Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:56

24
خرداد
خواص میوه ها و سبزیجات (2)

خواص میوه ها و سبزیجات (2)

رژیم غذایی سالم و متعادل، رژیمی است كه شامل تمامی میوه‌ها و سبزیجات از تمام رنگ‌ها باشد.

 

 میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ

میوه‌ها و سبزیجات نارنجی  و زرد رنگ حاوی بتاكاروتن، پتاسیم و ویتامین C می‌باشند. بتاكاروتن كه در سبزیجاتی مانند: هویج، انبه، كدو تنبل و خربزه وجود دارد یك آنتی‌اكسیدان قوی بوده و نه تنها برای سلامت چشم مفید می‌باشد، بلكه می‌تواند پیری سلول‌های مغزی (شناختی- ادراكی) را به تاخیر انداخته و همچنین از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید، محافظت می‌كند.

از آنجایی كه بتاكاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود، بنابراین وجود آن در بدن بسیار ضروری به نظر می‌رسد، زیرا ویتامین A  می‌تواند سبب افزایش و تقویت دید چشم به ویژه در شب شده و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. انواع مركبات مانند پرتقال منبع عالی از ویتامین C می‌باشند.

ویتامین C یك آنتی‌اكسیدان قوی بوده كه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، سبب محافظت از قلب در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی شده و همچنین به ساخت مجدد كلاژن در بافت‌های پوست كمك می‌كند. ویتامین C همچنین به جذب آهن در بدن كمك می‌كند. علاوه بر آن، میوه‌های زرد رنگ حاوی ماده معدنی پتاسیم بوده كه در پیشگیری از سكته و بیماری‌های قلبی مفید می‌باشند.

مواد غذایی حاوی ویتامین C عبارتند از: پرتقال، هویج، طالبی، انبه، كدو تنبل، سیب‌زمینی، گریپ فروت، لیمو ترش، هلو، خربزه و آناناس.

میوه‌ها و سبزیجات سفید رنگ

رنگ سفید برخی میوه‌ها و سبزیجات در اثر وجود تركیبات خاص به نام «آنتوگزانتین» می‌باشد كه خیلی شبیه به یك آنتی‌اكسیدان عمل می‌كند. محصولات سفید رنگ مانند: سیر و پیاز حاوی ماده‌ای به نام «آلیسین» می‌باشند كه در كاهش فشار خون و كلسترول موثرند. این ماده همچنین در كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثر می‌باشد.

میوه‌ها و سبزیجات سفید رنگ همچنین حاوی تركیبات مغذی هستند كه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و علاوه بر آن منبع غنی از ماده آلی پتاسیم می‌باشند. مواد غذایی حاوی این تركیبات عبارتند از: سیر، پیاز، موز، قارچ، و گل كلم.

 میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ

رنگ سبز میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ ناشی از وجود رنگدانه‌های گیاهی به نام «كلروفیل» می‌باشد. «ایندول‌ها» نوعی فیتوكمیكال می‌باشند كه در كلم براكلی و كلم وجود دارند و می‌توانند از بدن در برابر برخی بیماری‌ها از جمله سرطان محافظت نمایند.

سبزیجات دارای برگ‌های پهن و سبز تیره مانند اسفناج و كلم براكلی از كالری كمی برخوردار بوده، ولی مواد مغذی و فیبر فراوان دارند و منبع غنی از پتاسیم، منیزیم و فولات (نوعی ویتامین B كه خطر سقط جنین را كاهش می‌دهد) می‌باشند. مواد غذایی حاوی این نوع تركیبات عبارتند از: اسفناج، براكلی، آووكادو، نخود سبز، لوبیا سبز، فلفل سبز، كلم سبز، خیار، كدو سبز و مارچوبه.

 نكته

رژیم غذایی سالم و متعادل، رژیمی است كه شامل تمامی میوه‌ها و سبزیجات از تمام رنگ‌ها باشد. رژیم غذایی كه در برگیرنده تمام مواد غذایی با تمامی رنگ‌های مختلف باشد، ضامن سلامت عمومی بدن بوده و می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مختلف موثر باشد؛ بنابراین سعی كنید بشقاب غذایی شما، رنگین كمانی از رنگ‌ها باشد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خواص میوه ها و سبزیجات- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بتاكاروتن، سیستم ایمنی بدن، محافظت از قلب، آنتی‌اكسیدان، انواع مرکبات، میوه‌ها و سبزیجات سفید رنگ، سبزیجات سبز رنگ، ایندول‌ها تعداد بازديد: 606 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز