Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:47

27
مهر
روغن‌های شفابخش

روغن‌های شفابخش

سیر خاصیت ضدباكتریایی دارد. روغن آن بسیار قوی است و نباید به صورت مستقیم روی سطح پوست قرار بگیرد.

آذین کریم‌زاده

 

برخی روغن‌ها در عطر درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. غلظت آنها معمولاً به حدی زیاد است كه به صورت مستقیم روی سطح پوست قرار نمی‌گیرد و باید پیش از مصرف رقیق شوند، نام دیگر این روغن‌ها، روغن حامل است. تركیبات اصلی این روغن‌ها برای حفظ سلامت ما بسیار مفیدند و به زیبایی ظاهری نیز كمك می‌كنند. رایج‌ترین روش، استفاده از روغن‌های حامل و تركیب كردن آنها با روغن‌های اصلی است؛ چرا كه این روغن‌ها بسیار غلیظ هستند. تنوع بو و رایحه نیز در بین آنها فراوان است. معروف‌‌ترین آنها روغن رزماری و نعنا است. برخی از آنها فقط برای مصارف خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مثل روغن چوب صندل. استفاده از این روغن‌ها به صورت تركیبی، برای ماساژ دادن پوست بسیار مناسب است. گاهی فقط یك قطره از روغن‌های حامل می‌تواند برای تمام سطح پوست بدن كافی باشد. یك روش دیگر برای استفاده از روغن‌های حامل، تركیب آنها با روغن‌های گیاهی است. برای انجام این كار، گیاهان تازه یا خشك را در ظرفی ریخته درِ آن را محكم ببندید و بعد روی سطح آن را با روغن پایه بپوشانید بعد از یكی دو هفته روغن بو و رایحه آن گیاه و البته سایر خواص درمانی آن را جذب می‌كند. روغن‌های حامل یا روغن‌های پایه، از گیاهان متفاوتی به دست می‌آیند كه اغلب بی‌بو هستند و همین بی‌بو بدن باعث می‌شود كه بتوانند بو و رایحه روغن تركیبی را به خود بگیرند. روغن‌های پایه خیلی راحت و سریع جذب پوست می‌شوند و تأثیر طولانی مدت دارند. این روغن‌ها را باید در نقاط خشك، خنك و تاریك نگهداری كرده زیرا نورخورشید و گرما باعث فعال شدن تركیبات آنها می‌شود و برخی فعل و انفعالات در آنها رخ می‌دهد.

چند نوع روغن حامل

روغن بادام شیرین

این روغن زرد كمرنگ، از هسته بادام به دست می‌آید و سرشار از پروتئین و برای انواع پوست‌ها مناسب است. خارش و خشكی پوست را رفع می‌كند و باعث كاهش التهابات می‌شود. 

روغن ذرت 

این روغن نیز زرد كمرنگ و حاوی پروتئین و املاح فراوان می‌باشد و برای نرم كردن انواع پوست‌ها مناسب است. 

روغن دانه انگور 

این روغن بی‌رنگ و بی‌بو است و از فشردن دانه‌های انگور به دست می‌آید. حاوی ویتامین‌ها و املاح است و می‌توان از آن برای انواع پوست‌ها استفاده كرد. 

روغن آووكادو 

این روغن سبز تیره است و از میوه آووكادو به دست می‌آید. حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب ضروری و برای انواع پوست‌ها مناسب است؛ مخصوصاً برای پوست‌های خشك و افرادی كه از اگزما رنج می‌برند. 

روغن زیتون 

رنگ آن زرد كمرنگ و گاه سبز تیره است. حاوی پروتئین، املاح و ویتامین‌ها است. برخی دردها را التیام بخشیده و درد عضلات و مفاصل را كاهش دهد. 

روغن كنجد 

روغن زرد تیره كه كنجد سرشار از ویتامین‌ها، املاح و آمینواسیدهاست، برای درمان آرتروز، پسوریازیس و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انواع پوست‌ها مناسب است. 

روغن آفتابگردان 

رنگ آن زرد كمرنگ است و حاوی ویتامین‌ها و املاح می‌باشد و برای انواع پوست‌ها مناسب است. 

روغن جوجوبا

این روغن بسیار معروف شبیه روغن طبیعی پوست است؛ زیرا حاوی پروتئین و نوعی ماده چرب و موی شكل و بسیار شبیه كلاژن می‌باشد و به كاهش التهابات بدن و بهبود آكنه كمك می‌كند و برای انواع پوست‌ها مناسب است. 

روغن كرچك

روغن زرد‌رنگ و بی‌بو است و از تخم گیاهی به نام كرچك به دست می‌آید. یكی از معدود روغن‌هایی است كه در الكل حل می‌شود و برای انواع پوست‌ها، موها، ناخن‌ها و لب‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

روغن‌های اصلی چه روغن‌هایی هستند؟

روغن‌هایی كه از تقطیر برگ، ریشه و پوست برخی گیاهان سودمند به دست می‌آیند، روغن‌های اصلی هستند كه غلظت بالایی هم دارند. وقتی كه پوست پرتقال را می‌گیرید، می‌توانید به آسان‌ترین شیوه این روغن‌ها را مشاهده كنید. هنگام پوست گرفتن پرتقال نوعی روغن به صورت اسپری و با بوی خود پرتقال در فضای اطراف پخش می‌شود. قیمت این روغن‌ها بسیار متفاوت است. از جمله این روغن‌ها عبارتند از: 

روغن پاها 
سیر خاصیت ضدباكتریایی دارد. روغن آن بسیار قوی است و نباید به صورت مستقیم روی سطح پوست قرار بگیرد. برای بهبود پادرد،6 قطره از این روغن را با یك‌چهارم فنجان روغن كنجد سبك تركیب كنید و پاها را با آن ماساژ دهید. 

روغن ماساژ انرژی‌زا 
بوی رزماری مست‌كننده است و روغن نعنا می‌تواند گردش خون را افزایش دهد. 1 قاشق چایخوری رزماری تازه را با 1 قاشق چایخوری پونه كوهی، 1 قاشق چایخوری نعنا و یك‌دوم فنجان روغن سبك (بادام، آفتابگردان و زیتون) تركیب كنید. این گیاهان و روغن را در ظرف مناسبی ریخته و داخل مایكروویو بگذارید و كمی حرارت دهید، اما جوش نیاید؛ سپس بگذارید سرد شود، بعد با صافی مواد درشت‌تر از آنها جدا كنید و بعد از دوش گرفتن روی سطح پوست‌تان ماساژ دهید. 

روغن ماساژ آرامش بخش 
گیاهان بابونه و اسطوخودوس بوی پاكی می‌دهند و برای درمان بی‌خوابی بسیار مناسب هستند این گیاهان به همراه روغن‌های اصلی به ما كمك می‌كنند تا پوستی صاف و نرم داشته باشیم. 
1 قاشق چایخوری گل بابونه، 1 قاشق چایخوری گل اسطوخودوس و یك‌دوم فنجان روغن سبك (بادام، آووكادو یا روغن تخم انگور)
را در یك ظرف پیركس در دار، تركیب كنید و در مایكروویو قرار دهید، به خاطر داشته باشید روغن نباید جوش بیاید. سپس صبر كنید تا سرد شوند و بعد آنها را از صافی عبور دهید و برای ماساژ قبل از خواب استفاده كنید. 

روغن اسطوخودوس شفابخش 
در هر خانه‌ای باید روغن اصلی اسطوخودوس موجود باشد. این روغن برای درمان بریدگی‌های سطحی و كوچك و نیش گزیدگی و البته به عنوان یك آنتی‌بیوتیك طبیعی مؤثر است.
2 قطره روغن اسطوخودوس، 2 قطره روغن چای سبز و یك‌چهارم روغن سبك (جوجوبا، كرچك و یا تخم آفتابگردان) را با هم تركیب كرده، ناحیه مورد استفاده را با آب گرم تمیز و خشك، سپس مقداری از روغن را با پنبه روی آن بمالید و یا روی زخم بگذارید و هر روز دوبار آن را عوض كنید و شب‌ها روی سطح زخم را باز بگذارید تا هوا بخورد. 

روغن تسكین‌دهنده سردرد 
برای درمان سردرد از روغن بودار بابونه استفاده كنید و آن را روی گردن خود بمالید. این روغن بسیار آرامبخش است. 4 قطره روغن اصلی (اسطوخودوس، نعنا، رزماری یا بابونه) را با یك‌چهارم فنجان روغن بادام یا تخم انگور تركیب كنید و داخل یك ظرف تمیز بریزید. برای ماساژ 1-2 قطره از آن را روی پایین گردن ریخته، چشمان خود را ببندید، نفس عمیق بكشید و آن قسمت را بمالید. 


روغن بدن 
تركیبی از این روغن‌ها به شما دارویی بسیار آرامبخش و مؤثر می‌دهد كه می‌تواند پوست بدنتان را نیز بسیار نرم كند. 
 روغن بادام زمینی: 2 قاشق غذاخوری 
 روغن آووكادو: 2 قاشق غذاخوری 
 روغن كنجد: 2 قاشق غذاخوری 
 روغن بادام: 2 قاشق غذاخوری 
این روغن‌ها را تركیب و در یك ظرف تمیز و خشك نگهداری كنید. هنگام استفاده مقداری از آنها را روی سطح پوست بدن‌تان بریزید و شروع به ماساژ دادن كنید. این كار را در حمام انجام دهید. 

 

برچسب ها: روغن، روغن ماساژ، خواص درمانی روغن ها، روغن های حامل، روغن‌های اصلی تعداد بازديد: 871 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز