Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06:47

2
دی
كفير؛ كليد سلامتی

كفير؛ كليد سلامتی

اصطلاح كفیر بیان‌گر میكروارگانیسم‌هایی است كه به منظور تخمیر آبمیوه، شیر و سایر نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگار زمانینور

 

 

كفیر چیست؟
اصطلاح كفیر بیان‌گر میكروارگانیسم‌هایی است كه به منظور تخمیر آبمیوه، شیر و سایر نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه تولید كفیر از كشت‌های شناخته‌شده خالص مورد نظر است، زیرا این روش موجب كنترل بهتر میكروارگانیسم‌ها و تولید آسان‌تر و باكیفیت‌تر محصول می‌شود. ضمن آنكه زمان ماندگاری این محصول طولانی‌تر (حدود 15-10 روز در 4 درجه سانتیگراد) است. در این روش شیر به طور همزمان با باكتری‌های لاكتیك و مخمر تلقیح شده و دو تخمیر اتفاق می‌افتد كه اولی ناشی از باكتری‌های لاكتیكی و دومی به دلیل فعالیت مخمرهاست. 

فواید كفیر 

مناسب برای افرادی كه نمی‌توانند قند شیر را تحمل كنند، غذای تكمیلی مناسب برای خانم‌های باردار و شیرده، كمك به سلامت و تقویت سیستم ایمنی و بنابراین موثر در بیماری‌های ایدز، هرپس، سرطان و...، دارای اثرات آرام‌بخش بر روی سیستم عصبی و بنابراین موثر برای افرادی كه از مشكلات كم‌خوابی، افسردگی و سندرم بیش‌فعالی كم توجهی (ADHD) رنج می‌برند. 

داشتن نقش موثر در درمان بیماری‌های روده‌ای، بهبود حركات روده و در نتیجه مفید در درمان یبوست، كاهش نفخ و كمك به سلامت سیستم گوارش پس از مصرف داروهای آنتی‌بیوتیك. 

علاوه بر موارد ذكر شده، كفیر سرشار از ویتامین‌هایی از قبیل B1، B6، B12 ،K بیوتین، اسیدفولیك و املاحی مانند كلسیم، منیزیم، فسفر و اسیدهای آمینه (مانند تریپتوفان) می‌باشد كه در بهبود و حفظ عملكرد بدن بسیار موثرند. 

می‌توان كاملا ادعا كرد كه كفیر نه تنها به هیچ عنوان بیماری‌زا نیست، بلكه بسیاری مطالعات حاكی از اثرات سودمند آن بر سلامت پوست و سیستم گوارشی می‌باشند.

همچنین این بررسی‌ها نشان داده‌اند كه كفیر در درمان سل نیز موثر است و می‌تواند باكتری‌های بیماریزا اعم از گرم مثبت و گرم منفی را از بین ببرد. همچنین كفیر مواد جهش‌زایی همچون ایندول و ایمیدازول را غیرفعال می‌كند. 

امروزه غذاهای ما از نظر تغذیه‌ای بسیار فقیرند و دستگاه گوارش ما توسط داروهای مصنوعی مورد حمله قرار می‌گیرد و در این زمینه می‌توان گفت استفاده از برخی غذاها مانند كفیر نقش موثری در حفظ میكروفلور روده بازی می‌كند و از كلیدهای اصلی سلامتی است. 

 

برچسب ها: ارزش غذایی کفیر، كفیر چیست؟، فواید كفیر، ویتامین های کفیر، خواص کفیر تعداد بازديد: 646 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز