Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 05:54

25
خرداد
خواص باور نكردنی لبو (2)

خواص باور نكردنی لبو (2)

رنگ ارغوانی در لبو بعلت وجود ترکیبی به نام بتا سیانین است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و همانطور که میدانیم آنتی اکسیدان‌ها با جلوگیری از تجمع مواد زائد دربدن باعث دفع این مواد از بدن می‌شوند.

 

ریبوفلاوین

این ویتامین در متابولیسم پروتیین‌ها، عملکرد سیستم عصبی و در رشد کودکان نقش دارد، این ویتامین برای جذب و ترشح کربوهیدرات ضروری است. یکی از غددی که در ارتباط با ریبوفلاوین(B2) است، تیرویید می‌باشد از این ‌رو کم کاری غده تیرویید می‌تواند باعث کمبود ویتامین B2 شود.

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

این ویتامین برای سوخت وساز بدن ضروری است؛پس در هنگام استرس که سوخت وساز بدن بیشتر است لبو مصرف کنید. B6 در متابولیسم پروتیین‌ها نقش داردوباعث سلامت پوست و اعصاب می‌شود، بنابرین دریافت لبو در طول روز کمک می‌کند تا آشفتگی ایجاد شده در اثر استرس بالاخص در لوله گوارش فروکش کند.

کمبود B6 اختلال در سیستم ایمنی را به همراه دارد، به یاد داشته باشیم افرادیکه جنتامایسین مصرف می‌کنند میزان جذب B6 در این افراد کاهش می‌یابد، برای جبران این نیاز مصرف لبو توصیه می‌شود.

B6 و دردهای دوران قاعدگی: این ویتامین باعث کاهش دردهای دوران قاعدگی می‌شود. وجود آن نقش مهمی در تنظیم میزان استروژن در خون دارد به طوریکه کاهش B6 همراه با افزایش سطح استروژن در خون است.

لبو  و فولات

یکی از ریزمغذی‌های توصیه شده به زنان درسنین بارداری مصرف فولات است، جالب است بدانیم مقدار زیادی فولات درلبو وجود دارد، فولات از بروز نواقص مادرزادی درجنین پیشگیری می‌کند، ازاینرو خوردن آن دردوران بارداری بعنوان یک عادت غذایی مناسب به حساب می‌آید.

بدانیم در دوران بارداری با افزایش فعالیت متابولیک دربدن نیاز به این ویتامین چند برابر افزایش می‌یابد. برای جذب بهتر فولات معده باید خالی باشد با توجه به این مطلب مصرف لبو بعنوان یک میان وعده در طول روز انتخاب مناسبی است.

لبو و ویتامین A

یکی از ویتامین‌های موجود در چغندر قند ویتامین A می‌باشد، جالب است بدانید این ویتامین در برابر حرارت و نور مقاوم است و باحرارت بکار رفته برای تهیه لبو از بین نمی‌رود. 

استرس، عفونت وجراحی نیاز به ویتامینA را افزایش می‌دهد، با توجه به این موضوع که بردن گل برای بیمار بعلت آلودگی ثانویه‌ای که ایجاد می‌کند بهداشتی نیست، این ماده غذایی اگر به طریق بهداشتی تهیه شود، برای این منظور مناسب‌تر است. کمبود ویتامینA نیز باعث به تاخیر افتادن بلوغ، کاهش میزان درصد باروری، کاهش میل جنسی و افزایش مرگ‌و‌میر جنین می‌شود.

لبو و ویتامین K

ویتامینK ویتامین محلول در چربی است که در لبو یافت می‌شود. این ویتامین در ساختمان استخوان هم نقش دارد. ویتامینK شکل‌گیری سلول‌های استخوانی در استخوان را افزایش می‌دهد و بروز پوکی استخوان رابه تاخیر می‌اندازد. ویتامینK  با فعال کردن استئوکلسین در استخوان رسوب کلسیم را افزایش می‌دهد و در نتیجه استحکام استخوان را تقویت می‌کند.

در افرادیکه از داروهای کومارینی (داروهای ضدانعقادی) مانند وارفاین استفاده می‌کنند دانسیته استخوانی کاهش می‌یابد. این افراد بهتر است این ماده غذایی حاوی ویتامینK را مدتی پس از مصرف دارو استفاده می‌کنند.

بیماری‌های قلبی و لبو

چهار گروه از عوامل احتمال بیماری قلبی در افراد را افزایش می‌دهند، دربین عوامل خطر گروه سوم که موجب افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی می‌شود، افزایش استرس اکسیداتیو می‌باشد و ریشه چغندر با دارا بودن بتانین می‌تواند در برابر استرس اکسیداتیو نقش حفاظتی ایجاد کند، از این رو مصرف این ماده غذایی در کاهش احتمال وقوع بیماری‌های قلبی موثر است.

لبو و سرطان کولون

رنگ ارغوانی در لبو بعلت وجود ترکیبی به نام بتا سیانین است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و همانطور که میدانیم آنتی اکسیدان‌ها با جلوگیری از تجمع مواد زائد دربدن باعث دفع این مواد از بدن می‌شوند، بتاسیانین با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود، ازاینرو از بروز سرطان‌ها بالاخص سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خواص باور نكردنی لبو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لبو، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، لبو و فولات، لبو و ویتامین A، ویتامین های موجود در لبو، ویتامین های چغندر، بیماری‌های قلبی و لبو، لبو و سرطان کولون تعداد بازديد: 711 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز