Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 04:40

22
اسفند
در مورد روغن آجیل بیشتر بدانید

در مورد روغن آجیل بیشتر بدانید

چربی آجیل منبع خوبی از امگا3 و ویتامین ای است. از روغن آجیل در پخت و پز وسالاد میتوان استفاده کرد.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

 

چربی آجیل منبع خوبی از امگا3 و ویتامین ای است. از روغن آجیل در پخت و پز وسالاد میتوان استفاده کرد. روغن آجیل به طرز متفاوتی نسبت به روغنهای گیاهی پاسخ می‌دهند. اگر خیلی حرارت ببینند، ممکن است تلخ شوند. مانند آجیل‌ها، از روغن آجیل بدلیل چربی و کالری بالا در حد متعادل استفاده کنید. 

روغن بادام شیرین

این روغن دارای اثر ملین بوده و مصرف خوراکی آن در افرادی که حالت یبوست دارند مفید است وباعث رفع التهاب روده بزرگ می شود. بصورت موضعی اثر التیام بخش التهابات و سوختگی  داشته و چنانچه در هنگام ابتلای کودکان به سرخک و مخملک بر روی پوست بدن آنها مالیده شود باعث کاهش خارش می‌گردد.

همچنین در صورتی که بر روی پوست خشک و اگزمای خشک مالیده شود اثر نرم کنندگی و تسکینی دارد. یکی از مصارف مهم روغن بادام استفاده آن در محصولات پوستی می باشد. عصاره ی مغز بادام، کاربرد بسیاری در محصولات آرایشی و زیبایی دارد. به خصوص آن که این روغن نقش بسیار موثری در تغذیه و آبرسانی پوست ایفا می کند. روغن بادام شیرین به دلیل بوی مطبوعی که دارد به عنوان خوشبوکننده محصولات آرایشی و خوشبوکننده های هوا استفاده می شود.

متخصصان توصیه می کنند مادر برای برقراری ارتباط اولیه با نوزاد به بدن او روغن بادام شیرین مالیده و بدنش را به آرامی ماساژ دهد این ماده در آرامش بخشیدن به کودک اهمیت دارد. اما با همه ی این تفاسیر برخی از متخصصان استفاده از روغن بادام را برای نوزادان توصیه نمی‌کنند. روغن بادام منبع مهم و شناخته شده ای در به وجود آمدن آلرژی ها به خصوص در زنان باردار و مادران شیرده است.

بسیاری از زنان باردار بر این باورند که با مصرف روغن بادام شیرین می توانند چروک ها و ترکیدگی های ناشی از بارداری را از بین ببرند. اما گذشته از خاصیت نرم کنندگی و تقویت بخشی و آبرسانی که این ماده به بدن دارد باید گفت خطوط بعد از زایمان بر بدن ناشی از یک کشیدگی سریع و خشن پوست است که بر قابلیت الاستیک فیبرهای کلاژن پوست اثر می گذارد. روغن بادام به ظاهر پوست را نرم می کند اما نمی‌تواند روی فیبرهای کلاژن که در ساختار عمیق پوست قرار دارد اثر بگذارد.

هر چند این ماده را می‌توان برای جلوگیری از ترکیدگی و خطوط پوستی ران ها استفاده کرد، اما استفاده از آن برای زنان باردار و پوست حساس کودکان سفارش نمی‌شود چرا که این ماده اثر مستقیمی بر پوست نوزاد داشته و آلرژی را در او بالا می برد.

روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ اثراتی مشابه روغن بادام شیرین دارد ولی بعلت داشتن گلوکوزید سیانوژنیک برای مصارف خوراکی خطرناک بوده و فقط برای مصارف موضعی بکار برده می شود.امولسیون تهیه شده از روغن بادام تلخ برای رفع خارش جلدی توصیه می شود. برای درمان ریزش مو و مو خوره از روغن بادام تلخ استفاده می‌شود.

روغن بادام تلخ سرفه را بهبود بخشیده و ضد سرماخوردگی است اما در مصرف آن باید دقت کرد. روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه مفید است. بادام تلخ، سنگ کلیه و قولنج را برطرف می کند. ریختن یک قطره روغن بادام تلخ در گوش برای رفع زنگ زدن گوش مؤثر است. روغن بادام خاصیت مسهلی دارد. روغن بادام، خشکی و چین و چروک پوست را برطرف می کند. 

روغن پسته

روغن پسته، روغنی غنی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها (K,E,D,A) و مواد معدنی مثل آهن، فسفر، مس، روی و منیزیم می‌باشد. ارزش غذایی بالای این روغن به دلیل تركیب فیبری آن، مواد معدنی و مغذی آن می‌باشد. روغن پسته بطور وسیعی در صنایع آرایشی و طب بكار می‌رود. بطور اعجاب‌آوری از چین و چروك پوست جلوگیری میكند و نرم‌كننده‌ای ممتاز است كه سطح بالایی از رطوبت پوست را تأمین می‌كند .

این روغن بسرعت جذب پوست می‌شود و روغنی مناسب جهت ماساژ بدن است. روغن پسته حاوی چربی كم، كلسترول كم و پروتئین زیاد می‌باشد (مناسب برای رژیم بدن)، حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب ω3  است. هم‌چنین این روغن جایگزینی برای چربی هایی كه سرشار از قندها هستند می‌باشد.

بنابراین این روغن، توصیه پزشكان برای افراد دیابتی یا دیگر افراد حساس به كربوهیدرات‌ها می‌باشد. مقادیر بالای ویتامین E در این روغن علاوه بر جلوگیری از واكنشهای سمی عامل افزایش ارزش غذایی آن است. تأثیر این روغن در تهییج قلب، افزایش حافظه و افزایش اشتها ثابت شده است. در مقایسه با دیگر روغن‌ها حاوی درصد بالایی از آهن قابل جذب است كه بیش از پیش اهمیت آن را افزایش میدهد.

این روغن برای درمان آنمی (كم‌خونی)، تغذیه مادران باردار و دختران جوان توصیه شده است. وجود فسفر در این روغن سیستم عصبی در كودكان را بهبود می دهد و در نهایت عامل افزایش انرژی در آنان است. مقادیر بالای مس عامل بهبود اسهال در كودكان است. هم‌چنین روی در این روغن، مؤثر در استخوان‌سازی و ترمیم آن می‌باشد.

روغن پسته بعنوان یك روغن طعم‌دهنده (چاشنی) کاربرد دارد. بنابراین اكثراً در تهیه سالادها بعنوان یك چاشنی مطلوب بكار گرفته می‌شود، هم‌چنین می‌توان این روغن را روی سبزیجات آماده مصرف، انواع گوشت‌های كبابی (به خصوص خوراك‌های دریایی) اسپری كرد. این روغن براحتی باbalsamic  ، سرکه و عسل قابل مخلوط كردن است و طعم بسیار مطلوبی را ایجاد می‌كند.

هم‌چنین دو سبزی كاسنی و لوبیا سبز از عمده‌ترین سبزیجات مورد استفاده با این روغن هستند. در بعضی از كشورها از این روغن درتركیب Marinade (تركیبی از بعضی ادویه‌ها، آب‌لیمو و نمك برای خواباندن و طعم گرفتن ماهی) استفاده می‌كنند. این روغن بدلیل نقطه دود نسبتاً پایین خود (Medium smoke point) در پخت و پز و آشپزی مورد استفاده نیست. خوشبوکننده دهان است و چکاندن چند قطره روغن پسته در بینی برای تقویت حافظه و دفع سموم مؤثر است.  

روغن فندق

روغن فندق به دلیل طبع گرم و خشک برای سرفه و دردسینه که از سردی باشد نافع است. بتاسیتوسترول آن اثر فوق‌العاده‌ای در پیشگیری از سرطان‌های سینه و پروستات داشته و اسیدچرب اولئیک آن از افزایش کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند. این روغن به دلیل غنی بودن از ویتامین E برای سلامت ماهیچه‌های قلب نافع و به عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل کمک می‌کند. روغن فندق علاوه بر ویژگی‌های خوراکی برای سلامتی و لطافت پوست نافع بوده و تقویت‌کننده موثر ابروهاست.

 

برچسب ها: روغن فندق، روغن بادام شیرین، روغن بادام تلخ، روغن پسته، انواع روغن آجیل، فواید روغن آجیل، روغن آجیل تعداد بازديد: 1397 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز