Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 19:42

4
اسفند
اثرات سودمند تخم كدو (1)

اثرات سودمند تخم كدو (1)

تخم كدو منبعی غنی از منیزیم است كه نقش‌های بسیار مهمی در بدن و پیشگیری از بیماری‌ها ایفا می‌كند. منیزیم نقش حیاتی در حفظ سلامت قلب دارد. سلول‌های ماهیچه قلب به منیزیم نیاز دارند.

سیدجمال عزیزی؛ كارشناس ارشد كشاورزی

 

تخم كدو یكی از دانه‌هایی است كه بیشتر ما با آ‌ن آ‌شنا هستیم; تخم كدو منبعی غنی از مواد معدنی، پروتئین و چربی‌های غیراشباع است كه در سلامت پروستات، استخوان‌ها و پیشگیری از التهاب مفاصل موثر است. كدو در مكزیك حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح كاشته شد و به عنوان یكی از گیاهان جالیزی به شمار می‌آ‌مد. برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی كریستفكلمب در سفر خود كاشت كدو به صورت جالیزی را گزارش داد و آ‌ن را هندوانه ایندوها نام برد كه بسیار خوشمزه بود و از آ‌ن در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌كردند.

بذر كدو توسط او به اروپا آ‌ورده شد و كاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آ‌غاز شد. بذر كدو را در اوایل خردادماه می‌كارند و سپس در شهریورماه برداشت می‌كنند. میانگین وزن هر كدو ۸ كیلوگرم است كه به طور متوسط هر كدو حاوی ۲۰۰-۱۵۰ گرم تخم كدو می‌باشد. تخم كدو سبز تیره و صاف است و توسط یك پوست سفید – زرد پوشیده شده است.

تاثیر تخم كدو در سلامت پروستات

تخم كدو، هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات (بتا) مردان ۵۰ سال و مسن‌تر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد كه شامل بزرگ شده غده‌ی پروستات می‌باشد. یكی از فاكتورهای دخیل در بتا، تحریك‌شدید سلول‌های پروستات از طریق هورمون تستوسترون و (ثبئ) دی‌هیدروتستوسترون است. محتویات موجود در روغن تخم كدو از جمله كاروتنوئیدها، تكثیر سلول‌های پروستات را متوقف می‌كند. همچنین تخم كدو حاوی مقادیر بالایی از عنصر روی است و به همین دلیل تاثیر بسزایی در تامین سلامت پروستات دارد.

تاثیر تخم كدو در حفظ سلامت استخوان

تخم كدو علاوه بر اینكه در حفظ سلامت استخوان موثر است باعث افزایش دانسیته استخوانی هم می‌شود. اگرچه اغلب گمان بر این است كه پوكی استخوان بیماری زنان یائسه است ولی مشكل بالقوه مردان مسن نیز به شمار می‌رود. تقریبا ۳۰ درصد شكستگی‌های لگنی در مردان اتفاق می‌افتد. به طوری كه یك مرد از هشت مرد بالای ۵۰ سال دچار شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان می‌شوند.

تاثیر خواص ضدالتهابی تخم كدو در التهاب مفاصل

در مطالعه‌ی حیوانی با مقایسه‌ی تاثیر تخم كدو در كاهش علائم التهاب با مصرف داروی ایندومتاسین، مشخص شد كه تخم كدو بر خلاف دارو، سطوح چربی‌های تخریب شده (چربی‌های پراكسید) را در سطح داخل مفصل افزایش نمی‌دهد كه در حقیقت عارضه جانبی ناشی از دارو بوده و در پیشرفت التهاب مفاصل موثر است.

تخم كدو منبع غنی از مواد معدنی، پروتئین و چربی‌های غیراشباع با یك پیوند دوگانه:
تخم كدو، طیف وسیعی از مواد مغذی معمول را تامین می‌كند. تخم كدو منبع خوبی از آ‌هن، مس، پروتئین و روی می‌باشد.

تخم كدو منبع غنی منیزیم
تخم كدو منبعی غنی از منیزیم است كه نقش‌های بسیار مهمی در بدن و پیشگیری از بیماری‌ها ایفا می‌كند. منیزیم نقش حیاتی در حفظ سلامت قلب دارد. سلول‌های ماهیچه قلب به منیزیم نیاز دارند. این عنصر از پرولاپس دریچه‌ی میترال جلوگیری می‌كند و حتی در صورت بروز این شرایط قادر به بهبود آ‌ن می‌باشد.

منیزیم همچنین قادر است سطوح تری‌گلیسیرید و نسبت كلسترول بد (LDL) به كلسترول خوب (HDL) را كاهش داده و به همین طریق از بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری كند. كمبود منیزیم می‌تواند به عنوان یك عامل موثر در بروز برخی انواع سرطان‌ها نقش داشته باشد.

این عنصر قادر است رادیكال‌های آ‌زاد اكسیژن را از بین ببرد. منیزیم در تولید انسولین و عملكرد آ‌ن موثر است به طوری كه در درمان افراد دیابتی كه به طور مكرر دچار نوسان قندخون می‌شوند و همین طور در افراد دیابتی مقاوم به انسولین موثر است. در جلوگیری از پوكی استخوان، منیزیم هم به اندازه‌ی كلسیم نقش ضروری دارد. به گونه‌ای كه افزایش مصرف كلسیم بدون افزایش منیزیم نه تنها مفید نبوده بلكه مضر نیز هست.

نسبت كلسیم به منیزیم در بدن بهتر است بیشتر از ۲ به ۱ نباشد. لازم به ذكر است كه این عنصر به دلیل نقشی كه در ماتریكس استخوان دارد به طرز چشمگیری در انعطاف‌پذیری استخوان موثر است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -اثرات سودمند تخم كدو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص دانه ها، ارزش غذایی تخم کدو، خواص درمانی تخم کدو، خواص تخمه ها، تخم کدو تعداد بازديد: 872 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز