Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:37

8
اسفند
سلامتی با طعم لیمو

سلامتی با طعم لیمو

لیمو از خانواده Rutaceae بوده و نام علمی آن Citrus aurantifolia میباشد. خاستگاه لیمو از آسیا و بیشتر از هند و مالزی است.

شیوا طباطبایی؛ کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه

 

 

لیمو از خانواده Rutaceae بوده و نام علمیآن Citrus aurantifolia میباشد. خاستگاه لیمو از آسیا و بیشتر از هند و مالزی است. گفته میشود که لیمو توسط کریستف کلمب به آمریکا آورده شد و به عنوان میوه‌ای که از شیوع بیماری اسکوروی در ملوانان جلوگیری میکرد معروف شد. این میوه غنی از ویتامین C و انواعی دیگر از آنتی اکسیدان‌ها است که برای سلامتی انسان ضروری میباشد. لیمو دارای خواص ضد میکروبی است و از آن برای جلوگیری از رشد و تکثیر برخی باکتری‌ها در مواد غذایی استفاده میشود. در زیر به بررسی مهم‌ترین خواص لیمو میپردازیم. 

خواص ضد سرطان

از مهم‌ترین خواص لیمو خواص ضد سرطانی آن میباشد. خواص ضد سرطانی لیمو مربوط به ترکیبی بنام لیمونوئید است که یک منوترپن محسوب میشود. لیمونوئید مسؤول ایجاد طعم تلخ در مرکبات است و بیشتر در پوست مرکبات یافت میشود. لیمونوئید موجود در لیمو مانع واکنش ترکیبات سرطان‌زا با DNA سلول میشود و در خنثی نمودن ترکیبات سرطان‌زا موثر است.

تاثیر این ماده در پیشگیری از بروز سرطان‌های پانکراس، کبد، معده، کولون و سینه شناخته شده است. همچنین لیمو غنی از ویتامین C میباشد و خواص ضد سرطانی ویتامین C توسط دانشمندان شناخته شده است. ویتامین C با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی که دارد از بروز واکنش‌های استرس اکسیداتیو که از مهم‌ترین علل بروز سرطان هستند، جلوگیری میکند. 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی

رادیکال‌های آزاد اکسیژن سبب بروز بیماری‌های متفاوتی در بدن شده و بر سلامتی انسان موثر میباشند. بیماری‌های قلبی- عروقی جزء بیماری‌هایی هستند که بواسطه افزایش رادیکال‌های اکسیژن در بدن ایجاد میشوند. رادیکال‌های آزاد اکسیژن بطور طبیعی در اثر سوخت و ساز مواد غذایی در بدن تولید میشوند.

بطور طبیعی آنتی‌اکسیدان‌هایی که در بدن موجود هستند، میتوانند رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی نمایند. همانطور که ذکر شد، لیمو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است. ویتامین C با خاصيت آنتی‌اکسیدانی قوی خود مانع از اکسیداسیون کلسترول LDL میشود. اکسیداسیون LDL جزء مراحل آغازین تولید پلاک در عروق خونی است. مصرف مقدار کافی لیمو میتواند از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی جلوگیری کند. 

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان بر اثر فعالیت میکروب‌ها و باکتری‌ها و با از بین بردن مینای دندان ایجاد میشود. امروزه فرمولاسیون‌های مختلف گیاهی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان تهیه شده‌اند. لیمو دارای خواص ضد میکروبی است و اثر آن در از بین بردن انواع باکتری‌ها نظیر باکتری Candida Albicans که مسؤول پوسیدگی دندان است شناخته شده است. مصرف لیمو می‌تواند با از بین بردن این باکتری از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. 

بهبودعملكرد دستگاه گوارش

همانطور که ذکر شد لیمو حاوی ماده‌ای بنام لیمونوئید است. این ماده علاوه بر اینکه از بروز و پیشرفت انواعی از سرطان در دستگاه گوارش جلوگیری میکند، قادر است از ایجاد سنگ‌های صفراوی جلوگیری کند و موجب انحلال سنگ‌های کیسه صفرا میشود. 

پیشگیری از شیوع وبا

غذا نقش بسیار موثری در انتقال و شیوع وبا دارد. مطالعات نشان میدهند که آب‌لیمو سبب از بین رفتن این باکتری میشود. مطالعاتی که در هنگام شیوع وبا در سال 1996 در گینه بیسائو انجام شد، نشان دادند که مصرف آب‌لیمو شیوع این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. 

راهنمای خريد ليمو

هنگام خرید لیمو بهتر است لیموهایی را جدا نمايید که پوست نازک‌تر و زرد تری دارند. لیمو‌های سبز رنگ ترش‌تر بوده و آب کمتری دارند. 

جمع‌بندی

 با افزودن لیمو به مواد غذایی میتوان از بروز فساد در آنها جلوگیری نمود. از پوست و آب این میوه معمولا برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده شده و  در تهیه انواع شربت و سالادها نیز به وفور از آن استفاده میشود. با توجه به خواصی که در خصوص لیمو ذکر شد و با توجه به کاربردهای متنوع آن مصرف روزانه این میوه برای حفظ سلامتی توصیه میشود. 

 

برچسب ها: خاصیت لیمو، فواید لیمو، پیشگیری از بیماری با لیمو، راهنمای خرید لیمو، لیمو تعداد بازديد: 1051 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز