Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:38

22
فروردین
همه چیز در مورد خواص طالبی

همه چیز در مورد خواص طالبی

طالبی باعث آرامش اعصاب و رفع كم‌خوابی می‌شود. نوشیدن آب طالبی در دوره قاعدگی، از خونریزی زیاد جلوگیری كرده و لخته‌های خونی را كاهش می‌دهد.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

 

طالبی به شكل بیضی و دایره یافت می‌شود و گوشت آن زردرنگ و شیرین و نرم است. اگرچه در تمام سال در دسترس است اما طالبی خوبی را فقط در تابستان می‌توان پیدا كرد. طالبی میوه‌ای كم كالری و بسیار مغذی است و حاوی مقادیر زیادی بتاكاروتن، اسیدفولیك، پتاسیم، ویتامین C، فیبر و ویتامین B1 (تیامین) و B3 (نیاسین) و B5 (اسید پانتوتنیك) می‌باشد.

همچنین سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها است كه می‌توانند از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری كنید. میزان بالای بتاكاروتن و ویتامین C این میوه در بسیاری از بیماری‌ها مانع از حاد شدن مشكل می‌شود. تركیب منحصر به فرد طالبی از تشكیل لخته‌های غیرطبیعی خون در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می‌كند.

ویتامین C موجود در این میوه مانع سخت و سفت شدن رگ‌ها و بسته شدن شرائین شده و نیز از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد، محافظت‌ می‌كند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان (بخصوص سرطان روده) بسیار مفید است. بتاكاروتین موجود در طالبی، خطر ابتلا به آب مروارید (بیماری چشمی) را كاهش می‌دهد. همچنین فشار خون را پایین می‌آورد، زیرا پتاسیم آن، سدیم بدن را دفع می‌كند و در نتیجه فشار خون تنظیم می‌شود. ویتامین C طالبی، گلبول‌های سفید را به مبارزه با عفونت تحریك و به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند.

طالبی باعث آرامش اعصاب و رفع كم‌خوابی می‌شود. نوشیدن آب طالبی در دوره قاعدگی، از خونریزی زیاد جلوگیری كرده و لخته‌های خونی را كاهش می‌دهد. كمبود پتاسیم در بدن باعث گرفتگی عضلات می‌شود و مصرف روزانه آب طالبی، نیاز روزانه بدن به پتاسیم را برطرف می‌كند.

اسیدفولیك بالای طالبی در زنان باردار، از نقص سیستم عصبی جنین جلوگیری می‌كند. مواد طبیعی و معدنی موجود در طالبی شرایطی را در بدن افراد سیگاری به وجود می‌آورند كه شخص كمتر احساس نیاز به نیكوتین می‌كند. در ضمن، سیگار كشیدن موجب از بین رفتن ویتامین A می‌شود و با مصرف طالبی،  علاوه بر كاهش سیگار، ویتامین A و بتاكاروتن بدن نیز تأمین می‌گردد.

وقتی در شرایط پراسترس قرار دارید، حتماً یك لیوان آب طالبی بنوشید، زیرا ضربان قلب را طبیعی می‌كند و اكسیژن كافی به مغز می‌رسد و در نتیجه احساس آرامش بیشتری می‌كنید.

نكاتی در مورد مصرف طالبی

در هنگام خرید طالبی دقت كنید كه محكم باشد، اما سفت و سخت نباشد. از خرید طالبی‌های خیلی رسیده و شل و نرم خودداری كنید. طالبی باید كمی سنگین باشد و سنگینی آن به معنی آبدار بودن آن است. از آنجایی كه این میوه روی سطح زمین رشد می‌كند و در تماس مستقیم با خاك قرار دارد، ممكن است با فضولات انسانی یا حیوانی آلوده شود؛

بنابراین حتماً قبل از مصرف آن را به دقت بشویید. اگر طالبی خریده‌اید، سفت و نارس است، آن را چند روز در دمای اتاق قرار دهید تا كمی نرم شود و سپس در یخچال بگذارید. از مخلوط تفاله و دانه‌های طالبی و آب آناناس تركیب خوشمزه‌ای تهیه می‌شود.

 

برچسب ها: خوردن طالبی، خواص دارویی طالبی، خواص درمانی طالبی، مصرف طالبی، آب طالبی، ویتامین های طالبی، درمان با طالبی تعداد بازديد: 841 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز