Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:06

11
مهر
فوايد روغـن نارگيل

فوايد روغـن نارگيل

ماساژ با روغن نارگیل، یك هدیه شگفت‌انگیز از طبیعت به پوست ما است. هزاران سال است كه در سراسر جهان، به‌خصوص در هند و كشورهای همسایه، مادرها برای حفظ زیبایی نوزادان‌شان، آنها را با روغن ماساژ می‌دهند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 


قرن‌هاست كشورهایی همچون هند، اندونزی، فیلیپین، جاوا، سریلانكا و برخی كشورهای آمریكای لاتین از این روغن استفاده می‌كنند و در حال حاضر، با توجه به پیشرفت علم و افزایش اطلاعات افراد از خواص روغن نارگیل، استفاده از آن در سراسر جهان رواج یافته است و بسیاری از كارخانجات، لوازم آرایشی و بهداشتی خود را از این روغن تهیه می‌كنند. حتی روغن آن با رایحه‌ها و عصاره گیاهان مختلف به بازار ارائه شده است تا مشتریان تنوع و حق انتخاب بیشتری داشته باشد. روغن تصفیه شده نارگیل، رایج‌ترین نوع روغن نارگیل است كه در تمامی دنیا مصرف می‌شود. در واقع روغنی كه به‌طور مستقیم در مغز نارگیل وجود دارد، برای مصرف مناسب نیست؛ زیرا ممكن است حاوی ذرات گرد و غبار، میكروب، قارچ و حتی حشراتی باشد كه برای سلامتی مضرند. شاید تعجب كنید و بپرسید چگونه اینها وارد نارگیل می‌شوند؟ پاسخ این پرسش در چگونگی خشك شدن دانه نارگیل و تبدیل آن به مغز نارگیل است. دانه نارگیل به دو نیم تقسیم شده و چندین روز، هفته و گاه‌ چندین ماه در همان حالت باقی می‌ماند تا خشك شود و شكل اولیه نارگیل را بسازد؛ بنابراین امكان ورود هر نوع میكروبی به داخل آن میسر است. هر درخت نارگیل تقریباً سالانه 50 عدد نارگیل می‌دهد و هر چقدر این میوه نارس‌تر باشد، شیره داخل آن بیشتر است. بنابراین از روغنی استفاده كنید كه ابتدا استخراج و پالایش شده و فرایند تصفیه روی آن صورت گرفته باشد. در برخی موارد این روغن را هیدروژنه می‌كنند تا ماندگاری آن افزایش یابد. روغن تصفیه شده از بسیاری جهات با روغن خالص نارگیل تفاوت دارد.

 

خواص روغن نارگیل

مراقبت از مو: روغن نارگیل یكی از بهترین مواد برای تغذیه طبیعی است و موجب رشد سالم‌ موها و درخشش آنها می‌شود. در اثر ماساژ مداوم سر با روغن نارگیل پوست سر هیچگاه دچار شوره و شپش نخواهد شد؛ حتی اگر خشك باشد. روغن نارگیل حاوی مواد و پروتئین‌های ضروری مورد نیاز برای ترمیم موهای آسیب‌دیده است و موجب رشد دوباره موهای آسیب‌دیده می‌شود؛ به همین دلیل در تهیه بسیاری از كرم‌ها و شامپوها، از آن استفاده می‌گردد.

مراقبت از پوست: استفاده از روغن نارگیل هیچ عارضه جانبی ندارد و برای ماساژ پوست و رطوبت پوست، به‌خصوص پوست‌های خشك، بسیار مفید است. همچنین از خشكی و پوسته‌پوسته شدن پوست جلوگیری می‌كند و مانع از ایجاد چین و چروك ناشی از بالا رفتن سن می‌شود. روغن نارگیل در درمان مشكلات پوستی همچون آماس، اگزما و سایر عفونت‌های پوستی نیز مؤثر است و به‌دلیل خاصیت آنتی‌اكسیدانی از پیری زودرس و بیماری‌های دژنراتیو پیشگیری می‌كند.

بیماری‌های قلبی: یك تصور غلط در میان مردم این است كه روغن نارگیل برای قلب خوب نیست؛ اما این تصور كاملاً اشتباه است، زیرا روغن نارگیل به‌دلیل دارا بودن 50 درصد اسیدلوریك، از مشكلات قلبی و بالا رفتن كلسترول و فشار خون پیشگیری می‌كند. چربی‌های اشباع روغن نارگیل از روغن سایر سبزیجات مضرتر نیست و مقدار LDL افزایش نمی‌دهد و در واقع از بروز آسیب به شریان‌ها پیشگیری و مانع از تصلب شریان‌ها می‌شود.

كاهش وزن: روغن نارگیل در كاهش وزن بسیار مؤثر است؛ زیرا هضم غذا را آسان كرده و ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش می‌دهد و با افزایش متابولیسم بدن، فشار وارد بر لوزالمعده را كاهش می‌دهد؛ در نتیجه انرژی به سرعت می‌سوزد. به همین دلیل افرادی كه در مناطق گرمسیری از روغن نارگیل برای پخت و پز خود استفاده می‌كنند، معمولاً چاق نیستند و هیچ چربی اضافه و یا اضافه وزنی ندارند.

هضم: همان‌طور كه گفته شد، روغن هضم غذا را آسان كرده و از طرفی به‌دلیل خاصیت ضد میكروبی خود با باكتری‌های مختلف، از جمله قارچ و انگل و ... مبارزه و به جذب سایر مواد معدنی و آمینواسیدها نیز كمك می‌كند. 

سیستم ایمنی: روغن نارگیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند؛ زیرا مواد تشكیل دهنده آن مثل لیپیدها و اسید لوریك و كاپریك و كاپریلیك خاصیت ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باكتری دارند.

عفونت: اگر این روغن را روی زخم‌ها بمالید، لایه‌ای شیمیایی ایجاد كرده و آنها را از گرد و غبار خارجی، هوا، قارچ، ویروس و باكتری حفظ می‌كند. روغن نارگیل در رفع كبودی نیز مؤثر است و بافت‌های آسیب‌دیده پوست را به سرعت ترمیم می‌كند. طبق نظر مركز تحقیقات نارگیل این روغن ویروس‌های سرخك، هپاتیت، تبخال، سارس و باكتری‌هایی را كه سبب زخم می‌شوند، عفونت‌های گلو، عفونت‌های مجاری ادرار، ذات‌الریه و سوزاك را از بین می‌برد.

كبد: تری گلیسیرید و اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، ضمن جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های كبد، مواد غذایی را راحت به انرژی تبدیل كرده و از تجمع و انباشه شدن چربی در بدن جلوگیری می‌كند.

كلیه‌ها: پژوهشگران معتقدند كه روغن نارگیل در درمان سنگ كلیه مؤثر است و از ابتلا به بیماری‌های مثانه، صفرا و التهاب لوزالمعده پیشگیری می‌كند. 

 

روغن نارگیل بسیار آرامبخش است و به كاهش استرس كمك می‌كند. مالین روغن نارگیل روی سر و ماساژ آن، خستگی فكری را از بین می‌برد.

دیابت: روغن نارگیل با كنترل قند خون از ایجاد و پیشرفت دیابت جلوگیری می‌كند و در نتیجه تزریق انسولین كاهش می‌یابد. 

استخوان‌ها: همانگونه كه قبلاً گفته شد، روغن نارگیل، توانایی بدن را برای جذب مواد معدنی، از جمله كلسیم و منیزیم، افزایش می‌دهد. كلسیم و منیزیم برای رشد استخوان‌ها بسیار مفیدند و از ابتلا به پوكی استخوان جلوگیری می‌كنند. 

دندان‌ها: كلسیم در مراقبت از دندان‌ها، نقش مهمی دارد و روغن نارگیل جذب كلسیم را آسان و از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌كند و موجب استحكام آنها می‌شود. 
از آنجا كه چربی روغن نارگیل به راحتی به انرژی تبدیل می‌شود، از تجمع چربی در عروق و قلب جلوگیری می‌كند و به نسبت سایر روغن‌ها كالری بسیار كمتری دارد. بیشتر ورزشكاران از این روغن استفاده می‌كنند تا علاوه بر تناسب اندام، انرژی مورد نظر را كسب كرده و عملكردشان افزایش یابد.

ماساژ: ماساژ با روغن نارگیل، یك هدیه شگفت‌انگیز از طبیعت به پوست ما است. هزاران سال است كه در سراسر جهان، به‌خصوص در هند و كشورهای همسایه، مادرها برای حفظ زیبایی نوزادان‌شان، آنها را با روغن ماساژ می‌دهند. ماساژ نه تنها برای نوزادان، بلكه برای تمامی سنین مفید است. این‌كار گردش خون را در زیر پوست افزایش داده و عضلات را تحریك می‌كند و افزایش گردش خون، اكسیژن بیشتری را به بافت‌ها می‌رساند و موجب تجدید حیات آنها می‌شود؛ در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد. علاوه بر این، روغن نارگیل رطوبت پوست را تأمین می‌كند و با داشتن عوامل ضد میكروبی، مثل اسید كاپریك و اسید لوریك، مانع از ورود میكروب به پوست می‌شود و پوست را از ترك خوردگی‌ محافظت می‌كند همچنین سرشار از ویتامین است و پوست را جوان و سالم می‌كند. در ضمن، پوست بدن را خوشبو كرده و بوی بد بدن را از بین می‌برد. 
 

تركیبات روغن نارگیل 

بیش از 90 درصد روغن نارگیل از چربی‌های اشباع شده و مقدار اندكی چربی‌های اشباع نشده تشكیل شده است. اسیدهای چرب اشباع شده: بسیاری از این اسیدهای چرب در گروه زنجیره‌ای تری‌گلیسیرید قرار دارند كه اسید لوریك عمده‌ترین آنهاست و بعد از آن اسید كاپریك، اسید كاپرلیك (Caprylic) و اسید میرستیك (Myristic) و اسید پالمیتیك (Palmitic) هستند.  اسید اولئیك  اسیدهای چرب غیر اشباع: اسید لینولئیك  پلی فنول‌ها: در واقع اسید فنولیك است كه به نظر می‌رسد عامل رایحه، عطر و مزه، روغن نارگیل باشد.  ویتامین K، مواد معدنی، آهن و ویتامین E  سولفات و اترسولفات برخی از مشتقات اسیدهای چرب همچون: ethoxylates, ethanol ethanolamide amide, Betaine B، استرها و polyol.

 

برچسب ها: روغن نارگیل، خواص روغن نارگیل، فواید خواص روغن نارگیل، تركیبات روغن نارگیل، اثرات روغن نارگیل تعداد بازديد: 1009 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز