Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:37

26
اسفند
چگونه مغزها ودانه‌ها را نگه‌داری کنیم؟

چگونه مغزها ودانه‌ها را نگه‌داری کنیم؟

آجیل با پوست را در دمای اتاق سه ماه، در یخچال تا شش ماه و در فریزر تا یکسال یا بیشتر می‌توان نگه داشت.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

 

آنها را تازه بخریم!

سعی کنید تازه‌ترین آجیل‌ها و دانه‌ها را خریداری کنید. فروشگاههای بزرگی که فروش زیاد و ذخیره کمتری دارند مکان مناسبی برای خرید هستند. در صورت امکان، قبل از خرید بچشید تا از تازگی اطمینان حاصل کنید. سعی کنید فقط یک آجیل مورد نیازتان را بخرید.

آجیل و دانه‌های خام بخرید!

مغزها و دانه‌های خام بمدت طولانی‌تری تازه می‌مانند. این به این دلیل است که بو دادن و ریزکردن موجب خارج شدن روغن آجیلها می‌شود و در معرض اکسیژن قرارگرفتن این روغن سبب تسریع فسادشان می‌گردد. عادت کنید خودتان آجیل را بو داده و آسیاب کنید، زیرا نه تنها از تازگی مغز مطمئن می‌شوید بلکه طعم بهتری نیز می‌گیرند.

روی مغز‌ها سرپوش قرار دهید!

همه آجیل‌ها ودانه‌ها را درون محفظه‌های بسته نگهداری کنید تا هوا به آنها نخورد که هم تازگی‌شان حفظ شود و هم بو نگیرند.

آجیل را در مکان خنک نگه دارید!

نگه داری آجیل در ظروف عایق هوا گام اول است، نکته بعدی نگهداری آنها در مکان خنک و تاریک است. در دمای اتاق تنها به مدت چند ماه قابل نگهداری هستند. برای زمانهای طولانی‌تر بهتر است در محفظه‌هایی داخل یخچال یا فریزر نگهداری شوند. در صورت نگهداری در یخچال تا شش ماه و در فریزر تا یکسال تازه می‌مانند. در صورت نگهداری در ظروف محکم احتمال کمتری برای گرفتن بو از موادغذای اطرافشان وجود دارد.

نکات مهم درمورد نگهداری آجیل

آجیل‌های غیرشور را بیشتر از شور می‌توان نگهداری کرد.

آجیل درسته و سالم بهتر از آجیل خرد شده نگه داشته می شود.

شاه بلوط، بادام‌زمینی و گردو بیشتر از سایر آجیل‌ها مستعد فساد و خراب شدن هستند.

بادام‌هندی و بادام کمترین فسادپذیری را دارا هستند.

آجیل خام سریع‌تر از آجیل بوداده فاسد می‌شود.

قبل از استفاده در غذا همیشه آجیل را بچشید.

آجیل با پوست به مدت بیشتری از بدون پوست می‌ماند.

آجیل با پوست را در دمای اتاق سه ماه، در یخچال تا شش ماه و در فریزر تا یکسال یا بیشتر می‌توان نگه داشت. 

آیا آجیل خام و بوداده تفاوت تغذیه‌ای باهم دارند؟

بین آجیل خام و بوداده از نظر محتوای مواد مغذی تفاوت اندکی وجود دارد. آجیل‌ها می‌توانند در روغن یا بصورت خشک بو داده شوند، ولی بدلیل چگالی بالایی که دارند روغن کمی به خود جذب می‌کنند(حدود 5-2 درصد). ولی در حدود 10-15 درصد محتوای اسید چرب غیر اشباع آنها آسیب می بیند.

بو دادن محتوای آب آجیل را کم می‌کند، موجب متمرکز شدن موادمغذی می‌شود ولی از ویتامین‌های گروه ب ‌می‌کاهد بدلیل اینکه در برابر حرارت مقاوم نیستند. در حالیکه می‌توان آجیل غیرشور بوداده خرید، بسیاری از آجیل‌ها را شور می‌کنند که سدیم بالاتری نسبت به شکل خام دارند. اگر طعم آجیل بوداده را دوست دارید و می‌خواهید نمک دریافتی‌تان پایین باشد‌، می‌توانید آجیل بوداده غیر شور انتخاب کنید. 

چه مقدار آجیل باید مصرف کنیم؟

دریافت سالم روزانه آجیل 30 گرم  می باشد که این مقدار حدودا شامل: 20 عدد بادام درختی - 15 عدد بادام‌هندی -  20  عدد فندق- 30عدد مغز پسته-  6 عدد مغزگردو

 

برچسب ها: فواید آجیل، آجیل بو داده، مصرف آجیل، خوردن آجیل، آجیل شور، نگهداری آجیل، انتخاب آجیل، آجیل خریدن تعداد بازديد: 9425 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز