Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 12:55

2
آذر
بهترين روغن‌های خوراكی

بهترين روغن‌های خوراكی

روغن بذر كتان، گیاهی با گل‌های ریز آبی است كه در سرزمین‌های غرب پرورش می‌یابد و سرشار از دانه‌های روغنی است.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 شاید اگر راجع به خواص روغن بذر كتان بدانید، بسیار تعجب كنید. با وجود تمام مزایای آن هنوز در میان مردم جایگاهی نیافته است.  روغن بذر كتان، گیاهی با گل‌های ریز آبی است كه در سرزمین‌های غرب پرورش می‌یابد و سرشار از دانه‌های روغنی است. این روغن طبیعی یك ماده كاملا مغذی برای بدن محسوب می‌شود و بهترین منبع اسیدهای چرب امگا-3 در طبیعت است و می‌دانید كه اسیدچرب امگا-3 برای تمام دستگاه‌های بدن ضروری است.

روغن بذر كتان حاوی امگا-6 و امگا-9 نیز می‌باشد و علاوه بر اینها، ویتامین‌B پتاسیم، لسیتین، منیزیم، فیبر، پروتئین و روی نیز دارد. حالا چه نظری راجع به روغن بذر كتان دارید، آیا نمی‌خواهید آن را به لیست غذای خود اضافه كنید؟ برخی از محققین، متخصصین تغذیه و دانشمندان می‌گویند روغن بذر كتان می‌تواند یكی از مهم‌ترین مكمل‌های سلامت شود و حتی از مولتی ویتامین‌ها نیز پیشی بگیرد. تقریباً تمام ارگان‌های بدن می‌توانند از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوند مثل دستگاه گوارش، سیستم عصبی، سیستم قلبی- عروقی، سیستم دفاعی و سیستم گردش خون. به موارد زیر توجه كنید: 

روغن بذر كتان چیست و چه مزایایی دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند كه كسانی كه در رژیم غذایی خود به مقدار كافی «لیگنان» گنجانده‌اند، كمتر دچار سرطان سینه و سرطان روده می‌شوند. بذر كتان صدبرابر بیشتر از هر نوع دانه و حبوباتی لیگنان دارد. تحقیقات نشان می‌دهند كه اسیدهای چرب امگا-3 باعث كاهش كلسترول و تری‌گلیسیرید‌های خون می‌شود، از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌‌كند و به این ترتیب از سكته پیشگیری می‌كند. روغن بذر كتان باعث كاهش فشار خون بالا، التهابات، ذخیره آب در بدن و چسبندگی پلاكت‌ها می‌شود و عملكرد ضعیف دفاعی را بهبود می‌بخشد. 
از خستگی و ضعف ماهیچه‌ها و عضلات می‌كاهد 
باعث افزایش تولید انرژی در بدن می‌شود و استقامت بدن را افزایش می‌دهد. 
باعث تسریع بهبود كبودی‌ها و رگ به رگ‌ شدگی‌ها می‌شود. 
باعث تسریع كاهش وزن در افرادی كه از چاقی رنج می‌برند می‌شود. 
سلول‌های چربی را تحریك می‌كند و میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. 
جذب كلسیم را افزایش می‌دهد. 
ناخن‌‌ها را تقویت و محكم می‌كند. 
بینائی را تقویت می‌كند. 
عملكرد كبد را بهبود می‌بخشد. 
از بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری می‌‌كند. 
تأثیر زیادی در درمان اگزما، پسوریازیس و شوره سر دارد. 
باعث كاهش علائم آرتروز روماتیسمی می‌شود. 
برخی از انواع آلرژی‌ها را درمان می‌كند. 
در درمان برخی از افسردگی‌ها مؤثر است. 
در درمان سفت شدن بافت‌ها مؤثر است. 
رفتارهای ناشی از بیماری اسكیزوفرنی را درمان می‌كند. 
باعث كاهش درد سندرم قبل از قاعدگی در خانم‌ها می‌شود.

چقدر روغن بذر كتان به طور روزانه نیاز داریم؟

میزان مصرف روزانه حدود 1000 میلی‌گرم است. بهتر است كه آن را به سالادها، كلوچه‌ها و برخی از غذاها بیفزائید. به هنگام خرید روغن بذر كتان باید به چه چیزهایی توجه داشته باشیم؟ بسیار مهم است كه از روغن بذر كتان با كیفیت بالا استفاده شود. زیرا روغن بذر كتان بسیار مستعد ترشیدگی است. نور و اكسیژن باعث از كارافتادگی اسیدهای چرب ضروری می‌شود.

می‌توانید از كپسول‌های روغن بذر كتان نیز استفاده كنید و یا روغن را در بطری‌های قهوه‌ای رنگ خریداری نمایید تا در برابر نور و هوا مقاومت بیشتری داشته باشد. روغن كانولا از هیبریداسیون كردن تخم شلغم روغنی به دست می‌آید. این روغن به تازگی جایگاه خوبی در میان مردم به دست آورده است و بسیاری از متخصصان مصرف آن را توصیه می‌كنند. این روغن علاوه بر آنكه محافظ عملكرد قلب است، طعم و مزه‌ای دلخواه و بافتی بسیار نرم و سبك دارد.

فواید روغن كانولا

از روغن كانولا برای پخت غذا، سرخ‌كردن و در انواع سالادها استفاده می‌شود. در برابر نور مقاوم است و تغییرات پراكسیدی آن در مقایسه با سایر روغن‌ها تقریباً صفر است. به علت داشتن لینولئیك، باعث رشد غشای مغز كودكان زیر 2 سال می‌شود و رشد مطلوب را در آنها ایجاد می‌كند.
این روغن میزان كمی روغن اشباع‌شده دارد. 
حاوی میزان زیادی اسید چرب امگا-3 است. از روغن بذر كتان كمتر ولی در مقایسه با سایر روغن بسیار بیشتر است. 
كاهش التهابات را در پی دارد.
كاهش لخته‌های خون را سبب می‌شود و از سكته و خطر حملات قلبی جلوگیری می‌كند. 
ضربان قلب را تنظیم می‌كند. 
به هنگام سرخ كردن طعم آن با طعم غذا مخلوط نمی‌شود. 
از روغن كانولا برای غذاهای سرخ‌كردنی می‌توان استفاده نمود ولی توجه داشته باشید كه عمل سرخ‌كردن را در حرارت ملایم و متوسط انجام دهید. زیرا این روغن در حرارت بسیار بالا، تولید نوعی سم می‌كند. 
میزان چربی اشباع‌شده این روغن كمتر از 7 درصد است و برای كاهش مرض‌های قلب بسیار مفید می‌باشد. كیفیت بسیار بالای این روغن باعث شده تا در كشورهای اروپایی و آمریكایی بسیار سریع جایگاه ویژه خود را بازیابد و طرفداران آن روز‌به‌روز افزایش یابد. 
حدود یك چهارم از اسیدهای چرب این روغن، روغن اسیدلینولئیك است كه در درمان آرتروز مفید است.

 

برچسب ها: بهترین روغن، خواص روغن بذر کتان، خواص روغن کانولا، فواید روغن، روغن خوراکی تعداد بازديد: 623 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز