Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 19:16

27
بهمن
فلفل ها و سلامتی (1)

فلفل ها و سلامتی (1)

فلفل چه تند باشد و چه شیرین، بسیار مغذی و یكی از غنی‌ترین منابع ویتامین A و C است و با خوردن یك فنجان از آن صددرصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین‌ها فراهم می‌شود.

آذین کریم‌زاده؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

فرقی نمی‌كند كه فلفل تند باشد یا نه، انواع فلفل‌ها كاری بیش از تزئین كوكوی گوجه‌فرنگی و یا طعم دادن به سس سالسا و رنگین كردن غذا انجام می‌دهند. فلفل‌ها برخی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌‌كنند و حاوی تركیباتی هستند كه با كاهش وزن و تسكین درد ارتباط دارند و البته دارای مزایای بی‌شمار دیگری نیز هستند.

فلفل‌ها در واقع جزء میوه‌ هستند نه سبزیجات. فلفل‌ها از گذشته‌های دور، شاید از آزتك باستان در میان مردم محبوب بوده‌اند. در اینجا به نظریات كارشناسان تغذیه و سلامتی در مورد این گیاه گرمسیری از خانواده تاجریزی اشاره خواهیم پرداخت.

فیتوكمیكال
فلفل‌ها چه تند باشند و چه شیرین، حاوی فیتوكمیكال‌های زیادی هستند كه به‌طور طبیعی در تركیبات بسیاری از گیاهان یافت می‌شوند و نزدیك به یك میلیون از این فیتوكمیكال‌ها در طبیعت شناخته شده‌ است. بسیاری از فتوكمیكال‌های درون فلفل‌ها قدرت آنتی‌اكسیدانی دارند و این بدان معنی است كه می‌‌توانند اثر منفی رادیكال‌های آزاد بر بدن را خنثی کرده و از آسیب به سلول پیشگیری كنند و در نهایت از ابتلا به بیماری‌های خاص جلوگیری كنند و یا علائم آنها را كاهش ‌دهند.

برخی از فیتوكمیكال‌ها در بدن عملكردی مشابه هورمون‌ها دارند و در واقع انتقال دهنده پیام‌ به مغز هستند. در دنیا رنگین‌كمانی از انواع فلفل‌ها وجود دارد:

سبز، قرمز، زرد، نارنجی، بنفش، قهوه‌ای، سیاه و سفید كه هر رنگ حاوی فیتوكمیكال‌‌های متفاوتی است خوشبختانه این فیتوكمیكال‌ها به‌طور طبیعی همپوشانی دارند و اگر شما فقط نوع خاصی از مثلا فلفل قرمز را بخورید، آسیبی به بدن‌ یا سلامتی تان وارد نمی‌شود؛ اگرچه برای داشتن بدنی سالم، خوردن انواع رنگارنگ میوه‌ها و سبزیجات و ادویه‌ها ضروری است.

مزایای بی‌شمار فلفل‌
فلفل چه تند باشد و چه شیرین، بسیار مغذی و یكی از غنی‌ترین منابع ویتامین A و C است و با خوردن یك فنجان از آن صددرصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین‌ها فراهم می‌شود. انواع مختلف فلفل‌ها را بخورید تا انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت كنید. فلفل قرمز منبع خوبی از فیبر و مواد معدنی و فولات است. همچنین سرشار از تركیبات زیر می‌باشد:

ویتامین A: به حفظ بینایی و بهبود عفونت‌ كمك می‌كند.

ویتامین C: خطر ابتلا به انواع سرطان را كاهش می‌دهد و از ابتلا به آب مروارید جلوگیری می‌كند.

ویتامین B6: واكنش‌های شیمیایی مهمی در سراسر بدن انجام می‌دهد و برای عملكرد سیستم ایمنی و مغز حیاتی است. لوتئین و زیئاكسانتین كه روند بیماری‌های چشم همچون آب مروارید و دژنراسیون ماكولا را كند می‌كند.

بتاكاروتن: از ابتلا به سرطان سینه زنان قبل از یائسگی پیشگیری می‌كند.

لیكوپن: خطر ابتلا به سرطان تخمدان را كاهش می‌دهد.

كپسایسین 
یا به عبارت دیگر فاصله درد تا لذت: آنتی اكسیدانی كه فلفل را تند و آتشین می‌كند، كپسایسین نام دارد كه بدون رنگ و بو است و درون فلفل‌های تند بسیار زیاد و درون فلفل‌های متوسطه مقداری از آن وجود دارد و فلفل‌های شیرین عاری از آن هستند. در واقع هر چه‌قدر از آن در فلفل‌ها بیشتر باشد، فلفل تندتر می‌شود.

فلفل‌های قرمز معمولاً تندتر و حاوی مقادیر زیادی از این آنتی‌اكسیدان هستند؛ اگرچه فلفل سبز نیز تا حدودی این آنتی‌اكسیدان را درخود دارد. كپسایسین همان ماده‌ای است كه حیوان‌ها را از خوردن فلفل دور نگه می‌دارد. متأسفانه بیشتر افراد نیز از خوردن آن پرهیز می‌كنند.

زیرا به محض اینكه روی زبان قرار گیرد، سلول‌های عصبی گیرنده درد بر روی زبان را فعال می‌كند و این پیام به مغز فرستاده می‌شود، ولی با مصرف مداوم آن حساسیت سلول‌ها كم می‌شود. خوردن فلفل قرمز لذت‌بخش است، چرا كه به محض خوردن آن آندروفین در بدن آزاد می‌شود. اگرچه هنوز دلیل‌ آن به‌طور دقیق مشخص نیست، ولی ترشح این هورمون موجب لذت و آرامش می‌شود.

نكاتی برای رژیم غذایی همراه فلفل
گنجاندن فلفل در رژیم‌های غذایی بسیار آسان است. می‌توانید آنها را كباب، آب‌پز، بخارپز و یا سرخ كنید. حتی خام آنها نیز خوشمزه است و می‌توانید آنها را همراه با پنیر خرد شده بخورید. دانه‌ها و رگه‌های فلفل تندترین قسمت فلفل هستند تركیب مختلفی از فلفل‌ها را در رنگ‌های مختلف استفاده كنید تا از فیتوكمیكال‌های متفاوتی در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوید.

با رعایت نكات زیر می‌‌توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه كنید:  با ریز ریز كردن فلفل یك سس سالسا درست كرده و آن را به برنج و یا حبوبات اضافه كرده و میل كنید. فلفل را به سوپ مرغ خود اضافه كنید.  فلفل را كباب كنید، رگه‌ها و دانه‌های آن را دربیاورید و با گوجه‌فرنگی، سیر و گشنیز مخلوط كرده و درون مخلوط‌كن بریزید و یك سس عالی تهیه كنید.

این سس خانگی خوشمزه را نه تنها می‌توانید با چیپس بخورید، بلكه می‌توانید به هر نوع غذا از جمله ماهی تن و یا سالاد مرغ نیز اضافه كنید. موارد استفاده از فلفل بی‌شمار است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -فلفل ها و سلامتی- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: فواید فلفل، خواص درمانی فلفل، ارزش غذایی فلفل، ترکیبات فلفل، فیتوکمیکال ها، كپسایسین تعداد بازديد: 718 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز