Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:11

23
دی
عجايب آب (بخش دوم)

عجايب  آب (بخش دوم)

همیشه یك لیوان آب روی میز كار خود داشته باشید. یك لیوان آب كنار تحت خود قرار دهید؛ زیرا اكثر افراد هنگام بیدار شدن از خواب دچار كم‌آبی هستند.

گرسنگی یا تشنگی 

برای بدن، درك و تفاوت میان گرسنگی و تشنگی كمی دشوار است؛ بنابراین اگر احساس گرسنگی كردید، قبل از اینكه به سمت یخچال بروید، یك لیوان آب بنوشید؛ شاید تشنه باشید. نوشیدن یك لیوان آب قبل از غذا به كم‌خوری كمك می‌كند و موجب می‌شود 75 كالری كمتر دریافت كنید.

این 75 كالری در طول یك سال 27000 كالری خواهد شد كه تقریباً معادل 8 پوند كاهش وزن می‌باشد. آب موجب هضم آسان غذا، بهبود عملكرد كلیه‌ها و همچنین رفع یبوست می‌شود. نكاتی برای نوشیدن آب كافی در روز:  همیشه یك بطری آب همراه داشته باشید و آن را به صورت دوره‌ای پر كنید.

همیشه یك لیوان آب روی میز كار خود داشته باشید.  یك لیوان آب كنار تحت خود قرار دهید؛ زیرا اكثر افراد هنگام بیدار شدن از خواب دچار كم‌آبی هستند.   آب را به تدریج در طی روز بخورید، نه اینكه چند لیوان آب را یكجا بنوشید.  

ارتباط آب و استرس

اگر به دنبال یك راه ساده برای كاهش استرس هستید، یك لیوان آب بنوشید. ارتباط میان آب و كاهش استرس اثبات شده است، تمامی اعضای بدن ما، از جمله مغز، برای عملكرد صحیح به آب نیاز دارد. اگر بدن شما دچار كم آبی شود، به درستی فعالیت نخواهد كرد و در واقع دچار استرس می‌شوید.

مطالعات نشان می‌دهند، فقط كاهش نیم‌لیتر آب از بدن، مقدار كورتیزول  را افزایش می‌دهد. كورتیزول (هورمون استرس) با هیدراته شدن بدن و رسیدن آب كافی به بدن، استرس را كاهش می‌‌دهد. این بدان معنا نیست كه خوردن مقدار آب كافی در روز به طرز جادویی مشكلات اقتصادی، كار و ... را از بین خواهد برد، بلكه اگر شما در حال حاضر با این مشكل‌ها كنار آمده‌اید و باز هم دچار استرس هستید، با نوشیدن آب می‌توانید آن را كاهش دهید.

استرس موجب كم آبی بدن می‌شود و كم آبی استرس‌زاست و این چرخه همین‌طور ادامه دارد. استرس موجب افزایش ضربان قلب، تهوع و سردرد می‌شود؛ بنابراین به گفته دكتر ترنت، در صورتی كه آب كافی بنوشید، پاسخ‌های فیزیولوژیكی بدن به استرس را كاهش می‌دهید.

در زمان استرس با افزایش ضربان قلب و بالا رفتن شدت تنفس، آب بیشتری از دست خواهید داد و احتمالاً فراموش می‌كنید كه درست غذا بخورید و به اندازه آب بنوشید. اگر ادرار شما تیره رنگ و بوی آن تند باشد، بدن شما كم آب است. تشنه شدن شما نیز نشانه كم آبی و نیاز بدن به آب است. 

 آب و افزایش سوخت و ساز و متابولیسم

آب در تمامی سلول‌های بدن وجود داردو زمانی كه بدن دچار كم آبی می‌شود، این سلول‌ها نمی‌توانند به درستی فعالیت كنند و در واقع متابولیسم بدن كاهش می‌یابد. آیا یك ماشین بدون سوخت می‌تواند حركت كند؟ اگر شما به اندازه كافی به آن سوخت نرسانید، نمی‌تواند حركت كند.

سوخت بدن هم آب است. دكتر ترنت معتقد است سوخت و ساز بدن به دلیل یك سری واكنش‌های شیمیایی در بدن صورت می‌گیرد، اگر مقدار آب در بدن كافی باشد، این فرایند به آسانی و یكنواخت انجام می‌شود. حتی اگر بدن دچار 1 درصد كم آبی شود، افت قابل ملاحظه‌ای در سوخت و ساز ایجاد می‌گردد. 

آب و كنترل وزن

سال‌هاست كه نوشیدن آب برای كاهش وزن به افراد توصیه می‌شود؛ غافل از اینكه مایعات تشنگی را برطرف می‌كنند، نه گرسنگی را. دكتر باربارا رولز، كارشناس تشنگی و گرسنگی معتقد است كه هر یك از این دو حس توسط مكانیسم‌های متفاوتی تنظیم می‌شوند.

در مطالعه‌ای كه توسط رواخ و همكارانش در دانشگاه ایالتی پتن انجام شد، دریافتند كه نوشیدن آب بر مصرف كالری در وعده‌های غذایی تأثیر كمی می‌گذارد. دكتر رولز می‌گوید: در تمام تحقیقات انجام شده نتوانستیم مدرك علمی به دست بیاوریم كه نشان دهد آب می‌تواند وزن را كاهش دهد.

تنها در شرایطی آب می‌تواند موجب كاهش وزن شود كه آن را جایگزین نوشیدنی‌های پركالری و غذا كنید؛ در غیر این صورت خود آب، به تنهایی موجب لاغری نمی‌شود. رولز معتقد است خوردن غذاهایی كه حاوی آب زیاد هستند و یا افزودن آب به سبزیجات (سوپ)، احساس سیری بیشتری ایجاد كرده و حجم بیشتری از معده را پر می‌كند؛ در نتیجه فرد غذای كمتری می‌خورد.

این غذاها چند ویژگی دارند:  غذاهایی كه حاوی مقادیر زیادی آب هستند، بیشتر به نظر می‌رسند و فرد كمتر غذا می‌خورد.  حجم بالای این غذا، دهان را بیشتر تحریك می‌كند.  و مهم‌تر از همه اینكه جذب و دفع مواد غذایی آهسته‌تر انجام شده و فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌كند.  رولز به افرادی كه تمایل دارند وزن خود را كاهش دهند، توصیه می‌كند غذاهای حجیم حاوی آب، مثل میوه‌ها، سوپ سبزیجات و جوی دو سر را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

 

 

برای خواندن بخش اول - عجايب  آب  - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: احساس گرسنگی، ارتباط آب و استرس، آب كافی در روز، آب و افزایش سوخت و ساز و متابولیسم، آب و كنترل وزن تعداد بازديد: 737 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز