Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 20:48

25
آذر
مروری بر خواص بي‌شمار پستـه

مروری بر خواص بي‌شمار پستـه

پسته در آّب و هوای خشك و سرد رشد می‌كند و باغ‌های فراوانی از آن در سوریه، تركیه و چین، ایران وامریكا یافت می‌شود. پس از كشت آن، حدود 8 تا 10 سال طول می‌كشد تا اولین محصول آن آماده شود.

دكتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذيه

 

 

پسته در آّب و هوای خشك و سرد رشد می‌كند و باغ‌های فراوانی از آن در سوریه، تركیه و چین، ایران وامریكا یافت می‌شود. پس از كشت آن، حدود 8 تا 10 سال طول می‌كشد تا اولین محصول آن آماده شود و پس از تولید و برداشت اولین محصول تا قرن‌ها، این درختان میوه‌ای به نام پسته می‌دهند. پسته در دو نوع خام و بو داده به بازار ارائه می‌شود و در آجیل‌های شور و شیرین استفاده می‌شود و نوع تازه آن در اواخر تابستان به بازار می‌آید درخت پسته، درخت دو پایه‌ای است كه گاهاً ارتفاع آن به 5 متر می‌رسد و برگ‌های آن نوك تیز و سبز روشن است، گل‌های آن فاقد گلبرگ هستند، میوه باغ آن تقریبا سفیدرنگ و پوسته سفت و حدود 2 سانتی‌متر طول و 1 سانتی‌متر قطر دارد. 

خواص درمانی پسته 

- هر 100 گرم پسته حاوی 557 كالری است و مملو از مواد مغذی معدنی آنتی اكسیدان و ویتامین‌هایی است كه برای سلامتی ضروری است و سرشار از اسیدهای چرب تك اشباع نشده مانند اسید اولئیك است و مصرف منظم پسته در رژیم غذائی، كلسترول بد LDL را پایین می‌آورد و مقدار HDL كلسترول خوب را افزایش می‌دهد. مطالعات پژوهشی بر روی رژیم‌هایی غذایی مدیترانه‌ای كه غنی از فیبر و اسیدهای چرب مونو اشباع نشده و آنتی اكسیدان‌ها هستند نشان می‌دهد كه آنها از ابتلا به بیماری عروق كرونر و سكته مغزی جلوگیری می‌كنند.  

- پسته منبع غنی و عالی از ویتامین E بخصوص گامانوكوفون است كه این آنتی اكسیدان قوی محلول در چربی از غشای سلولی، غشای مخاطی و آسیب به پوست محافظت می‌كند و رادیكال‌های آزاد را از بدن حذف می‌كند و بدین ترتیب از بدن در برابر سرطان، عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر محافظت می‌كند. 

- به‌دلیل وجود آهن بسیار خون ساز است و در افراد مبتلا به كم خونی بسیار مفید خواهد بود و به آنها توصیه می‌كنیم حتما روزانه مقادیری پسته میل كنند. 

- پسته نیروی جسمی، مغز و ذهن را تقویت می‌كند و موجب آرامش قلب و تسكین اعصاب می‌شود. محققان معتقدند كه جوشانده پوست و برگ درخت پسته برای رفع درد، خارش مقعد و دستگاه تناسلی زنان مفید است. 

- اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می‌كند و سرفه را تسكین و معده را تقویت می‌كند و مجاری بسته كبد را باز می‌كند. 

- پسته مملو از مواد معدنی مانند مس، منگنز، پتاسیم، كلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است و مس یك ماده معدنی كمیاب ضروری در متابولیسم و سنتز گلبول‌های قرمز خون (RBC) است. 

- از پوست سبز پسته تازه در صنایع رنگرزی استفاده می‌شود و جوشاندن آن برای استحكام لثه و درمان بوی بد دهان استفاده می‌شود و اسهال را رفع می‌كند و زخم‌های داخل دهان را درمان می‌كند و حالت تهوع و استفراغ را از بین می‌برد. 

- در طب سنتی معتقد بودند كه پوست سفید و سفت پسته را بجوشانید و آب آنرا داخل لگنی بریزید و پس از كمی سرد شدن فرد مبتلا به بواسیر و بیرون زدگی مقعد درون آن بنشیند تا علاوه بر تسكین درد، بیرون زدگی آن كاهش یابد.  

- پسته منبع غنی از پلی فنل‌ها و كاروتن و ویتامین B كمپلكس و ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیك و B6 و فولات است. 

- روغن پسته عطر بسیار خوب و خواص نرم كنندگی دارد و پوست را از خشكی حفظ می‌كند و در پخت و پز و آشپزی از آن استفاده می‌شود و در طب سنتی، ماساژ درمانی، آروماتراپی، داروسازی و صنعت لوازم بهداشتی آرایشی بسیار كاربرد دارد. فقط با خوردن یك مشت پسته به صورت روزانه نیاز بدن به فنل، مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و آنتی اكسیدان‌ها برطرف می‌شود. 

ذخیره و بسته‌بندی

پسته در تمام فصول در بازار یافت می‌شود و به صورت شور و شیرین و بدون پوست و با پوست وجود دارد. در هنگام خرید كاملاً دقت كنید كه تمامی پسته‌ها یكدست و عاری از هر گونه ترك و لكه و یا بوی بد باشند. پسته با پوست را می‌توان در جای خنك و خشك و به مدت طولانی و برای چندین ماه نگهداری كرد در حالی كه نوع بدون پوست آن را باید در داخل ظروف دردار و در یخچال نگهداری كرد تا از فاسد شدن آن جلوگیری كنید. 

مشخصات ایمنی

آلرژی ایجاد می‌كند و افراد حساس و مبتلا به آلرژی باید از خوردن آن اجتناب و یا احتیاط كند، آلرژی آن ناشی از تركیب شیمیایی به نام اسید anacardic است اگر چه واكنش در تعداد افراد كمی دیده می‌شود ولی علائم واكنش با خارش و كهیر پوست نمایان می‌شود و در موارد شدید آنافیلاكسی و سختی در تنفس، شكم درد و استفراغ و اسهال را موجب می‌شود. 

ارزش غذائی هر 100 گرم پسته 

نوع    ارزش غذائی 

انرژی    557 كیلو كالری 

كربوهیدرات    97/27 گرم 

پروتئین    60/20 گرم

چربی    44/44 گرم 

كلسترول    0 میلی گرم 

فیبر    103 گرم  

ارزش غذایی ویتامین‌ها   

نوع    ارزش غذائی 

فولات    51 میكروگرم 

نیاسین    3/1 میكروگرم

پانتوتنیك    520 میلی گرم 

پیریدوكسین    7/1 میلی گرم 

ریبوفلاوین    160/0 میلی گرم 

تیامین    87/0 میلی گرم 

ویتامین A    553 واحد بین‌المللی 

ویتامین C    5 میلی گرم 

ویتامین E    60/22 میلی گرم 

الكترولیت‌ها  

نوع    ارزش غذائی 

سدیم    1 میلی گرم 

پتاسیم    1025 میلی گرم 

مواد مغذی گیاهی 

نوع    ارزش غذائی

بتاكاروتن    322 میكروگرم 

بتا كریپتوگزانیتن    0 میكروگرم 

زئا گزانیتن    0 میكروگرم 

مواد معدنی  

كلسیم    107 میلی گرم 

مس    3/1 میلی گرم 

آهن    25/4 میلی گرم 

منیزیم    121 میلی گرم

منگنز    2/1 میلی گرم 

فسفر    376 میلی گرم 

سلنیوم    7 میكرو گرم 

روی    20/2 میلی گرم 

 

برچسب ها: خواص درمانی پسته، ارزش غذایی پسته، نوع بسته بندی پسته، خاصیت پسته، پسته تعداد بازديد: 907 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز