Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:25

16
بهمن
تخم مرغ، سمبل باروری

تخم مرغ، سمبل باروری

تخم مرغ از منابع پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا است. همچنین مصرف 3 تا 4 عدد تخم‌مرغ به دلیل دارا بودن ویتامین D، به سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

در طب چینی از تخم مرغ برای تقویت سالمندان و  افراد ضعیف استفاده می‌شود.

گفته می‌شود که تخم‌مرغ به درمان اسهال و پیشگیری از سقط جنین کمک می‌کند و گاهی اوقات مصرف آن به زنانی که جنین در رحم آنان حرکات زیادی دارد تجویز می‌گردد.

تصور می‌شود که تخم مرغ باعث افزایش رطوبت بدن می‌شود و به همین جهت، از آن برای درمان خشكی چشم و گلو استفاده می‌كردند.

تخم مرغ دربردارنده تمام 8 اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن، برای سنتز پروتئین‌ها است به همین جهت تخم مرغ منبع پروتئینی با ارزش بیولوژیكی بالا محسوب می‌شود.

تمامی اسیدهای آمینه موجود در تخم مرغ از منابع غذایی ضروری جهت رشد و نمو كودكان، نوجوانان، جوانان و همچنین حفظ سلامت بزرگسالان است.

مصرف 3 تا 4 تخم مرغ در هفته خصوصاً در فصل زمستان به افزایش جذب كلسیم و كاهش خطر پوکی استخوان كمك می‌كند.

یک عدد تخم مرغ در روز می‌تواند بیش از نیاز روزانه ویتامین B12 بالغین را تامین کند.

فواید خاص تخم مرغ

تخم مرغ و سطح پایین ویتامین D

تخم پرندگان یكی از معدود منابع غذایی حاوی ویتامین D است.

این ویتامین كه برای جذب كلسیم و استحكام استخوان‌ها ضروری است، بیشتر در زیر پوست و توسط نور ماوراء بنفش خورشید ساخته می‌شود.

بدن قادر به ذخیره مقدار قابل توجهی از این ویتامین است و در بیشتر افراد مقدار ویتامین D ساخته شده در فصل تابستان نیاز آنان را  تا پایان زمستان تامین می‌کند. 

البته در مورد كودكان زیر 3 سال كه هنوز توانایی ذخیره كردن ویتامین D را ندارند، مصرف روزانه 7 میكروگرم ویتامین D ضروری است. 

افراد بالای 65 سال و زنان باردار در سه ماهه آخر بارداری نیز به 10 میكروگرم ویتامین D نیاز دارند. 

با توجه به آنچه گفته شد، تخم مرغ منبع غذایی بسیار خوبی برای تامین ویتامین D در افرادی است كه به مقدار كافی در برابر نور خورشید قرار نمی‌گیرند.

تخم مرغ و ناباروری مردان

تحقیقات نشان داده‌اند که دریافت مقادیر كافی سلنیوم برای حفظ کیفیت و تعداد اسپرم ضروری است.

از آنجا كه یك عدد تخم مرغ تامین كننده 10 درصد از نیاز روزانه سلنیوم مردان است؛ مصرف منظم آن نقش مهمی در  رژیم غذایی سالم و متعادل مردان خواهد داشت.

لازم به ذكر است این موضوع در مناطقی كه خاك غنی از سلنیوم ندارند از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا  غلاتی که در خاک این مناطق می‌رویند از نظر سلنیوم غنی نیستند و نمی‌توانند سهم زیادی در تامین سلنیوم دریافتی داشته باشند.

تخم مرغ و بیماری قلبی

تخم پرندگان حاوی مقادیری سلنیوم و ویتامینE است.

همان طور كه می‌دانید این دو ماده مغذی جزء آنتی‌اكسیدان‌های مهم بدن هستند، که از مهم‌ترین نقش‌های آنان، محافظت از دیواره عروق در برابر تخریب رادیكال‌های آزاد و در نتیجه كاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

تخم مرغ و تخریب سلول عصبی

تخم پرندگان منبع غنی ویتامین B12 است.

این ویتامین برای ساخته شدن غلاف میلین ضروری است و كمبود آن منجر به تخریب غیر قابل برگشت سلول‌های عصبی می‌شود.

از آنجا كه كمبود ویتامین B12 در مادران باردار باعث تولد نوزادان با نقص لوله عصبی می‌شود، بنابراین دریافت مقادیر كافی ویتامین B12 برای زنان باردار بسیار حائز اهمیت است.

تخم پرندگان علاوه بر B12 حاوی B6 و فولات است، كه برای حفظ سلامت سلول‌های عصبی ضروری است.

 

برچسب ها: خواص تخم مرغ، ارزش غذایی تخم مرغ، فواید تخم مرغ، مواد مغذی تخم مرغ، تخم مرغ و قلب، پروتئینی با ارزش بیولوژیكی بالا، ویتامین D تخم مرغ، تخم مرغ و ناباروری مردان، تخم مرغ و اعصاب تعداد بازديد: 1127 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز