Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 22:13

20
اردیبهشت
چربی‌های دامی (1)

چربی‌های دامی (1)

لیپوپروتئین لیپاز یكی از آنزیم های كلیدی در متابولیزم چربی می باشد كه اسیدهای چرب تری آسیل گلیسرول درحال گردش را هیدرولیز می كند.

دكتر پیمان غلام‌نژاد؛ دامپزشک؛ كارشناس آزمایشگاه كنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی ایران

 

 

 

مقدمه

اسیدهای چرب یكی از اجزای اصلی ساختمانی چربی ها می باشند. براساس تحقیقات انجام شده نوع اسیدهای چرب و حتی ایزومرهای aمختلف فضایی و هندسی یک نوع اسیدچرب در خواص غذاهای حاوی آنها موثر است. اسیدهای چرب در گیاهان و حیوانات عموما بصورت غیراشباع سیس می باشند.

در شكل ترانس، هیدروژن ها به كربن های غیراشباع در دوطرف متقابل متصل می شوند. اسید چرب لینولئیک كنجوگه(اپٴ) یكی از انواع اسیدهای چرب است كه نتایج مطالعات روی مدل های حیوانی، فواید این اسید چرب را به اثبات رسانده است. اسیدهای لینولئیک كنجوگه گروهی از ایزومرهای هندسی و وضعیتی اسیدهای دارای پیوند دوگانه می باشند.

قسمتی از این ایزومر در شكمبه نشخواركنندگان در نتیجه بیوهیدروژناسیون ناكامل اسیدلینولئیک به وجود می آید، اما قسمت اعظم این ایزومر با سنتز داخلی تحت اثرآنزیم غیراشباع كننده بر روی واكسنیک اسید به وجود می آید. واكسنیک اسید ماده واسطه ای در بیوهیدروژناسیون شكمبه است. انسان نیز قادر است تا از طریق این آنزیم غیراشباع كننده با استفاده از اسید واكسنیک موجود در غذا ایزومر مذكور را بسازد.

تاثیر اپٴ بر سلا متی

منبع مهم تغذیه ای اپٴ برای انسان، گوشت گوسفند و گاو و لبنیات مثل پنیر و شیر می باشد. ایزومر عمده اپٴ در غذاهای طبیعی  ۱۱ژ و ۹ح می باشد. تحقیقات در زمینه عملكرد بیولوژیكی و فواید اپٴ برای سلا متی انسان به دهه ۱۹۸۰ میلا دی برمی گردد. اسید لینولئیک كنجوگه، پتانسیل ضد سرطانی در برابر بسیاری از انواع سرطان ها دارد.

همچنین اثرات مفیدی در محافظت بدن در برابرتصلب شرایین و جلوگیری از افزایش وزن بدن و چاقی دارد. اثرات مفید این اسیدچرب بر روی عملكرد سیستم ایمنی و تنظیم جذب انرژی و غذا به اثبات رسیده است. با مطالعات روی مدل های حیوانی نشان داده شد كه اپٴ از رشد عروق جدید غیرطبیعی جلوگیری كرده و خواص ضد دیابتی دارد.

مكمل های تجاری اپٴمخلوطی از ایزومرهای (۱۱ژ و ۹ح ) و(۱۲حو۱۰ژ) به میزان مساوی می باشند. اثرات ضدچاقی این اسیدچرب در انسان كمتر از حیوانات است. اپٴ افزایش وزن را كاهش می دهد اما میزان اثر آن بستگی به میزان و نوع ایزومرها در مخلوط دارد. هرچه میزان ایزومر ۱۱ژ و ۹ح بیشتر باشداثرات مثبت آن بیشتر است.

اپٴ سبب كاهش ذخیره چربی در بدن و كاهش توده ها و بافت های چربی می شود. كاهش چربی های ذخیره بدن نه تنها از طریق كاهش تعداد سلول های چربی بلكه ازطریق كاهش اندازه این سلولها نیز می باشد. با مصرف این اسیدچرب سلول های قهوه ای و سفید چربی كم و پروتئین ها زیاد می شوند.

مطالعات نشان می دهند كه مكمل های اپٴ سبب افزایش درصد آب و خاكستر لا شه حیوان می شوند. از طرفی با افزایش چربی رژیم غذایی از اثرات این مكمل كاسته نمی شود و حتی افرادی كه غذاهای پرچرب می خورند با مصرف این مكمل ها بافت های چربی كمی دارند. مكانیزم عمل به این صورت است كه اسیدلینولئیک كنجوگه مصرف انرژی دربدن، میزان تعریق و از دست دادن گرما را افزایش و لیپوژنز و ساخت چربی را كاهش می دهد.

 لیپوپروتئین لیپاز یكی از آنزیم های كلیدی در متابولیزم چربی می باشد كه اسیدهای چرب تری آسیل گلیسرول درحال گردش را هیدرولیز می كند و سبب افزایش جذب اسیدهای چرب و دوباره استری شدن آنها در سلول های ذخیره كننده چربی می شود. اپٴ با كاهش فعالیت این آنزیم سبب كاهش غلظت تری آسیل گلیسرول و گلیسرول داخل سلولی و افزایش رهاسازی گلیسرول می شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- چربی‌های دامی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اسیدهای چرب، انواع اسیدهای چرب، چربی، خواص چربی، مزایای استفاده از چربی، اسیدلینولئیک تعداد بازديد: 804 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز