Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 12:47

10
خرداد
فواید فلفل دلمه‌ای

فواید فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای علاوه بر مؤثر بودن در پیشگیری از بیماری‌های مهمی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان، می‌تواند بسیاری از بیماری‌هایی را كه با بالا رفتن سن پیش می‌آیند به تأخیر انداخته و یا از بروز آنها جلوگیری كند

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

 

 

فلفل دلمه‌ای یكی از سبزیجاتی است كه از نظر رنگ، طعم، بافت و مزه دارای تنوع می‌باشد. فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های متنوع: زرد، قرمز، نارنجی، سبز و حتی بنفش و سیاه نیز وجود دارد. از نظر طعم نیز دارای تنوع می‌باشد. برخی از فلفل دلمه‌ای ها شیرین و برخی دیگر نسبتاً تند می‌باشند.

از نظر دارا بودن ارزش غذایی نیز هر كدام منحصر به فرد بوده و ارزش تغذیه‌ای هر یك از انواع فلفل دلمه‌ای برحسب رنگ آنها متفاوت می‌باشد. می‌توان گفت فلفل‌دلمه‌ای یكی از شناخته‌شده‌ترین سبزیجات در تمام دنیا می‌باشد.

ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های A و C و آنتی‌اكسیدان‌های قوی می‌باشد كه می‌توانند با رادیكال‌های آزاد مبارزه كرده و بدن را در برابر سرطان مصون نمایند. وجود رادیكال‌های آزاد یكی از علل افزایش كلسترول در رگ‌های خونی بدن می‌باشد كه منجر به بروز بیماری‌های قلبی می‌گردد. 

وجود رادیكال‌های آزاد در بدن یكی از دلایل آسیب دیدن سلول‌ها می‌باشد كه در نهایت این امر منجر به سرطان می‌شود. 

از طرفی رادیكال‌های آزاد به عروق خونی و سیستم عصبی به‌ویژه در افراد دیابتی آسیب می‌رسانند، همچنین این رادیكال‌های آزاد منجر به بروز برخی بیماری‌ها می‌شوند مانند: آرتریت روماتوئید، استئوپروز، آب مروارید، سفت و سخت شدن مجاری تنفسی كه در نهایت منجر به آسم می‌شود. 

از آنجایی كه انواع فلفل دلمه‌ای حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی مانند كاروتنوئیدها می‌باشند كه می‌توانند با رادیكال‌های آزاد كه منجر به بروز برخی بیماری‌ها می‌شوند، مبارزه كنند توصیه می‌شود تا جایی كه امكان دارد از انواع فلفل دلمه‌ای در رژیم غذایی روزانه خود، استفاده كنید. 

 سایر فواید فلفل دلمه‌ای

 فلفل دلمه‌ای علاوه بر مؤثر بودن در پیشگیری از بیماری‌های مهمی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان، می‌تواند بسیاری از بیماری‌هایی را كه با بالا رفتن سن پیش می‌آیند به تأخیر انداخته و یا از بروز آنها جلوگیری كند و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ‌گردد.

همه این فواید مدیون آنتی‌اكسیدان‌های فراوانی است كه در انواع فلفل دلمه‌ای وجود دارد. فلفل دلمه‌ای همچنین می‌تواند به كاهش التهابات و  پیشگیری از سفت شدن شریان‌ها كمك‌كند. این مواد غذایی همچنین حاوی فیبر فراوان بوده و در كنترل كلسترول خون مؤثر می‌باشند. 

انواع فلفل دلمه‌ای‌ با توجه به رنگ آنها هر كدام حاوی مواد معدنی ضروری بدن مانند سدیم، آهن و ویتامین‌های A و C می‌باشند. برخی از انواع آن در كاهش وزن مؤثرند، زیرا با بالا بردن دمای بدن و سوزاندن كالری بیشتر و مصرف اكسیژن بیشتر به كاهش وزن كمك می‌كنند.

نحوه مصرف فلفل دلمه‌ای

انواع فلفل دلمه‌ای را می‌توان به صورت خام در سالاد استفاده كرد و یا می‌توان به شكل بخارپز، كبابی، پخته شده و یا تفت داده شده در كنار سایر مواد غذایی مصرف نمود.

فلفل‌دلمه‌ای و سلامتی بدن

تقویت سلامت قلب: از آنجایی كه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، استفاده از انواع فلفل دلمه‌ای می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی- عروقی و همچنین كاهش كلسترول خون ایفا كند. ویتامین C و اسید فولیك كه به مقدار بسیار زیاد در فلفل دلمه‌ای یافت می‌شود، به تنظیم سطح هموسیستئین بدن كمك می‌كند.

سطح هموسیستئین خون اگر از میزان معینی بالاتر رود، سبب آسیب رگ‌های خونی شده كه این امر با بروز حملات قلبی و سكته در ارتباط می‌باشد. 

تقویت بینایی: بسیاری از ناخوشی‌ها و بیماری‌ها در سنین بالا رخ می‌دهند مانند پیرچشمی كه در اثر زوال سلول‌ها ایجاد می‌شود. مصرف مرتب و فراوان فلفل دلمه‌ای قرمز از آنجایی كه حاوی چندین ماده مغذی مانند لوتئین و گزانتین می‌باشد از بروز پیرچشمی كه در اثر زوال سلولی رخ می‌دهد، پیشگیری می‌كند.

مصرف زیاد فلفل دلمه‌ای كه حاوی پیش ساز ویتامین A فراوانی می‌باشد می‌تواند سبب تقویت بینایی چشم شود. 

ضدسرطان: محققان اظهار می‌دارند ویتامین C، اسیدفولیك و بتاكاروتن موجود در انواع فلفل دلمه‌ای در پیشگیری از بروز سرطان روده مؤثر است؛ فلفل دلمه‌ای قرمز به علت داشتن «لیكوپن» كه از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌كند می‌تواند در پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، سرطان پانكراس، سرطان مثانه و سرطان رحم مؤثر باشد.

فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین دارای تركیباتی به نام «بتاكریپتوگزانتین» می‌باشد كه در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه مؤثر است. كارشناسان معتقدند مصرف مداوم فلفل دلمه‌ای می‌تواند در پیشگیری از التهاب مفصلی و آرتریت مؤثر باشد. 

 

برچسب ها: فلفل دلمه‌ای، فواید فلفل دلمه‌ای، فلفل دلمه‌ای و بیماری ها، فلفل دلمه‌ای و سلامتی، ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای، انواع فلفل دلمه ای، رنگ فلفل دلمه ای تعداد بازديد: 678 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز