Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:58

6
بهمن
آجيل واقعاً مشكل‌گشاست (1)

آجيل واقعاً مشكل‌گشاست (1)

بادام ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است، مخصوصا از روغن بادام می‌توان برای رفع یبوست كودكان استفاده كرد. بادام سینه را نرم می‌كند. شیر بادام برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس مفید بوده و خلط‌آور است.

آتنا رمضانی؛ کارشناس ارشد علوم تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته، بادام و بادام زمینی نقش مهمی در تامین سلامتی بدن دارند و برخلاف تصور عوام منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است و همچنین خواص ضد سرطانی دارد.

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافته‌اند که یک مکمل غذایی حاوی ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه و روده را در حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند. این دانه‌های خوراکی سرشار از فسفر هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

منیزیم که باعث تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب می‌شود نیز یكی از عناصر تشكیل‌دهنده مغزهاست. همچنین وجود اسیدلینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد. در ذیل تاثیرات مثبت برخی از این دانه‌ها ذکر شده است:

خواص پسته
پسته در واقع گران‌ترین آجیل و البته با ارزش غذایی فراوان است. ارزش غذایی پسته به نسبت سایر آجیل‌ها و نیز مواد ‏پروتئینی همانند گوشت، شیر، تخم مرغ، و نیز حبوبات در خور اهمیت و توجه می‌باشد. مغز پسته در بین بیش از دویست ماده ‏خوراكی شامل انواع آجیل‌ها، حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌های خشك و تر، لبنیات، انواع گوشت و ده‌ها نوع خوراكی دیگر ‏بیشترین میزان آهن قابل جذب بدن را دارا می‌باشد.

مغز پسته دارای طبیعت گرم می‌باشد و دانه ‏مقوی و چاق‌كننده است كه خواص درمانی متعددی نیز برای آن برشمرده‌اند؛ از جمله تقویت قلب و حافظه، تقویت معده، درمان ‏اسهال (به خصوص از طریق استفاده از پوست سبز پسته)، تقویت لثه و درمان جوش‌های دهان، خوشبویی دهان، درمان دردهای ‏مقعدی و رحمی و درمان ریزش موی سر. از آنجایی كه پسته حاوی آهن فراوان قابل جذب می‌باشد، در موارد درمان كم‌خونی ‏ناشی از فقر آهن نیز مصرف مغز پسته بسیار مفید بوده و جوشانده برگ و پوست درخت پسته در درمان بیماری‌های پوستی ‏مانند جرب و خارش مؤثر است.

پوست نازك درون پسته در درمان دردهای كبدی و روده‌ای و حالت‌های استفراغ، یرقان و‌ ‏سرفه‌های مزمن مفید است. پسته در بین انواع مغزها ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. 30 گرم پسته (حدود 47 دانه) بیشتر از ‏‏10 درصد نیاز روزانه به فیبر، ویتامین ‏B6‎‏، تیامین، منیزیم، فسفر و مس را تأمین می‌كند. پسته حاوی مقدار زیادی استرول ‏گیاهی است (‌تقریباً 60 میلی‌گرم در 30 گرم) كه موجب كاهش بیماری های قلبی و سرطان می‌شود. علاوه بر این پسته منبع ‏بسیار خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع مونو (چربی مفید) است كه به افزایش سطح كلسترول خوب، بدون افزایش كلسترول بد كمك می‌كند.

خواص بادام

بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران كمی گرم و تر است. 

۱) بادام ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است، مخصوصا از روغن بادام می‌توان برای رفع یبوست كودكان استفاده كرد. ۲)‌ بادام سینه را نرم می‌كند.  ۳)‌ شیر بادام برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس مفید بوده و خلط‌آور است.  4)‌ بادام برای درمان زخم روده، مثانه و اسهال مفید است. 5)‌ بادام بوداده مقوی معده و قابض است.

 ۶)‌ تقویت‌كننده نیروی جنسی است و تولید اسپرم را زیاد می‌كند. ۷)‌ مخلوط بادام ‌آسیاب‌شده و عسل برای درد كبد و سرفه مفید است. ۸)‌ چغاله بادام لثه و ریشه دندان را تقویت می‌كند. ۹) چغاله بادام برای خشكی دهان مفید است. ۱۰)‌ دم‌كرده شكوفه بادام به عنوان مسهل برای اطفال استفاده می‌شود. ۱۱) دم‌كرده پوست قهوه‌ای رنگ مغز بادام بهترین دارو برای تسكین درد و التهاب مجاری تنفسی است (5 گرم پوست بادام در 10 گرم آب). 
۱۲)‌ جوشانده برگ درخت بادام برای نارسائی كبد و كیسه صفرا مفید است.

۱۳)‌ روغن بادام خواب‌آور است و بیخوابی را از بین می‌برد.  ۱۴)‌ برای صاف كردن سینه و نرم شدن روده‌ها و از بین بردن سرفه خشك، روغن بادام را با شكر و كتیرا مخلوط كرده و مصرف كنید. ۱۵)‌ مخلوط روغن بادام با آب گرم داروی خوبی برای رفع اسهال و دل پیچه كودكان خواهد بود. این مخلوط به دفع سنگ مثانه و سهولت ادرار نیز كمك می‌كند.

۱۶)‌ برای درمان نقرس و رفع خمیدگی افراد پیر، مهره‌های پشت را با روغن بادام چرب كنید. ۱۷)‌ برگ تازه درخت بادام مسهل و ضد كرم است. ۱۸)‌ برگ خشك شده درخت بادام قابض بوده و اسهال را از بین می‌برد. ۱۹)‌ روغن بادام شیرین به دلیل خاصیت نرم‌كنندگی و ضد التهاب در كرم‌ها و پمادها به كار می‌رود.

۲۰)‌ برای رفع بیماری‌های سینه، روغن بادام شیرین را با همان مقدار عسل و یك زرده تخم مرغ مخلوط كرده به صورت خمیر یكنواختی درآورید؛ سپس به جوشانده گل ختمی اضافه كنید و هر سه ساعت یك بار یك قاشق چایخوری بخورید. ۲۱)‌ برای رفع خارش پوست كودكانی كه سرخك و مخملك دارند، روغن بادام را در تمام سطوح بدن بمالید تا خارش را تسكین دهد. ۲۲)‌ مالیدن بادام التهاب پوست را رفع كرده و سوختگی را درمان می‌كند.  ۲۳)‌ روغن بادام موجب درمان اگزما می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -آجيل واقعاً مشكل‌گشاست- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: خواص گردو، خواص پسته، خواص درمانی آجیل، ارزش غذایی آجیل، خواص بادام تعداد بازديد: 806 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز