Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 19:07

20
اردیبهشت
فواید شترمرغ (1)

فواید شترمرغ (1)

شترمرغ نر دارای پرهای سیاه و سفید است؛ در حالی كه ماده آن كمی كوچكتر با پرهای خاكستری و قهوه‌‌ای روشن می‌باشد.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

بیشتر دامپروران معتقدند كه صنعت پرورش شترمرغ در آینده‌ای نزدیك بسیار گسترش می‌یابد و به یكی از پررونق‌ترین مشاغل تبدیل خواهد شد. برای پرورش شترمرغ نیاز به مساحت زیادی ندارید. برای نگهداری یك جفت شترمرغ 3/1 مترمكعب زمین كافی است؛ در حالی كه برای نگهداری گاو و گوساله به فضای بیشتری نیاز دارید.

در مقایسه با حیوانات دیگر، شترمرغ خیلی زودتر آماده جفت‌گیری می‌شود (از دو سالگی) و هر سال می‌تواند 30 تا 90 عدد تخم بگذارد. شترمرغ عادت‌های خاصی دارد كه فقط مخصوص خود اوست كه یكی از آنها، حركت به صورت گروهی است. این پرنده دندان ندارد و از دانه گیاهان و حشرات ریز تغذیه می‌كند؛ اما شنوایی و بینایی فوق‌العاده‌ای دارد.

شترمرغ نر دارای پرهای سیاه و سفید است؛ در حالی كه ماده آن كمی كوچكتر با پرهای خاكستری و قهوه‌‌ای روشن می‌باشد. شترمرغ بزرگ‌ترین پرنده دنیا است كه در اكثر بیابان‌های سرزمین‌های آفریقا زندگی می‌كند. بیشتر آب بدن این حیوان از گیاهانی كه می‌خورد به دست می‌آید. شترمرغ‌ها پرواز نمی‌كنند.

اما دونده‌های عالی هستند و می‌توانند 70 كیلومتر در ساعت بدوند. آنها از بال‌های خود كمك می‌گیرند تا مثل یك سكان در هنگام تغییر جهت به آنها كمك كنند. پاهای بلند آنها در واقع سلاح هولناكی است. علی‌رغم تصور عموم، این حیوان زمانی كه سرش را درون ماسه فرو می‌برد، مشغول غذا خوردن نیست، بلكه با این كار از خود دفاع می‌كند و سرش را درون خاك می‌كند تا كمتر قابل رؤیت باشد.

پر و بال شترمرغ به رنگ ماسه است و با این كار از دور به شكل یك كپه ماسه به نظر می‌رسد. از گوشت، چرم، پر، تخم و روغن این حیوان استفاده زیادی می‌شود حتی از پاهای شترمرغ در صنعت دارویی استفاده می‌كنند و از آن دارویی برای تحریك جنسی می‌سازند. چشم‌های شترمرغ ساختاری شبیه چشم انسان دارد و محققان از این چشم‌ها در آزمایش‌های تحقیقاتی  خود استفاده كنند.

اگرچه تخم شترمرغ، خوراكی است، اما گاهی آن را رنگ‌ كرده و در وسایل تزئینی و دكور از آن استفاده می‌كنند. شترمرغ با خوردن دانه گیاهان، روغن آنها را تبدیل به چربی حیوانی می‌كند و این چربی بین پوست و گوشت حیوان ذخیره می‌شود. هزاران سال پیش، مصریان و رومیان قدیم و همینطور آفریقایی‌ها از این روغن برای بهبود زخم بستر، خشكی پوست، اگزما، درد عضلانی و ... استفاده می‌كردند.

حتی گفته می‌شود كه كلئوپاترا، ملكه زیبایی سرزمین صبا، از این روغن برای حفظ زیبایی و سلامتی پوست خود استفاده می‌كرد. در سال 1922 مقبره او كشف شد و در میان اشیاء دست‌سازی كه در مقبره وجود داشت یك ظرف روغن نیز پیدا شدكه پژوهشگران معتقدند روغن شترمرغ بوده.

این روغن یك مرطوب‌كننده عالی برای پوست است و از آنجا كه مولكول‌های آن از مولكول‌های پوست انسان كوچك‌تر است، خیلی سریع جذب پوست می‌شود. همچنین این روغن حاوی امگا 3، 6، 9 و10 است. امگا 3 موجود در آن به كاهش درد مفاصل و رگ به رگ شدن، كمك می‌كند و امگا 10 (اولئیك اسید)، خاصیت ضدالتهابی دارد و برای كاهش خارش ناشی از نیش حشرات بسیار مفید است.

مایكل هولیك، پروفسور پوست دانشگاه بوستون آمریكا معتقد است اگر روغن شترمرغ به طور مداوم استفاده شود، رشد سلول‌های جدید پوست 20 درصد افزایش می‌یابد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- فواید شترمرغ- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص گوشت شترمرغ، مزایای گوشت شترمرغ، شترمرغ، انواع شترمرغ، شترمرغ نر، پرهای شترمرغ، بال های شترمرغ، تخم شترمرغ تعداد بازديد: 808 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز