Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 17:38

9
اردیبهشت
سویا و سلامتی (2)

سویا و سلامتی (2)

یكی از موارد مهمی كه می تواند منجر به كاهش قدرت ایمنی نوجوانان بشود، رژیم های لاغری اشتباهی است كه بخصوص دختران نوجوان برای حفظ تناسب اندام و پیشگیری یا مبارزه با چاقی از آن پیروی می كنند.

 

از عواقب مهم و زیانبار دیگر بیماری، كاهش قدرت ایمنی نوجوانان و آسیب پذیری آنان در برابر میكروب ها و عفونت ها است كه این امر به علت تغذیه نامناسب و ناكافی بخصوص در دوران بیماری های طولا نی یا مكرر ایجاد می شود.

یكی از مهمترین عوارض ناشی از بیماری برای نوجوانان، عدم موفقیت در تحصیل و افت تحصیلی است زیرا نوجوانان در صورت ابتلا ء به اختلا لا ت مختلف مجبورند مدتی را در بستر سپری كنند و چنانچه این امر به كرات یا به مدت طولا نی تكرار شود موجب عقب ماندگی آنها در تحصیل می شود، به اضافه اینكه عوارض ناشی از كمبودهای تغذیه ای حاصل از بیماری، موجب كاهش حافظه و قدرت یادگیری در آنان می شود.

چنانچه بیماری مكرر باشد موجب رنجوری، ناتوانی و آسیب پذیری نوجوانان در آینده و بزرگسالی نیز خواهد شد. بنابراین لازم است به تغذیه كودكان و نوجوانان توجه ویژه مبذول گردد تا قدرت ایمنی و مقاومت آنان در برابر بیماری ها افزایش یافته و كمتر مبتلا  به بیماری بشوند.

یكی از موارد مهمی كه می تواند منجر به كاهش قدرت ایمنی نوجوانان بشود، رژیم های لاغری  اشتباهی است كه بخصوص دختران نوجوان برای حفظ تناسب اندام و پیشگیری یا مبارزه با چاقی از آن پیروی می كنند.

بسیاری از نوجوانان بدون مراجعه به رژیم شناس، به طور خودسرانه یا تحت نظر افراد غیرمتخصص از رژیم های لاغری غلط پیروی می نمایند. و در این ارتباط برخی از مواد غذایی ضروری و مفید را از برنامه غذایی خود حذف می كنند، در نتیجه مواد مغذی لازم جهت تامین رشد، سلا مت سیستم عصبی و حفظ قدرت ایمنی بدن، به مقدار كافی به آنها نمی رسد و دچار كمبودهای تغذیه ای و عوارض و اختلا لا ت ناگوار ناشی از آن می شوند كه یكی از پیامدهای آن آسیب پذیری در برابر بیماری ها و ابتلا ء به انواع اختلا لا ت و عوارض آزاردهنده و زیانبار و گاه وخیم است.

ضمنا حذف برخی از مواد غذایی ضروری مانند لبنیات (به علت ترس از چاقی) موجب ایجاد اختلا ل در رشد جسمی و كوتاهی قد می شود كه پس از سپری شدن دوران رشد، دیگر قابل جبران نخواهد بود، در حالی كه استفاده از لبنیات كم چرب علا وه بر آنكه نیازهای تغذیه ای نوجوانان را جهت تامین رشد و حفظ سلا مت آنان تامین می كند موجب افزایش وزن و چاقی در آنان نمی شود.

برخی دیگر از نوجوانان جهت كاهش وزن از مصرف كربوهیدرات ها بخصوص مواد نشاسته ای امتناع می ورزند. در صورت عدم یا كمبود مصرف كربوهیدرات ها عارضه ای به نام هیپوگلیسمی (افت قندخون) بروز می نماید كه در تعقیب آن، عوارض عصبی جدی گریبانگیر شخص خواهد شد كه یكی از تظاهرات مهم آن، ضعف حافظه و كاهش قدرت یادگیری و پیامد آن، عدم موفقیت تحصیلی است.

توجه داشته باشیم كه مصرف مواد نشاسته ای مانند نان، برنج، گندم، جو، ذرت، حبوبات و سیب زمینی جهت تامین انرژی و انجام اعمال حیاتی بدن ضروری است و هرگز نباید از برنامه غذایی روزانه حذف شود.

در صورت عدم یا كمبود مصرف كربوهیدرات ها به علت آنكه انرژی لا زم برای فعالیت سلول های عصبی تامین نمی شود اختلالا ت عصبی بروز می كند. ضمنا چون كربوهیدرات ها یكی از مهمترین و ارزان ترین منابع تولید انرژی در بدن هستند، لذا در اثر كمبود مصرف آنها، انرژی لا زم برای انجام فعالیت های فیزیكی و نیز اعمال حیاتی داخل بدن تامین نمی شود، در نتیجه عوارضی از قبیل خستگی، ضعف و سستی، بی حالی، بی میلی به كار و كاهش كارآیی بروز می نماید.

در اثر فقدان یا كمبود مصرف كربوهیدارت ها، سوخت چربی ها دچار اختلا ل شده و عارضه ای به نام كتوز ایجاد می شود كه عوارض ناگوار و خطرناكی در بردارد. یكی دیگر از اختلا لا تی كه به علت حذف كربوهیدرات ها در رژیم غذایی روزانه در نوجوانان بروز می نماید آن است كه پروتئین ها برای تامین انرژی ضروری بدن مصرف می شوند و در نتیجه قادر نیستند وظایف اصلی خود یعنی تامین رشد، ترمیم، تولید آنزیم ها، هورمون ها، آنتی بادی ها و غیره را در بدن انجام دهند كه این امر موجب بروز اختلا لا ت جدی و مهم در سلا مت نوجوانان می شود.

نوجوانان عزیز توجه داشته باشند كه رژیم لا غری و اصولا  هر نوع رژیم غذایی دیگر، یک كار تخصصی است و بایستی حتما تحت نظر رژیم شناس تنظیم شود و این امر در دوران رشد اهمیت بیشتری دارد.

با پیروی از رژیم لاغری مناسب و صحیح برای نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق، تحت نظر رژیم شناس، و نیز انجام ورزش و تحرک جسمی كافی و مناسب، نوجوانان عزیز می توانند از تناسب اندام و سلامت بیشتری برخوردار باشند.

ضمنا لازم به ذكر است كه پیاده روی، ورزش، كوهنوردی و امثال آن موجب آزاد شدن هورمونی به نام ءتٴ (عامل آزادكننده كورتیكو تروپین) در بدن شده و از پرخوری و مصرف بی رویه غذا در افرادی كه به مقدار زیاد و بیش از حد لا زم غذا می خورند و در واقع مبتلا  به پرخوری هستند پیشگیری می نماید در نتیجه به برخورداری از وزنی متعادل و اندامی متناسب كمک می كند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- سویا و سلامتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روغن سویا، ارزش غذایی سویا، هیپوگلیسمی، عوارض سویا، تغذیه با سویا، مواد مغذی سویا تعداد بازديد: 579 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز