Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 03:51

25
آذر
همه خوبی های انگور و زغال اخته

همه خوبی های انگور و زغال اخته

انگور فواید فراوانی دارد، از جمله درمان یبوست، رفع خستگی و کوفتگی بدن، بهبود اختلالات کلیوی و حتی پیشگیری از آب مروارید؛ هم‌چنین انگور یکی از خوش طعم‌ترین میوه‌ها و سرشار از ویتامین‌های A، C،B6 و فولات است.

آذین کریم زاده؛  کارشناس ارشد تغذیه

 

 

انگور فواید فراوانی دارد، از جمله درمان یبوست، رفع خستگی و کوفتگی بدن، بهبود اختلالات کلیوی و حتی پیشگیری از آب مروارید؛ هم‌چنین انگور یکی از خوش طعم‌ترین میوه‌ها و سرشار از ویتامین‌های A، C،B6  و فولات است. علاوه بر این ویتامین‌ها، انگور منبع کاملی از املاح معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و سلنیوم محسوب می‌‌شود. فلاونوئید‌‌ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که با از بین بردن رادیکال‌‌های آزاد، وقوع واکنش‌‌های شیمیایی مضر در بدن را مهار می‌‌کنند. انگور حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است، در نتیجه در پیشگیری از پیری پوست بسیار موثر است.

انگور در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌‌ها موثر است، در ادامه شاهد اثر انگور در درمان برخی بیماری‌‌ها خواهیم بود: 

آسم

در کنار تمام خواصی که انگور دارد، می‌توان از آن در درمان آسم نیز استفاده کرد. انگور باعث افزایش رطوبت ریه‌ها می‌شود و از خشکی ریه و تحریک پذیری آن پیشگیری می‌کند. 

بیماری‌های قلبی 

انگور با افزایش ترکیبی به نام اکسید نیتریک در خون، از تشکیل لخته و بروز سکته پیشگیری می‌‌کند. هم‌چنین آنتی اکسیدان‌‌های موجود در انگور مانع اکسیداسیون کلسترول LDLشده و از انسداد عروق خونی پیشگیری می‌‌کند. 

میگرن 

با مصرف صبحگاهی انگور می‌‌توانید سردردهای میگرنی را مهار کنید.  

یبوست

انگور حاوی اسید ارگانیک، قند و سلولز است؛ این ترکیب در پیشگیری و درمان یبوست بسیار موثر است. 

سوء‌هاضمه 

انگور در بهبود سوء هاضمه و کاهش حساسیت معده بسیار موثر است. 

خستگی و کوفتگی

مصرف آب انگور جذب آهن را افزایش می‌‌دهد، اما به خاطر داشته باشید این خاصیت تنها در مورد آب انگور با رنگ روشن صدق می‌‌کند و آب انگور قرمز فاقد این خاصیت است، اما آب انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدان هاست که در پیشگیری از پیری، سرطان و بسیاری از بیماری‌‌های مزمن موثرند. 

نارسایی‌های کلیه 

انگور با کاهش سطح اسید اوریک ادرار از بار کلیوی منفی این ترکیب می‌‌کاهد و از کلیه‌‌ها محافظت می‌‌کند.  

سرطان سینه 

انگور قرمز به کمک محتوی بالای آنتی اکسیدان‌‌ها  از سرطان سینه جلوگیری می‌کند. 

آلزایمر

«رزر واترول» نام یک پلی‌فنول بسیار سودمند موجود در انگور است که باعث پیشگیری از بیماری آلزایمرمی شود. انگور به بهبود سلامت مغز کمک می‌‌کند. فلاونوئید‌های موجود در انگور حاوی آنتی اکسیدان‌ها هستند که از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و در نتیجه بروز برخی مشکلات مانند آب مرواریدجلوگیری می‌کنند. 

کلسترول خون  

ساپونین موجود در پوست انگور از جذب کلسترول موادغذایی جلوگیری می‌کند. 

خاصیت ضد سرطانی 

مصرف زیاد انگور به خاطر تاثیر ضد التهابی آن، می‌تواند با انواع سرطان به ویژه سرطان سینه مقابله کند. آنتوسیانین و پرو آنتوسیانیدین‌های موجود در انگور می‌توانند رشد عوامل سرطان‌زا را متوقف کند. آب انگور نه تنها از خطر بروز سرطان می‌‌کاهد، بلکه موجب کاهش رشد سلول‌های سرطانی نیز می‌شود. رنگدانه‌های موجود در انگور سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌‌کند. 

مقابله با پیری پوست

 آیا تا به حال به اثر رادیکال‌های آزاد روی پوست و ایجاد چنین و چروک‌ها فکر کرده‌اید؟ زغال‌اخته سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که این رادیکال‌های آزاد را دفع می‌کنند.آنتوسیانین یا همان ترکیب رنگی زغال‌اخته در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند. هم‌چنین زغال‌اخته سرشار از ویتامینC  است که در محافظت از پوست نقش بسیار مهمی دارد. 

عفونت دستگاه ادراری 

تجمع برخی باکتری‌ها مثل ایی کُلای در دیواره داخلی دستگاه ادراری باعث بروز عفونت، التهاب و سوزش در این دستگاه می‌‌شود. زغال‌اخته در پیشگیری از عفونت ادارای بسیار مفید و موثر است؛ زیرا حاوی ترکیباتی است که می‌توانند رشد این باکتری‌ها را متوقف کنند. 

مراقبت از چشم 

زغال‌اخته می‌تواند بروز بسیاری از بیماری‌‌های چشمی مانند آب مروارید، نزدیک بینی و دوربینی، خشکی و عفونت چشم را به تاخیر بیندازد. از بین رفتن تدریجی شبکیه یکی از مشکلات عمده بینایی است که در دراز مدت می‌‌تواند منجر به کوری شود اما زغال‌اخته به کمک کارتنوئیدها و فلاونوئیدها در پیشگیری از این تخریب تدریجی شبکیه بسیار موثر باشد. در ضمن سایر ویتامین‌ها و املاح موجود در زغال‌اخته، مثل A،E ،C ، سلنیوم، روی و فسفر نیز برای سلامت بینایی ضروری و مفید هستند. 

عملکرد مغز و مقابله با پیری 

آنتوسیانین، سلنیوم، ویتامین‌های B،A کمپلکس ،C، E، روی، سدیم، پتاسیم، مس، منیزیم، فسفر، منگنز می‌توانند از اختلالات بینایی جلوگیری کنند. این ویتامین‌ها و املاح از تحلیل رفتن نورون‌ها پیشگیری کرده و موجب سلامت سلول‌های مغزی و دستگاه عصبی مرکزی می‌شوند. حتی می‌توانند سلول‌های آسیب دیده را درمان کنند و برای مدت طولانی حافظه را فعال نگه دارند. 

یبوست و سوء‌هاضمه

فیبر موجود در زغال‌اخته باعث رفع یبوست می‌شود. سدیم، مس، فروکتوز، و اسیدهای آلی موجود در زغال‌اخته نیز به بهبود سوءهاضمه کمک می‌کنند. 

سرطان 

زغال اخته حاوی ترکیباتی است که در درمان سرطان روده و کبد بسیار موثرند. 

بیماری قلبی 

فیبر بالای موجود در زغال‌اخته، آنتی اکسیدان‌های فوق‌العاده آن و توانایی کاهش کلسترول بد (LDL) باعث می‌شود زغال‌اخته یک میوه ایده‌آل برای درمان بیماری‌های قلبی باشد؛ در ضمن زغال اخته باعث تقویت عضلات قلب نیز می‌شود. 

ایمنی بدن 

زغال‌اخته سرشار از آنتوسیانین، ویتامینC ، انواع ویتامین‌‌های گروهBه، E،A ، مس، سلنیوم، روی و آهن است و به دلیل وجود این ترکیبات، باعث تقویت سیستم دفاعی و افزایش ایمنی بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها مثل سرماخوردگی، تب و غیره می‌شود. 

 

برچسب ها: خواص انگور، فواید انگور، خواص زغال اخته، غواید زغال اخته، درمان با انگور تعداد بازديد: 882 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز