته آغاز شد، اما متأسفانه به لحاظ ادعای فردی كه خود را مالك آنجا می‌دانست و بعد معلوم شد كه سندش مربوط به نقطه دیگری است و نیز سرمای زمستان و برودت هوا، كار دو ماه متوقف شد و عملاً تا پایان سال پیشرفت فیزیكی مورد انتظاری حاصل نشد. كار جدی ما از فروردین ماه امسال آغاز شد. اما خوشبختانه با استقبال خوبی كه ازسوی شهروندان و دیگر مناطق تهران از این پروژه به عمل آمد، همكاران ما دلگرم شدند كه كار را با سرعت زیاد در مدت هشت ماه به پایان برسانند. خوشبختانه در طول اجرای فاز اول پروژه دره فرحزاد پیمانكاران دست‌اندركار ساخت این مجموعه بسیار كمك كردند و از همه آنها به لحاظ سرعت كار و نیز مشكلات نقدینگی شهرداری كه در زمان انجام پروژه پیش آمد و آنها با صبر و حوصله پروژه را به پایان رساندند، قدردانی می‌كنم و امید داشته باشم که فاز بعدی این پروژه که در حدفاصل بزرگراه شهید حكیم تا بزرگراه شهید همت قرار گرفته تا تیر ماه 9831 به پایان برسد.
 

مدیریت شهرداری، مدیریتی كارآمد

 حسین دالوند؛ عضو شرکت پیمانکار پروژه
كسانی می‌توانند درباره پروژه دره فرحزاد اظهارنظر كنند كه قبلاً این دره را از نزدیك دیده باشند، چرا كه با توجه به حجم كاری كه در آن انجام شده و زمان صرف شده، یكی از پروژه‌های موفق كشور محسوب می‌شود. مدیریت قوی از موفقیت‌های این پروژه بود. مدیریت شهرداری، مدیریت كارآمد و قوی است كه بیش از خودمان نیروهای پیمانكار را می‌شناسد و این نوع مدیریت را می‌توان در كلاس‌های درس آموزش داد.
 

مدیریت صحیح و تفكر راهبردی، علل موفقیت

 مجتبی رشیدی: معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه دو
یكی از دغدغه‌های فكری مسئولان و دست‌اندركاران منطقه در زمان شروع كار و ساماندهی دره فرحزاد، تبدیل وضع موجود این مكان بود. چرا كه دره فرحزاد در سالیان دراز به محلی برای تخلیه زباله و نخاله تبدیل شده بود و از لحاظ تثبیت خاك، وضع مناسبی نداشت. لذا نخستین اقدامی كه در این محل صورت گرفت، تقویت بدنه‌ها و تخلیه نخاله و زباله‌های موجود بود. در این عملیات 003 هزار متر مكعب زباله و نخاله از دره فرحزاد تخلیه شد، ‌سپس تثبیت بدنه‌ها آغاز شد كه ابتدا باید از رانش زمین و حركت‌های احتمالی جلوگیری می‌كردیم كه برای این كار خوشبختانه 05 هزار مترمكعب دیوار حائل در این پروژه ساخته شده است. بعد از تثبیت دیواره‌ها، طرح‌های مسیر دوچرخه‌سواری، ‌سلامت و پیاده و دسترسی‌های سواره‌رو اجرا شد. در این راستا، مسیر سواره‌رو به طول 0091 متر با عرض 7متر، پیاده به طول 0057 متر با عرض متوسط 3متر و دوچرخه‌سواری به طول 3هزار متر با عرض 3 متر پیش‌بینی و اجرا شد. در دره فرحزاد امكاناتی فراهم شده است كه یك خانواده در تمامی روزهای هفته بتواند وقت خود را در این محل و با استفاده از وسایل و امكاناتی كه برای همه سنین پیش‌بینی شده است، بگذراند. ‌یكی از عمده مشكلات بر سر اجرای چنین پروژه‌هایی، نبود هماهنگی و تداخل در كارهای اجرایی است كه خوشبختانه با اعمال مدیریت صحیح و تفكر راهبردی كه در كنار اجرای آن قرار داشت، كار به سرعت و به نحو احسن پیش رفت و با توجه به دسترسی‌های محدودی كه در دره وجود داشت با هماهنگی مدیران و مسؤولان شهرداری و پیمانكاران مشكلی بوجود نیامد.
 

محیط مفرح با كاربری های مختلف

 مهدی علیپور: كارشناس ارشد معماری
مجموعه دره فرحزاد یك تكه سنگ بزرگ است كه باید برای برداشتن آن، قطعه قطعه‌اش را خُرد كرد، تا به نتیجه رسید. توپوگرافی موجود سایت این امكان را به دست اندركاران ساماندهی دره داد كه دید و منظر ایده‌آلی را طراحی و اجرا كنند. با توجه به اختلاف ارتفاع كه دره با سطح خیابان داشت، مسیرها را در چند تراس طراحی كردیم كه یك محیط مفرّحی را با توجه به كاربری‌های مختلف ایجاد كنیم. خوشبختانه هماهنگی‌های ایجادشده در عملیات اجرایی كار كه فوق‌العاده زمان‌بر بود و پیگیری مكرر شهرداری منطقه و بازدیدهای روزمره، پروژه را طبق برنامه زمانبندی پیش برد.
 

كاشت گونه های كمیاب در دره

 علی اكبر كریمی‌پور؛ معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه دو
آنچه كه در اجرای این پروژه حائز اهمیت است، این است كه حدود 03 هكتار به سرانه فضای سبز منطقه 2، اضافه شده است و در كنار آن،‌ بحث آبرسانی مطرح بود كه با وجود سیل فرحزاد و رشته قناتی كه وجود داشت، آب مورد نیاز این فضا تأمین شد. قنات «حیدرآباد» این محدوده قبل از اجرای طرح به نوعی سرگردان بود و به صورت رهاشده در مسیل قرار داشت،‌ كه با همت پیمانكاران آبرسانی، ساماندهی شد و مورد استفاده قرار گرفت. برای این قنات یك انبار به ظرفیت 072 مترمكعب ساخته شده و تمامی بدنه رود دره نیز به صورت مكانیزه لوله‌كشی شده است. با تغییر عمده‌ای كه در دره ایجاد شد، نسبت به كاشت گونه‌های مختلف گیاهی اقدام به عمل آمد، به این شكل كه طرح كاشت نهال و گونه‌های گیاهی دومنظوره پیش‌بینی شد كه ضمن ایجاد فضای سبز عمومی، در سال‌های آینده به یك فضای جنگلی شهری تبدیل شود. این دره از سطح بایری كه محل دپو خاك و نخاله بوده، حال به یك فضای سبز تبدیل شده است، ‌هم در كاهش آلودگی‌های صوتی و هوا مؤثر است و هم چشم‌انداز دلنوازی را برای جلوگیری از آلودگی‌های بصری، ایجاد كرده است. عمده‌ترین ویژگی این محل دارابودن امكانات رفاهی و تفریحی ازجمله رستوران، چایخانه و رستوران سنتی است.
 

پاركینگ با ظرفیت 0001خودرو

 محمدكریم شفیعی: معاون حمل و نقل و ترافیك منطقه دو
با تمامی ویژگی‌هایی كه این پروژه از آن برخوردار است، می‌تواند یكی از نقاط جاذبه سفر محسوب شود تا هموطنان برای پیاده‌روی، تفریح و سرگرمی از آن استفاده كنند. دسترسی‌های شریانی و غیر بزرگراهی در بلوارهای ایوانك و همیلا ایجاد شده است و برای توقف 0001 خودرو پاركینگ تعبیه شده است و با توجه به ایجاد دسترسی‌های پیاده از تمامی كوچه‌ها و گذرهای منتهی به این بوستان به صورت پله و شیب راه، امكان استفاده برای عموم پیش‌بینی شده است.  برای برقراری امنیت مردم راه دسترسی از بزرگراه شهید همت به دره فرحزاد مسدود شده است و در تمامی مسیرهای بوستان تابلوهای راهنمای مسیر نصب شده و یك پل عابر پیاده به طول 56 متر نیز ساخته شده است كه دو طرف دره را به هم مرتبط می‌سازد. در این دره، مسیر دوچرخه‌سواری به طول حدود 02 كیلومتری ساخته شده است كه می‌تواند هم برای تفریح و هم ورزش از آن استفاده كرد. در تمامی طول و عرض مسیر دره فرحزاد جاده سلامتی و مسیر پیاده‌روی نیز پیش‌بینی و اجرا شده است.
 

شهروندان از پروژه راضی‌اند

 حسین فولادی؛ معاون هماهنگی طرح و برنامه‌ریزی شهرداری منطقه دو
هنگامی كه بحث ساماندهی رود دره‌های شهر تهران در برنامه‌های شهرداری تهران قرار گرفت، مسئولان عزمشان را جزم كردند و ساماندهی رود دره فرحزاد را در برنامه‌های اصلی خود قرار دادند. از آنجا كه این رود دره در سال های گذشته ظرفیت خوبی برای فضایی مفرح و شاد وتفرجگاهی برای منطقه و حتی مناطق همجوار حاشیه‌ای داشت، مسوولان را بیشتر برای اجرای بهسازی و ساماندهی آن ترغیب كرد. این محل تا چندی پیش تبدیل به محل انباشت زباله و اسكان غیررسمی شده بود ولی حالا به بهترین فضای تفریحی تبدیل شده است. ساماندهی دره فرحزاد نوعی حفاظت از محیط زیست است و عملیات اجرایی این پروژه نیز با همین هدف و مهم‌تر از آن ایجاد فضاهای گردشگری برای 057 هزار نفر جمعیت ساكن در منطقه و سایر مناطق دنبال شد.  این رود دره با تدابیر شهردار تهران و همت بلند شهردار منطقه به محلی تفریحی تبدیل شده و شهروندان از آن رضایت دارند. این محل كه حالا تبدیل به بزرگ‌ترین فضای گردشی شده در گذشته‌های خیلی دور گذر خوبی بود برای آنها كه می‌خواستند به امامزاده داوود بروند. اما با ساخت و سازها و گسترش شهر و توسعه ساخت و سازها حالت طبیعی خود را از دست داده و محلی برای دپوی زباله، نخاله و تجمع اراذل و اوباش و ... شده كه حالا به تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شده است.

 

تعداد بازديد: 453 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز