Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 12:23

30
آبان
گز؛ شیرینی اصیل

گز؛ شیرینی اصیل

این شیرینی باید ضمن نرم بودن، ترد نیز باشد و به جای کش آمدن بیش از حد، شکسته شود.

مهندس مسعود خبازی؛ کارشناس مسوول اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان

 

مقدمه 
گز یکی از فرآورده‌های غذایی سنتی ایران است که نزدیک به 450سال پیش در شهر تاریخی اصفهان همزمان با شکوفایی علم و هنر در دوره صفوی تولید شد و سال‌ها است که زینت میهمانی‌ها و مکمل شادی‌های مردم ایران زمین است.این فرآورده به لحاظ برخی ویژگی‌ها از جمله بافت، مزه و خواص غذایی و دارویی و نداشتن هیچ گونه مواد وافزودنی‌های سنتتیک غیر طبیعی، در عرصه محصولات غذایی جهان منحصر به فرد می‌باشد.

در لغت نامه دهخدا گز را از شیرینی‌جات دانسته‌اند. افزودنی سنتی و معروف این محصول، صمغ طبیعی به نام «گزانگبین» می‌باشد که به علت کاهش چشمگیر برداشت آن در سال‌های اخیر، با انگبین‌های گیاهی مشابه مثل ترنجبین و شیر خشت جایگزین گردیده است. گزانگبین از نظر شیمیایی یک نوع «مان» (mann) می‌باشد.

مان‌ها موادی هستند که بطور کلی از تراکم مواد قندی و یا موادی که از تغییر و تبدیل مواد قندی مختلف حاصل می‌شوند، به وجود آمده اند. تمام مان‌های طبیعی مورد مصرف در گز از فرآیند گزیدن چند نوع حشره با نام‌های علمی Psylla csylla-larinus به شاخه‌های شیره‌دار درختچه‌های alhagi pseudoalhagi (papilianaceae) و astragalus adscendens (papilianaceae) ایجاد می‌شود. نام گز که بن مضارع گزیدن می‌باشد برای این محصول انتخاب شده است.

نوع اصیل این شیرینی که هنوز هم به صورت سفارشی تهیه می‌شود، دارای درصد کمی از عصاره گرانبهای انگبین است. میزان شیرینی گز انگبین دار معمولا چهار تا پنج برابر شیرینی گز معمولی است. 

اصطلاحات و تعاریف 

عمل آوری: به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها شامل حرارت دهی و هوادهی گفته می‌شود که مواد اولیه مورد استفاده را به صورت محصول گز درمی‌آورد.

گز بدون گزانگبین: فرآورده‌ای است که از عمل آوری آب، شکر، گلوکز مایع و انواع مغز‌ها مانند: مغز پسته، مغز بادام، مغز فندق وهمچنین سفیده تخم مرغ، گلاب، عرق بیدمشک و... به دست می‌آید وبه صورت آردی، لقمه ای، برشی و...تولید شده ودر بستری از آرد یا پوشش‌های مجاز خوراکی بسته‌بندی وعرضه می‌گردد. 

گز آردی: گزی است که در موقع پرداخت (شکل دهی) به شکل‌های مختلف مانند مربع، دایره و...در آمده و هنگام بسته بندی در بستری از آرد قرار داده می‌شود.

گز لقمه‌ای: گزی است که با دستگاه‌های ویژه برش به صورت قطعات تقریبا منظم و هم شکل در می‌آید و در پوشش‌های مجاز خوراکی پیچیده می‌شود.

گز سکه‌ای: گزی است که در اندازه‌های کوچک (شبیه سکه) پرداخت (شکل دهی) می‌گردد. 

گز برشی (مغز نما): گزی است که با استفاده از دستگاه‌های ویژه برش، به شکل‌های مختلف برش داده می‌شود.

ترکیبات گز 

ترکیبات مورد مصرف در تهیه گز شامل آب، شکر، گلوکز مایع وسفیده تخم مرغ و انواع مغز‌ها می‌باشد که ویژگی تمامی مواد اولیه باید با استاندارد ملی مربوطه مطابقت داشته باشد. چنانچه ملاحظه می‌شود، گز نسبت به سایر شیرینی‌جات فاقد آرد و روغن است. همچنین می‌توان به جای سفیده تخم مرغ از پودر آن استفاده نمود.

مقدار مغز‌های مورد مصرف بر اساس میزان درصد مغز نوع گز تولید‌شده می‌تواند متفاوت باشد که این مورد باید بر روی بسته‌بندی فرآورده درج گردد (مثلا حاوی 28% یا 18% مغز). مغز بادام و مغز فندق که در تهیه گز به کار می‌رود، باید قبل از مصرف بو داده شود. همچنین، میزان آلودگی میکروبی و آفلاتوکسین مغز‌های مورد استفاده باید در حد مجاز باشد. 

نشانه گذاری روی بسته گز

اطلاعات زیر باید بر روی هر یک از بسته‌بندی‌های نهایی گز و همچنین روی هر یک از بسته گزهایی که به صورت دانه‌ای عرضه می‌گردد، برای مصارف داخلی به زبان فارسی و برای صادرات به زبان انگلیسی یا زبان کشور خریدار به طور خوانا چاپ و یا بر روی بر چسب نوشته و روی جعبه الصاق شود.
- نام و نوع محصول (مانند گز لقمه‌ای، آردی، سکه‌ای یا برشی)
- نوع مغز و درصد آن 
- نام و نشانی تولیدکننده و علامت تجارتی آن 
- شماره یا کد تولید (سری ساخت)
- تاریخ تولید و انقضای مصرف (روز، ماه و سال)
- نام مواد تشكیل‌دهنده به ترتیب میزان
- شرایط نگهداری (در جای خشک و خنک نگهداری شود)
- شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- وزن خالص 
- عبارت «ساخت ایران»

راهنمای خرید گز سالم

هر سال تعدادی از ظروف میهمان‌های نوروزی را گز‌های سفیدی اشغال می‌کنند که در صورت مرغوب بودن عنوان یکی از سالم‌ترین و مفیدترین شیرینی‌های وطن را به خود اختصاص می‌دهند. آگاهان بازار به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند به نوع بسته‌بندی گزها دقت بیشتری داشته و از خرید گز با بسته‌بندی شکافته شده ودر معرض هوا قرار گرفته، خودداری کنند. گزهای مرغوب فقط سفید هستند (مگر در صورت اضافه شدن افزودنی‌های رنگی مجاز که با توجه به مواد متشکله که روی بسته بندی گز درج شده مشخص می‌شود) و به راحتی در دهان حل می‌شوند.

برخی از خریداران حرفه‌ای نیز برای تشخیص گز مرغوب یکی از آنها را امتحان می‌کنند و چنانچه گز یاد شده گلو را نسوزاند برای خرید نمره قبولی می‌گیرد. همچنین، این شیرینی باید ضمن نرم بودن، ترد نیز باشد و به جای کش آمدن بیش از حد، شکسته شود.

 

برچسب ها: راهنمای خرید گز سالم، نشانه گذاری روی بسته گز، ترکیبات گز، گزانگبین، گز تعداد بازديد: 1444 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز