Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 09:30

5
مرداد
همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو (2)

همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو (2)

بخش دوم- کدو حلوایی، گیاهی است یك ساله با ساقه‌ علفی پیچك‌دار و گسترده بر روی زمین یا بالا رونده به طول 10 متر،‌كدو تنبل دارای ساقه استوانه‌‌ای شیاردار و در وسط توخالی بوده كه پوشیده از تارهای خشن می‌‌باشد.

 

سازمان بهداشت جهانی  توصیه می‌‌كند هر فرد در روزبه 30 گرم فیبر  نیاز دارد كه بخصوص در فصل زمستان كدو حلوایی می‌‌تواند منبع فوق‌العاده تامین فیبر روزانه محسوب شود.براساس نتایج پژوهش‌های متعدد، کدو سلولهای مغز را فعال می‌کند و به شکل چشمگیری حافظه را تقویت می‌کند. پزشکان می‌گویندکه کدو کار هضم غذا را آسانتر می کند.خوردن کدو، خوابی راحت به دنبال دارد و کسانی که دچار کم خوابی هستند، کدو برای درمان کم خوابی آنها مؤثر است.

کمپوت کدو برای مبتلایان به سنگینی معده و اسهال مفید است؛ برای این منظور می توانید ۱۰۰ گرم گوشت کدو را تکه تکه کنید و در یک لیتر آنقدر بجوشانید تا نصف  آب بخار شود و پس از صاف کردن آب آن را بگیرید و با مقداری شکر آن را شیرین کرده و هر وقت مایل بودید آن را مصرف کنید.

آب کدویی که به ترتیب بالا به دست می آید برای تسکین درد بواسیر مؤثر است. لذا نوشیدن سه بار در روز از آب کدو تجویز می‌شود. چون كدو به آسانی پخته می‌شود، غذای مناسبی برای بچه‌ها، پیرمردان و  كسانی كه دچار بیماری عفونت شده‌ و دوره نقاهت را می‌گذرانند، محسوب می‌شود.

روش‌‌های استفاده از كدو

از كدو می‌‌توان در تهیه سوپ و خورش استفاده نمود. می‌‌توان آن را به عنوان ته دیگ در پلو استفاده كرد. می‌‌توانید آن را چند قطعه كرده و با پوست آب پز كنید ( حفظ بهتر خواص آن ) و در صورت تمایل آن را با مقدار كمی شكر میل كنید كه بسیار لذیذ است.همچنین كدو در تهیه نان‌‌های حجیم نیز استفاده می‌‌شود.

در بسیاری از كشورهای اروپایی از كدو در تهیه نان استفاده می‌‌كنند.تخم كدو را می‌‌توان در تولید نان سبوس دار مصرف كرد. در ضمن می‌‌توان از آن در تهیه شیرینی رژیمی استفاده نمود. روغن تخم كدو را می‌‌توان به عنوان روغن سالاد مصرف كرد. بزرگ ترین كشور تولید كننده روغن تخم كدو، چین و كشورهای اروپای شرقی هستند. از نظر قیمت، روغن تخم كدو در مقایسه با روغن‌‌های گیاهی ارزان‌تر است.

مشخصات كدوی خوب برای مصرف

هنگام خرید، باید كدوهای سالم و بدون لك را انتخاب كنید. كدوهایی كه با كمی‌ فشار دادن، نشانه‌های لهیدگی در آنها مشخص می‌شود مناسب نیستند. این سبزی تا قبل از بریدن در جایی خنك (بیرون از یخچال) قابل نگهداری است، اما به محض برش دادن ( بدون برداشتن تخمه‌های کدو) حتما آن را داخل كیسه‌ای پلاستیكی و در یخچال قرار دهیدچون سریع نرم و لهیده می‌شود.

این كدو را می‌توانید آب‌پز، بخارپز یا كباب كنید. اگر كدو حلوایی كه خریده‌اید، بیش از مصرف هفتگی‌تان است، توصیه می‌شود آن را بخارپز كرده و در بسته‌بندی‌‌هایی كوچك، در فریزرقرار دهید. البته بهتر است قبل از یك ماه آن را میل كنید.

دانستنیهای دانه كدو

اگر شما به دنبال یك میان وعده در طول روز هستید كه سالم و مقوی بوده و بخشی از كالری شما را نیز تامین كند در ضمن جزو مواد غذایی طلایی باشد یكی از بهترین گزینه‌ها، دانه‌های كدو تنبل است. چرا كه طیف وسیعی از مواد مغذی، ‌از منیزیم و منگنز و مس گرفته تا پروتئین و روی را می‌توانید در این دانه‌های كم حجم بیابید.

علاوه بر این تركیبات فیتواسترول و آنتی آكسیدان‌های پاك كننده رادیكال‌های آزاد، كه ضامن سلامتی شماست به وفور در آن یافت می‌شود. آنچه كه پیش از همه این خوراكی را متمایز می‌كند این است كه به راحتی قابل حمل بوده و نیاز به شرایط نگهداری خاصی نظیر یخچال ندارد و در هر مكان و هر زمانی اسنك مغذی و قابل دسترسی، می‌باشد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- همه خواص درمانی و فواید غذایی کدو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کدو و انواع بیماری ها، کمپوت کدو، استفاده از کدو، پخت کدو، مشخصات کدو خوب، دانه کدو تعداد بازديد: 480 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز