Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 03:28

11
بهمن
قره قوروت خوشمزه و پرخاصيت

قره قوروت خوشمزه و پرخاصيت

قره ‌قوروت حاوی پروتئین، كربوهیدرات و چربی است. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحكامی در بدن (به ویژه عضلات) دارد و به رشد و نمو كمك می‌كند. قند موجود در قره قوروت از نوع لاكتوز است كه از بهترین قندهای طبیعی می‌باشد.

آسیه محمدزاده؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

قره‌ قوروت یكی از فرآورده‌های فرعی شیر است كه به روش سنتی از كشك تولید می‌شود. هر 100 گرم قره ‌قوروت حاوی240 كیلوكالری انرژی است كه می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین كند. قره ‌قوروت حاوی پروتئین، كربوهیدرات و چربی است. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحكامی در بدن (به ویژه عضلات) دارد و به رشد و نمو كمك می‌كند.

قند موجود در قره قوروت از نوع لاكتوز است كه از بهترین قندهای طبیعی می‌باشد و انرژی كمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاكتوز در طی فرآیند تولید قره قوروت شكسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل می‌شود، بنابراین مصرف قره قوروت برای افرادی كه دچار عدم تحمل لاكتوز شیر می‌باشند، مشكلی ایجاد نمی‌كند. از مهم‌ترین خواص قره قوروت، درصد پایین چربی آن است كه این محصول را به یك محصول رژیمی برای افراد دچار اضافه وزن و چربی خون بالا تبدیل كرده است. 

قره قوروت مانند سایر فرآورده‌های لبنی، حاوی كلسیم است. كلسیم از نرمی استخوان در كودكان و پوكی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می‌كند و باعث استحكام دندان‌ها و تنظیم رشد و تقسیم سلول‌های پوششی لوله گوارش می‌شود.

قره قوروت حاوی ویتامین D نیز می‌باشد. این ویتامین باعث افزایش جذب كلسیم در بدن می‌شود، در نتیجه از عوارض كمبود كلسیم پیشگیری می‌كند. همچنین از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیزجلوگیری می‌كند.

سایر املاح و مواد مغذی موجود در این فرآورده نیز در فعال‌سازی آنزیم‌ها و ویتامین‌ها و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی نقش موثری دارند. 

از آنجایی كه قره‌قوروت حاوی اسیدهای آلی می‌باشد، ضدعفونی‌كننده لوله گوارش است، زیرا باعث جلوگیری از رشد باكتری‌های مضر در لوله گوارش می‌شود. 

اگر قره‌قوروت كشك را نگیرند، میزان اسید لاكتیك و كلسیم كشك بیشتر و مزه آن ترش‌تر می‌شود.

توصیه‌ها
1- از آنجایی كه ممكن است به منظور ایجاد طعم و جلوگیری از رشد برخی میكروب‌ها، به فرآورده‌هایی نظیر كشك و قره‌قوروت، میزان زیادی نمك اضافه شود، مصرف اینگونه محصولات به افراد دچار پرفشاری خون توصیه نمی‌شود.

2- در حال حاضر برخی از قره‌قوروت‌ها به صورت سنتی و در شرایط غیربهداشتی تهیه و بسته‌بندی می‌شوند. مصرف فرآورده‌های غیرپاستوریزه منجر به بروز بیماری‌های گوارشی و مسمومیت می‌شود.      

3- هنگام خرید چنین محصولاتی حتما به تاریخ انقضای محصول توجه كنید.

4- زیاده‌روی در مصرف این فرآورده، به دلیل محتوای اسید آن، منجر به ضعف عمومی بدن شده و توصیه نمی‌شود.

 

برچسب ها: خواص قره‌ قوروت، فراورده های شیر، تهیه قره قروت، مواد مغذی قره‌ قوروت، فواید قره‌ قوروت تعداد بازديد: 590 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز