Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 12:31

16
دی
سس، فقط سس خانگی!

سس، فقط سس خانگی!

از آنجایی كه سس‌های آماده كه در فروشگاه‌ها موجود می‌باشند حاوی مقادیر زیادی چربی‌های ناسالم، كالری بسیار زیاد و سدیم هستند، لذا تهیه كردن سس‌های سالم و خانگی بخش مهمی از یك آشپزی سالم می‌باشد.

تحريريه دنيای تغذيه

 

 

انواع سس‌ها و چاشنی‌های پرچرب و مضر برای سلامتی بدن را كنار بگذارید و سس‌های خانگی را كه خودتان تهیه می‌كنید جایگزین آنها نمایید. بدین طریق می‌توانید علاوه بر بهره‌مند شدن از یك سس خوشمزه، میزان چربی بدنتان را نیز كنترل كنید.

انواع سس‌های خوشمزه و خوش‌طعم سالاد كه خود شما آنها را در منزل تهیه می‌كنید می‌توانند علاوه بر افزایش سطح سلامتی، طعم خوبی نیز به انواع غذاها مانند سبزیجات پخته شده، انواع گوشت‌های پخته و یا انواع پاستاها بدهند.

از آنجایی كه سس‌های آماده كه در فروشگاه‌ها موجود می‌باشند حاوی مقادیر زیادی چربی‌های ناسالم، كالری بسیار زیاد و سدیم هستند، لذا تهیه كردن سس‌های سالم و خانگی بخش مهمی از یك آشپزی سالم می‌باشد.

چاشنی‌های گیاهی به جای چربی و روغن‌های ناسالم

زمانی كه سس سالاد را در منزل تهیه می‌‌كنید، سعی نمایید برای طعم‌دار و خوشمزه‌كردن آن از انواع سركه‌ها (سركه سیب، قرمز و سفید و ...) استفاده كنید و روغن كمتری در آن به كار ببرید. بدین ترتیب، سس تهیه‌شده علاوه بر خوشمزه شدن از چربی كمتری نیز برخوردار می‌باشد.

می‌توانید از سركه بالزامیك و یا از انواع روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن گردو، روغن تخم كتان وروغن كنجد نیز استفاده كنید. در تهیه انواع سس‌های خانگی می‌توان از انواع سبزیجات معطر و تازه، انواع چاشنی‌های گیاهی (مانند ریحان، ترخون، نعنا و ...) استفاده كرد.

همچنین می‌توان این سبزیجات تازه و معطر را بسیار ریز خرد كرد و علاوه بر خوش‌عطر و خوش‌طعم شدن آن، از آنتی‌اكسیدان‌های موجود در سبزیجات نیز بهره‌مند گردید. 

از مواد كم‌چرب استفاده كنید

اگر از خامه ترش، مایونز و یا ماست در تهیه سس استفاده می‌كنید، تا حد امكان از انواع كم‌چرب و یا بدون چربی آنها استفاده نمایید تا میزان كالری موجود در سس را كاهش دهید. به طور كلی از بكار بردن مواد پرچرب در تهیه انواع سس خودداری نمایید. شما می‌توانید در تهیه سس‌ها از پوره انواع سبزیجات تازه مانند فلفل قرمز و یا غیره نیز استفاده كنید. 

برای غلیظ نمودن سس از مواد كم‌چرب استفاده كنید

به جای استفاده از كره برای غلیظ نمودن سس می‌توان از آرد یا نشاسته ذرت استفاده كرد و به این ترتیب میزان چربی سس را كاهش داد. 
سعی كنید همیشه از این سس‌های خانگی در یخچال داشته باشید تا در مواقع نیاز، در دسترس باشند و مجبور نشوید از سس‌های آماده استفاده كنید. می‌توانید سس‌هایی را كه در منزل تهیه می‌كنید به مدت یك هفته در یخچال نگهداری كنید.

حتی می‌توانید آنها را در فریزر هم نگهداری كنید. البته در مصرف این نوع سس‌ها هم زیاده‌روی نكنید و فقط برای مزه‌دار كردن، خوش‌طعم و خوش‌عطر نمودن برخی غذاهای گوشتی و یا سبزیجات پخته از آنها استفاده نمایید. 

چربی‌های اضافه را دور بریزید

اگر در تهیه انواع سس از آب گوشت‌ها استفاده می‌كنید، می‌توان آب گوشت حاصله را در فریزر قرار داد تا یخ‌زده و سپس چربی جمع‌شده بر روی آب گوشت را از آن جدا كرد و دور ریخت. در نتیجه سس آماده شده حاوی چربی كمتری خواهد بود. 

كاهش میزان روغن و چربی

سسی كه در منزل تهیه می‌شود، باید بیشتر حاوی سركه، آبلیمو و آب نارنج باشد و از روغن كمتری در آن استفاده شده باشد تا بدین ترتیب از كالری كمتری برخوردار شود.  

نمك را كاهش دهید 

در تهیه سس‌های سالم باید از نمك كمتری استفاده شود، یعنی كاملاً نمك را حذف كرده و یا از مقدار بسیار كمی نمك استفاده شود. به طور مثال اگر می‌خواهید در تهیه سس از رب گوجه‌فرنگی استفاده كنید سعی نمایید از رب گوجه‌فرنگی كم‌نمك استفاده كنید.  

دستور تهیه یك سس خانگی و سالم

سس پسته و ریحان

مواد لازم برای 8 نفر

ریحان تازه                                   2 فنجان 
مغز گردوی تفت‌داده‌ شده              یك چهارم فنجان 
پنیر پارمیسان رنده‌كرده                 یك چهارم فنجان 
روغن زیتون با بو یا تصفیه‌نشده       3 قاشق سوپخوری
آب                                            3 قاشق سوپخوری
سیر رنده‌كرده                             1 حبه 
نمك                                         نصف قاشق چایخوری 
فلفل سیاه                                نصف قاشق چایخوری

روش تهیه  

تمام مواد نامبرده در بالا را داخل دستگاه غذاساز (مخلوط كن) ریخته و آن را روشن كنید. پس از آنكه تمامی مواد با یكدیگر مخلوط شدند، سس آماده شده را درون ظرفی دربسته ریخته و آن را در یخچال نگهداری نمایید.

 

برچسب ها: سس سالاد، سس ها و چاشنی های پر چرب، چاشنی های گیاهی، سس خانگی، سس پسته و ریحان تعداد بازديد: 852 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز