Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11:07

25
آذر
اثرات مفيد و موثر دانه شكلات غنی از فلاوونوئيدها بر روی سيستم عروقي

اثرات مفيد و موثر دانه شكلات غنی از فلاوونوئيدها بر روی سيستم عروقي

فلاونوئیدها گروهی از پلی فنول‌ها هستند كه بیشتر در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شوند، خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارند و رادیكال‌هی آزاد را كاهش می‌دهند.

نگار بلورفروشان؛ كارشناس ارشد تغذيه از آمريكا

 

 

فلاونوئیدها گروهی از پلی فنول‌ها هستند كه بیشتر در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شوند، خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارند و رادیكال‌هی آزاد را كاهش می‌دهند. همچنین از پراكسیدشدن چربی در سلول‌هی بافت‌هی عروقی جلوگیری می‌كنند. انجمن قلب آمریكا دست كم پنج سهم میوه و سبزی را روزانه به افراد توصیه می‌كند. 

فلاوونوئید موجود در دانه شكلات، كاتكین (catechin)، اپی كاتكین (epicatechin) و پروسیانیدین می‌باشد. در تمامی تحقیقات انجام شده پس از مصرف 40-30 گرم شكلات تخ (dark chcolate) دست كم به مدت دو هفته، مقدار كاتكین خون افراد افزیش یافته است ولی در صورت مصرف شیر همراه با ین محصولات خاصیت آنتی‌اكسیدانی ین مواد كاهش می‌یابد. به همراه بالا رفتن فلاوونوئید كاتكین، خاصیت آنتی‌اكسیدانی در بدن افزیش می‌یابد. 

تاثیرات فلاونوئیدهی كاتكین و اپی كاتكین و پروسیانیدین موجود در شكلات در بدن انسان 

- عملكرد عروق را بهبود می‌بخشد: پروسیانیدین موجود در شكلات باعث تحریك آنزیمی می‌گردد كه به ساخت NO كمك می‌كند. NO باعث گشاد شدن عروق و عملكرد بهینه آن‌ها می‌گردد. 

- كاهش فشار خون: در تحقیقات انجام شده پس از مصرف شكلات تلخ، با افزیش فلاوونوئیدها در خون، فشار دیاستولیك و سیستولیك كاهش می‌یابد. 

- تاثیر بر فاكتورهی انعقادی: در تحقیقات متعدد، پس از مصرف 300-200 سی‌سی نوشیدنی‌هی غنی شده با فلاوونوئید دانه شكلات، فعالیت فاكتورهی انعقادی كاهش یافته، از تشكیل فیبرینوژن جلوگیری به عمل می‌ید (مانند آسپرین عمل می‌كند) و به ین ترتیب باعث رقیق شدن خون می‌گردند. 

به طور كلی فلاوونوئیدهی موجود در دانه شكلات و انواع مواد غذیی مانند چی سبز، آلبالو، انگور بنفش، شاتوت و... با كاهش فشار خون، رقیق كردن خون و گشاد كردن عروق، از سیستم قلبی - عروقی بدن محافظت به عمل می‌آورند. 

 

برچسب ها: خاصیت دانه های شکلات، خواص فلاونوئید شکلات، اثر فلاونوئید شکلات بر بدن، خواص شکلات، اثر شکلات بر بدن تعداد بازديد: 796 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز