Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:38

2
تیر
خواص درمانی انجیر را بشناسیم

خواص درمانی انجیر را بشناسیم

در طب سنتی خواص درمانی زیادی برای انجیر برشمرده شده است. از جمله خواص درمانی انجیر می توان به کنترل فشار خون، کاهش وزن، کاهش انسولین و جلوگیری از انوع سرطان اشاره کرد

انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که سرشار از مواد مغذی، فیبر، منیزیم، کلسیم و ویتامین های A، B و C می باشد.

در ادامه مطلب درباره خواص درمانی انجیر می خوانید:

انجیر برای کنترل فشار خون

انجیر منبع خوبی از پتاسیم می‌‌باشد، که یک ماده معدنی مناسب برای کنترل فشار خون است. از آنجا که بسیاری از مردم نه تنها میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف نمی کنند، بلکه از مقادیر بالای سدیم بعنوان نمک در تهیه غذاهای خود استفاده می‌‌کنند.

بنابراین این افراد ممکن است دچار کمبود پتاسیم شوند. مصرف کم غذاهای غنی از پتاسیم، به ویژه هنگامی که با مصرف بالای سدیم همراه باشد، می‌‌تواند به فشارخون بالا، در این افراد منجر شود.

در درمان‌هایی که به روش رژیم غذایی می‌‌باشند، کارشناسان تغذیه برای توقف فشار‌خون بالای افراد (DASH)، مواد غذایی نظیر میوه و سبزیجات را جایگزین تنقلات و شیرینی کرده، همچنین توصیه به مصرف مواد لبنی کم چرب می‌‌کنند.

بدین تربیت میزان پتاسیم، منیزیم وکلسیم بیشتری به بدن شخص می‌رسد و در نتیجه سبب کاهش فشار خون می‌گردد.

انجیر برای کاهش وزن

انجیر، منبع خوبی از فیبرهای غذایی می‌‌باشد. فیبر و غذاهای حاوی فیبر اثر مثبتی بر روی کنترل وزن دارد و گرسنگی به تاخیر می‌‌اندازد. انجیر همانند سایر غذاهای پرفیبر، در یک برنامه کنترل وزن می‌تواند مفید باشد.

انجیر برای جلوگیری از سرطان سینه پس از یاسئگی در زنان

میوه‌‌هایی ازقبیل سیب، انجیر، گلابی، آلو و همچنین حبوبات و غلات سبوس‌دار، حاوی مقادیر بالایی فیبر می‌‌باشند که از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می‌‌کنند.

انجیر برای کاهش انسولین مورد نیاز در افراد دیابتی

احتمالا شما نمی‌توانید تصور کنید که برگ درخت انجیر به عنوان یکی از بخش‌‌های خوراکی مفید آن باشد. با اینکه در برخی از فرهنگ‌‌ها، برگ درخت انجیر بعنوان یک بخش خوراکی به حساب می‌‌آید که برای اثبات این موضوع دلیل بسیار خوبی وجود دارد.

بارها در تحقیقات نشان داده شده است که عصاره مایع ساخته شده از برگ درخت انجیر دارای خواص ضد دیابتی می‌‌باشد که در واقع می‌‌تواند مقدار انسولین مورد نیاز در افراد مبتلا به دیابت که نیازمند تزریق انسولین می‌‌باشند را کاهش دهد.

اثرات قلبی و عروقی انجیر

 کاهش کلسترول

انجیر حاوی پکتین (فیبر محلول) می‌‌باشد. فیبر از طریق دستگاه گوارش حرکت می‌‌کند و اساسا کار نظافت توده اضافی کلسترول و انتقال و دفع آن از بدن را برعهده دارد.

بطور کلی پکتین موجود در انجیر بعنوان یک فیبر محلول سبب افزایش حركات دودی روده‌ی بزرگ می‌‌شود كه به نوبه‌ی خود باعث خروج سریع مواد از بدن می‌شود.

انجیر اثر ملین کنندگی و ضد یبوست دارد. مقادیر زیاد فیبر در رژیم غذایی خود می‌‌تواند باعث سلامت کلی بدن و جلوگیری از بروز انواع خاصی از سرطان‌‌ها از قبیل سرطان شکم و سرطان روده بزرگ شود.

انجیر برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

همانطور که اشاره گردید انجیر حاوی فیبرمی باشد. وجود فیبر کمک به  تحریک روده بزرک و خروج رادیکال‌‌های آزاد و دیگر مواد سرطان زا از آن می‌‌شود به عبارت دیگر فیبر حرکات سلامت بخش روده را افزایش می‌‌دهد.

انجیر و درمان برونشیت

چای برگ انجیر بسیار محبوب است که دلیل آن بخاطر وجود مواد شیمیایی طبیعی در برگ آن است. چای برگ انجیر عموما برای حالات تنفسی گوناگون از قبیل برونشیت تجویز می‌‌شود.

همچنین از آن بعنوان یک روش جلوگیری و کاهش علائم بیماران مبتلا به آسم استفاده می‌‌شود.

بیماری‌‌های مقاربتی

انجیر به طور سنتی در شبه قاره هند و چند مناطق دیگر از جهان به عنوان مرهم و آرام بخش برای بیماری‌‌های مقاربتی استفاده شده است. خوردن انجیر و یا استفاده موضعی از آن، هر دو برای رهایی از بیماری‌‌های مقاربتی اثر مثبتی دارد.

انجیر و اصلاح اختلالات عملکرد جنسی

قرن‌‌هاست که انجیر به عنوان یک راه برای اصلاح اختلال عملکرد جنسی مانند نازایی، استقامت، و یا اختلال در نعوظ توصیه شده است.

موفقیت واقعی آن به عنوان یک داروی مقوی برای غرایز جنسی سوال برانگیز است، اما وجود مقدار زیادی از ویتامین‌‌ها و مواد معدنی با ارزش در انجیر ممکن است سبب افزایش ناگهانی انرژی و استقامت در بدن شخص گردد که این امر مردم به اشتباه برای افزایش میل جنسی انداخته است.

به منظور افزایش میل جنسی خود می‌‌توانید 2 الی 3 عدد انجیر را در طول شب در شیر خیسانده و صبح آن را میل کنید.

انجیر برای تقویت استخوان‌‌ها

انجیر غنی از کلسیم است که یکی از اجزای مهم در تقویت استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌‌باشد. این میوه سرشار از فسفر هست که تشکیل استخوان را تشویق می‌‌کند و در صورت هرگونه آسیب و یا تخریب استخوان سبب رشد مجدد آن می‌‌گردد.

انجیر برای کاهش دفع کلسیم توسط ادرار

افرادی که دارای رژیم غذایی با مصرف سدیم (نمک) بالا هستند. کلسیم بیشتری را از طریق ادرار خود از دست می‌‌دهند. مقدار زیاد پتاسیم موجود در انجیر، کمک شایانی  به جلوگیری و کاهش میزان کلسیم خروجی توسط ادرار می‌کند.

در ضمن سبب افزایش دفع سموم مضر از قبیل اسید اوریک از بدن می‌‌شود.

 

برچسب ها: انجیر و بیماری ها، خواص میوه ها، انجیر و سلامتی، فواید انجیر، انجیر و یبوست، خواص درمانی انجیر، کاهش کلسترول خون، انجیر و دیابت، انجیر و قلب تعداد بازديد: 678 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز