Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 03:38

14
آذر
خواص درمانی و فوايد غذايی گردو- قسمت دوم

خواص درمانی و فوايد غذايی گردو- قسمت دوم

جوشانده برگ درخت گردو درمان كننده سر درد، سرمازدگی و بیماری‌های پوستی است.

علیا تائب زاده؛ كارشناس تغذیه، آب وهوا

 

برخی از كاربردهای گردو

درمان ورم روده و معده: 15 تا 20 گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یك لیتر آب جوش دم كنید، برای ورم معده و روده به عنوان كرم كش 3 فنجان در روز از این دم كرده را بنوشید .

درمان خستگی و ورم : دم كرده 50 گرم برگ گردو در یك لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی است و ورم را بر طرف می كند همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماریهای پوستی تجویز می‌شود.

درمان ورم لثه و لوزه: دم‌كرده فوق را به میزان حجمش با آب رقیق كنید و آن را غرغره كنید تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود .

درمان كم خونی: جوشانده برگ یا پوست سبز گردو برابر تجویز فوق درمان كم خونی و ضعف است . 20 تا 30 گرم از پوست سبز گردو یا خشك آن را در یك لیتر آب به مدت یك ربع بجوشانید و صاف كنید و قبل از هر وعده غذا یك فنجان از آن را بنوشید.

در 100 گرم مغز گردو خام و خشک مواد زیر موجود است:

فواید گردو

گردو درمان كننده بیماری‌های ریوی است. گردو مسكن دل پیچه است.

اگر از گردو و عسل مربا درست كنید برای اشخاص لاغر و تقویت و تحریك نیروی جنسی مفید است. مربای گردو ملین می باشد. خوردن گردو از تشكیل سنگ كلیه و سنگ كیسه صفرا جلوگیری می كند. پوست درخت گردو و پوست سبز گردو قابض است.

گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است. اگر پوست تازه گردو را به دندان و لثه بمالید لثه و دندان را تقویت می كند. دم كرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است. 50 گرم برگ گردو را در یك لیتر آبجوش ریخته و بمدت چند دقیقه بجوشانید این جوشانده برای شست و شوی زخم‌‌ها و التیام آن‌ها بسیار مفید است .

جوشانده برگ درخت گردو درمان كننده سر درد، سرمازدگی و بیماری‌های پوستی است .

شیره قسمت سبز میوه را اگر چند بار روی زگیل بمالید آن‌را از بین می برد.

قسمت سبز و تازه میوه گردو را اگر با آب بجوشانید و موهای خود را با آن رنگ كنید رنگ قهو‌‌های به مو می‌دهد .

برگ تازه درخت گردو حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد.

اگر زن حامله روزی یك عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شكمش زیبایی خود را حفظ خواهد كرد.

چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن كمك می كند.

 روغن گردو درمان کننده دردهای مفاصل است و جذب مواد غذایی را آسان می کند       

 کودکانی که مقدار امگا 3 در برنامه غذایی‌شان کم است، اختلالاتی مانند بیش فعالی یا‌‌ هایپراکتیوی، مشکلات رفتاری، کج خلقی و مشکلات خواب در آنها زیاد است.

اگر می خواهید خواب آرامی داشته باشید، برای شام، سالاد سبزیجات به همراه گردو میل كنید.     

نكات تغذیه‌ای گردو

به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشترمصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان‌آور است . درضمن لثه‌‌ها و زبان و گلو را می آزارد. كسانی‌كه ناراحتی معده و كبد دارند نباید گردو بخورند. افراد چاق نیز باید از آن پرهیز كنند. خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز كربنیك در شب خطر ناك است.

گردو در درمان‌ سرفه‌های‌كهنه، اختلالات‌ ناشی‌ از معده، دندان‌ درد، شستشوی‌ زخم‌ جوش‌های‌ پوستی‌ صورت‌ و سر و بدن، سردردهای‌ كهنه، نقرس، گاز گرفتگی‌ حیوانات‌ و حشرات، زگیل، اگزمای‌ پوستی، تقویت‌ زانوی‌ كودكان، تقویت‌ قوه‌ جنسی‌ در مردان، كم‌ خونی، گل‌ مژه، نرمی‌ استخوان، ورم‌ چشم، شادابی‌ پوست‌ بدن، دیابت، یبوست، مستحكم ‌كردن‌ لثه‌،  رفع‌ گرفتگی‌ ادرار و تنظیم‌ زمان‌ قاعدگی‌ در خانم‌ها موثر است.

جوشانده‌ پوسته‌ سبز گردو تقویت‌ كننده‌ كبد است‌ و اختلالات‌ و نارسایی‌های‌ كبد و مجاری‌ صفراوی‌ را برطرف‌ می‌سازد. گردو نیز درمان‌كننده‌ ورم‌ و التهاب‌ كبد است.

تداخلات دارویی گردو

در مورد تداخلات دارویی برگ گردو مستندات علمی كافی وجود ندارد. انتظار می رود كه مصرف همزمان این گیاه با سایر داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلی‌بن كلامید قندخون را بیش از اندازه كاهش دهد. 

فواید درمانی برگ گردو

اثرات برگ گردو بر دیابت: انواع عصاره‌‌های تهیه شده از برگ گردو می توانند قندخون حیوانات دیابتی را كاهش دهند همچنین برگ این گیاه قادر است میزان چربی‌‌های بد خون نظیر تری گلیسرید، كلسترول تام و LDL را در این حیوانات كاهش و در عین حال چربی مفید خون یعنی HDL را افزایش دهد  برخی اثرات مفید برگ گردو بر دیابت با اثرات ایجاد شده توسط گلی‌بن كلامید برابری می كند.

سایر اثرات مفیدی كه توسط برگ گردو در حیوانات دیابتی مشاهده شده‌اند عبارتند از: افزایش انسولین خون، كاهش غلظت هموگلوبین گلیكوزیله خون، بهبود سوخت‌وساز چربی‌‌ها، بهبود عملكرد كلیه و بهبود عملكرد كبد كه شاخص آن كاهش آنزیم‌‌های كبدی از جمله ALT و ASTاست.

خواص دارویی گردو

کاهنده کل کلسترول

 کاهنده LDL کلسترول

 افزایش HDL کلسترول

 افزایش قابلیت ارتجاعی رگ‌‌های بدن

 محافظت در برابر بیماری قلبی  

افزایش قدرت ذهن و هوش

 مفید برای تنگی نفس

 جلوگیری از ورم مفاصل

 مفید در بیماری‌‌های پوست نظیر: اگزما و پسوریازیس (به وجود آمدن لکه‌‌های قرمز رنگ در پوست)

 ضد سرطان

 دارای آنتی اکسیدان . در بین آجیل‌‌ها، آنتی‌اکسیدان گردو و شاه بلوط از همه بیشتر است.

 محافظت از سیستم ایمنی

جلوگیری از لخته خون

 تنظیم سوخت و ساز در بدن

 تنظیم فشارخون

 تنظیم قندخون

 جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر

 جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

 حفاظت از استخوان 

خواص درمانی و فوايد غذايی گردو- قسمت اول

تعداد بازديد: 814 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز