Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 00:11

9
اردیبهشت
فواید فندق

فواید فندق

خوردن فندق به عنوان یك میان وعده باعث ورود مقدار بسیار زیادی مواد مغذی گیاهی به بدن می‌شود. وجود نوعی از همین مواد مغذی گیاهی در چای سبز این نوشیدنی را در ردیف نوشیدنی‌های دوستدار سلامتی قرار داده است.

آذین صحابی

 

 

 

فندق سرشار از ویتامین‌هاست

این مغز خوشمزه دارای ویتامین‌های B1، B2 و B6 و E و فولات است. مصرف غذاهای حاوی این ویتامین‌ها برای خونسازی و سلامت روانی به خصوص برای كودكانی كه در حال رشد هستند اهمیت ویژه‌ای دارد. خوردن تنها 25 گرم فندق در روز می‌تواند از بدن شما در مقابل بسیاری از بیماری‌ها محافظت كند كه سرطان و بیماری‌های قلبی از این دسته‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند كسانی كه فندق یا روغن فندق مصرف می‌كنند 50 درصد كمتر از كسانی كه فندق نمی‌خورند در معرض خطر مرگ ناشی از سكته‌های قلبی هستند. این مغز تركیباتی در خود دارد كه برای حفظ و ارتقای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

برخی از خواص مفید فندق

فندق حاوی چربی‌های مفید است

در حالی كه تعدادی از چربی‌ها برای بدن مضر هستند، فندق منبع خوبی از چربی‌های تك غیراشباعی و چند غیراشباعی است كه برای حفظ و ارتقای سلامت دستگاه قلب و عروق بسیار مفید هستند.

این مغز مقادیر زیادی اسید اولئیك در خود دارد كه یك اسید چرب تك غیراشباعی است كه وجود آن در روغن زیتون هم باعث می‌شود مصرف این روغن برای قلب بسیار مفید باشد. ثابت شده كه اسید اولئیك موجود در فندق باعث پایین آمدن مقدار كلسترول بد خون (LDL) و افزایش سطوح كلسترول خوب خون (HDL) می‌شود. اینها باعث می‌شوند كه این خوردنی خوشمزه برای قلب بسیار مفید باشد.

مصرف فندق و پیشگیری از آب مروارید (كاتاراكت)

مطالعه‌ای بر روی موش‌ها نشان داده است كه مصرف فندق می‌تواند از بروز بیماری آب مروارید جلوگیری كند. هنوز مشخص نیست كه آیا این حالت در مورد انسان هم وجود دارد یا خیر، ولی نشان‌دهنده وجود خواص شگفت‌انگیز فندق است.

فندق سرشار از مواد مغذی گیاهی است

خوردن فندق به عنوان یك میان وعده باعث ورود مقدار بسیار زیادی مواد مغذی گیاهی به بدن می‌شود. وجود نوعی از همین مواد مغذی گیاهی در چای سبز این نوشیدنی را در ردیف نوشیدنی‌های دوستدار سلامتی قرار داده است. این تركیبات فندق موجب شده‌اند كه مصرف آن به حفظ سلامت مغز، بهبود جریان خون و حتی تسكین علایم آلرژی كمك كند.

فندق منبع خوبی از پروتئین و فیبر است

یك فنجان فندق خرد شده دارای 17 گرم پروتئین و 11 گرم فیبر است. این مغز برای كسانی كه نمی‌خواهند یا نمی‌توانند گوشت بخورند جایگزین مناسبی است (البته در صورتی كه به همراه سایر پروتئین‌های گیاهی برای تامین آمینو اسیدهای ضروری بدن مصرف شود).

فندق سرشار از كالری است و به همین خاطر نباید در مصرف آن زیاده‌روی كرد. خوردن روزانه یك مشت فندق برای كسب همه خواص مفید آن كافی است. فندق می‌تواند به عنوان یك میان‌وعده خوب مورد استفاده قرار گیرد و به جای غذاهای ناسالمی چون چیپس، سیب‌زمینی، چوب شور و دیگر خوردنی‌های ناسالم مصرف شود.

 فندق و مواد معدنی

این مغز حاوی مواد معدنی نیز هست؛ كلسیم، آهن، روی و پتاسیم. كلسیم برای استحكام استخوان‌ها و آهن برای عملكرد درست گلبول‌های قرمز خون ضروری است. روی در تولید هورمون‌های جنسی نقش كلیدی دارد. پتاسیم هم در عملكرد صحیح سیستم عضلانی موثر است.

روغن فندق

این روغن برای ماساژ صورت و بدن مناسب است. فندق دارای مقادیر فراوانی اسیدلینولئیك است. این روغن دارای رایحه ملایمی است كه استفاده از آن را خوشایندتر می‌كند. روغن فندق یك روغن غیراشباع گیاهی است كه در بازسازی سلول‌های پوستی موثر است و می‌تواند باعث حفظ رطوبت پوست شود و به مویرگ‌های پوست استحكام بخشد. یكی دیگر از خواص این روغن این است كه وقتی روی پوست مالیده می‌شود پوست ظاهری چرب به خود نمی‌گیرد. مصرف این روغن برای پوست‌هایی كه آكنه دارند هم سودمند است.

تركیبات موجود در 100 گرم فندق

 انرژی               650 كیلوكالری

آب                    6/4 میلی‌لیتر

پروتئین             1/14 گرم

كربوهیدرات       6 گرم

فیبر                 89/8 گرم

قند كل            4 گرم

چربی كل        5/63 گرم

كلسترول        صفر

ویتامین A       صفر

ویتامین          E  25 میلی‌گرم

ویتامین          B1  43/0 میلی‌گرم

ریبوفلاوین       16/0 میلی‌گرم

پتاسیم          730 میلی‌گرم

كلسیم          140 میلی‌گرم

منیزیم           160 میلی‌گرم

آهن              2/3 میلی‌گرم

روی             1/2 میلی‌گرم

 

برچسب ها: كاتاراكت، فندق، خواص فندق، ارزش غذایی فندق، مواد مغذی فندق، روغن فندق، ترکیبات فندق تعداد بازديد: 913 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز