Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:06

11
فروردین
دنیای آجیلی (1)

دنیای آجیلی (1)

پسته نقش بسزایی در رشد سلول و بافت بدن دارد، مس آن به ساخت آنزیم‌ها در بدن کمک می‌کند.

مینا میران

 

 

بر اساس شواهد میوه‌های مغزدار از 10000 سال قبل از میلاد مسیح به عنوان منبع غذایی انسان بوده‌اند. این میوه‌ها حاوی مواد مغذی و ارزشمندی هستند که در حفظ و سلامت بدن نقش دارند. امروزه بیش از 25 نوع از آنها در سراسر دنیا می‌روید. این گروه از مواد غذیی سرشار از پروتئین، مواد معدنی و بسیاری از ریزمغذی‌ها می‌باشند.

بر اساس آخرین پژوهش‌ها، افرادی که روزانه 5/42 گرم خشکبار در روز مصرف می‌کنند، بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها کاهش می‌یابد. همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارند. پژوهشگران اعلام کردند، مصرف روزانه یك مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم، سرطان پروستات، ریه و روده را حدود 50 درصد کاهش می‌دهد و از میزان ابتلا و پیشرفت سرطان سینه در زنان جلوگیری می‌کند. آنها همچنین اعلام کردند، افرادی که میوه‌های مغزدار را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اند، دو تا سه سال بیشتر عمر می‌کنند.

خشکبار سرشار از اسید‌های چرب لینولنیک و لینولئیک است که برای رشد فیزیکی وذهنی ضروری است و به دلیل داشتن اسید‌های چرب غیراشباع، کلسترول خون را بالا نمی برد. فسفر و کلسیم موجود در خشکبار به ساخت استخوان و دندان و منیزیم آن به تعادل و عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب کمک می‌کند. خشکبار سرشار از چربی و پروتئین می‌باشد، به همین دلیل احساس سیری طولانی مدتی به شخص دست می‌دهد و دیرتر گرسنه می‌شود. 
در ذیل به برخی خواص میوه‌های مغزدار اشاره شده است. 

پسته

در سال 1737 میلادی توسط شخصی به نام لینه نامگذاری شده است. ایران نیز یکی از تولیدکنندگان مطرح پسته در جهان می‌باشد. پسته منبعی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست و به دلیل خواص بسیار بالایی که دارد، مصرف آن چهار تا پنج بار در هفته توصیه می‌شود. پسته سرشار از کلسیم و فسفر است که به ساخت و استحکام دندان و استخوان كمك می‌کند. روی موجود در پسته نقش بسزایی در رشد سلول و بافت بدن دارد، مس آن به ساخت آنزیم‌ها در بدن کمک می‌کند.

منگنز برای ساخت اسکلت و منیزیم برای 300 نوع واکنش بیوشیمیایی در بدن لازم است. طی تحقیقی كه در سال 2003 میلادی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انجام شد، نشان داد بر روی گروهی از افرادی که به مدت سه هفته به طور منظم چهار تا پنج بار در هفته هر بار حدود 28 گرم پسته مصرف كرده بودند، نتیجه آن کاهش کلسترول مضر (LDL) بود. پسته سرشار از آهن است و برای افرادی که از کم‌خونی ناشی از فقر آهن رنج می‌برند، بسیار مفید می‌باشد.

پسته همچنین برای تقویت حافظه و ذهن توصیه می‌شود. پسته منبعی غنی از آرژنین است. این اسید آمینه به ساخت نیتریک اسید كمك می‌کند که وظیفه آن جلوگیری از تصلب شرائین می‌باشد. کاروتنوئید و اگزانتین موجود در پسته مانع از بیماری‌های چشم می‌شوند.

این میوه دارای ویتامین A بوده و بالاترین مقدار فیبر را نیز دارد. پروتئین آن گیاهی و منبع خوبی برای افراد گیاهخوار است.  البته چون کالری آن بالا است، در مصرف آن باید اعتدال را رعایت كرد. حتی پوست پسته نیز مفید است و به كاهش اسهال و تقویت معده كمك می‌كند. برای خوشبو کردن دهان وتقویت لثه‌ها پوست تازه شسته را جویده ومدتی در دهان نگاه‌دارید. 

1 اونس پسته (28 گرم)

کالری:160/چربی‌کل:13/ترانس0/کلسترول0 پتاسیم:mg295/پروتئین:6 گرم/فیبر:3 گرم کربوهیدرات:8گرم 

بادام

بادام سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن است كه اغلب به صورت خام یا بوداده استفاده می‌شود. افرادی که به بادام آلرژی دارند، باید مقدارکمتری از آن را مصرف کنند. مواد معدنی بادام شامل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و منگنز می‌باشد که برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید هستند. بادام سرشار از ویتامین E است که نقش آنتی اکسیدانی دارد و احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

پسته و بادام بالاترین مقدار پروتئین را در میان خشکبار دارند. همچنین مصرف منظم بادام احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.  در اگوست 2003 پژوهشگران تحقیقی بر روی  ارتباط مصرف بادام و کلسترول انجام دادند که نتایج آن نشان داد افرادی که 28 گرم بادام در هر روز مصرف می‌کنند، LDL یا کلسترول مضر آنها 4/4 درصد پایین تر از افراد دیگر است و همچنین گروه دیگر که بادام را به مقدار دو برابر این افراد مصرف کردند LDL  آنها بیشتر از این مقدار کاهش یافت. 

کره بادام نیز یک غذای سالم و سرشار از انرژی است که می‌توان با آن و نان تست یک ساندویچ لذیذ تهیه كرد. 

1 اونس بادام (28 گرم )

کالری:170/چربی‌کل: 15 /ترانس0/کلسترول0  پتاسیم:mg210/فیبر:3گرم/پروتئین:6گرم کربوهیدرات:5گرم 

 

برای خواندن بخش دوم - درباره آجيل و مغزها - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص آجیل، کره بادام زمینی، خواص پسته، بادام زمینی، خواص بادام، خواص پسته خام، انواع پسته، انواع بادام تعداد بازديد: 961 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز