Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:01

11
بهمن
خواص قره‌ قروت (2)

خواص قره‌ قروت (2)

محصول دیگری که می‌توان به عنوان جایگزینی برای قره‌قروت معرفی کرد محصولی جانبی از شیر سویا است که چینی‌ها آن را تهیه می‌کنند، یعنی ابتدا پروتئین‌های شیر سویا را به وسیله نمک سولفات کلسیم منعقد می‌کنند، در این مرحله این محصول توفو نام دارد.

جایگزینی برای قره قروت

محصول دیگری که می‌توان به عنوان جایگزینی برای قره‌قروت معرفی کرد محصولی جانبی از شیر سویا است که چینی‌ها آن را تهیه می‌کنند، یعنی ابتدا پروتئین‌های شیر سویا را به وسیله نمک سولفات کلسیم منعقد می‌کنند، در این مرحله این محصول توفو نام دارد، توفوی بدست آمده در این مرحله قابل مصرف است، اگر توفو را مورد حرارت و فشار قرار دهند محصولی بدست می‌آید که می‌تواند جایگزینی برای قره‌قروت باشد این محصول از نظر ظاهری شبیه قره‌قروت است ولی خواص تغذیه‌ای فراوانی دارد وDried black-bean curds نامیده می‌شود.

Dried black-bean curds ماده‌ای مغذی، بدون چربی، غنی از پروتئین، آمینو اسیدها و مواد معدنی است که برای رشد بدن انسان ضروری است. می‌توان گفت توفو ((Tofu محصولی سنتی است و dried black-bean curds در دهه‌های گذشته بوسیله چینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقایسه با توفو dried black-bean curd نه تنها درخشنده‌تر، تردتر، لذیذتر است، حتی روی زیبائی فرد هم تاثیر دارد. امروزه این محصولات درهنگ‌کنگ، تایلند، سنگاپور و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا مصرف زیادی دارد، بهتر است ما هم به مصرف این محصولات توجه داشته باشیم.

تذکر این موضوع لازم است سویا و محصولات آن غنی از کلسیم نیستند، بلکه حاوی پروتئین‌هائی هستند که از دفع کلسیم جلوگیری می‌کنند، یک فرد بالغ روزانه به 1200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد یعنی اگر یک فرد بالغ از خوردن غذاهای مختلف کلسیم مورد نیاز برای بدن خود را تامین کند، از این مقدار10درصد آن جذب و 90درصد آن دفع می‌شود ولی پروتئین‌های سویا و محصولات جانبی حاصل از آن در برابر مولکول‌های کلسیم قرار گرفته و از دفع کلسیم جلوگیری می‌کنند. در دوران یائسگی دفع ادراری کلسیم در افراد افزایش می‌یابد.

کلسیم و اضافه وزن
با دریافت 300 میلی‌گرم کلسیم اضافه یک کیلو‌گرم وزن چربی و 2/5 کیلوگرم وزن بدن در میانسالی کاهش می‌یابد. 

کلسیم و عضله
کلسیم برای انتقال عصبی و تنظیم عملکرد (اندوسیتوز و اگزوسیتوز) و عضله قلب ضروری است. یون‌های کلسیم نقش حیاتی در انقباض عضلات صاف دارد. 

کلسیم و انعقاد خون
کلسیم نقش مهمی در تبدیل پروترومبین به ترومبین دارد.
این عامل برای شروع انعقاد خون در بدن ضروری‌است.
کلسیم نه تنها در سنین رشد بلکه در دوران سالمندی با توجه به کاهش جذب کلسیم بعلت کاهش توانائی پوست در ساخت ویتامین D وکاهش تولید اسید معدی امری ضروری است، زیرا در این دوران پوکی استخوان شیوع زیادی دارد.
باتوجه به ضرورت بیش از حدکلیسم برای بدن باید به فکر منابع جدیدتر حاوی کلسیم باشیم.

 

 

برای خواندن بخش اول -خواص قره‌ قروت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: جایگزین قره قروت، خواص قره قروت، فواید کلسیم، منابع کلسیم، فواید قره قروت، توفو تعداد بازديد: 692 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز