Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 19:59

20
اردیبهشت
كشمش، مقوی و پركشش (1)

كشمش، مقوی و پركشش (1)

كشمش غذائی است كه هضم آن برای انسان بسیار آسان است؛ زیرا قند انگور مستقیما قابل جذب بوده و وارد خون می شود و هضم آن مانند دیگر منابع قندی برای دستگاه هاضمه زحمتی ندارد.

سجاد بدیعی؛ مهندس كشاورزی

 

 

 

كشمش نوعی ماده خوراكی است كه به راحتی قابل بسته بندی و مصرف است، تقریبا هیچ تاثیر نامطلوبی بر روی بدن ندارد و مانند هر میوه خشک دیگری در تمام طول سال در دسترس است. انگور در اثر خشک شدن و تبدیل آن به كشمش و مویز مقوی تر می شود؛ زیرا مقداری از سلولوز آن در اثر دیاستازهای انگور به قند تبدیل می شود؛ بنابراین قند كشمش از قند انگور به مراتب بیشتر است.

كشمش غذائی است كه هضم آن برای انسان بسیار آسان است؛ زیرا قند انگور مستقیما قابل جذب بوده و وارد خون می شود و هضم آن مانند دیگر منابع قندی برای دستگاه هاضمه زحمتی ندارد. اثر درمانی انگور و كشمش بر روی روماتیسم، امراض شریانی و وریدی، نقرس و بالا  رفتن اوره خون مسلم است، محرک اعمال كبدی نیز می باشد.

كشمش یک منبع غنی از فنول است كه این ماده فعالیت آنتی اكسیدانی دارد و از آسیب سلول های بدن جلوگیری می كند. كشمش همچنین سرشار از نوعی عنصر معدنی موسوم به بور است.

اگرچه این عنصر در توصیه های مربوط به بهداشت عمومی چندان به چشم نمی خورد، اما برای حفظ سلا مت بدن بسیار حیاتی است و بویژه در زنان سالمند برای حفظ سلا مت استخوان ها و جلوگیری از ابتلا  به پوكی استخوان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بور همچنین برای تبدیل هورمون استروژن و ویتامین ئ به فعالترین انواع آنها مورد نیاز است. كشمش جزو ۵۰ منبع خوراكی مهم حاوی بور در رژیم غذایی آمریكا به حساب می آید. به علا وه ممكن است به خاطر بیاورید زمانی كه كودک بودید مادرتان همواره به شما توصیه می كرده كه برای حفظ بینایی و سلا مت چشم ها باید هویج بخورید، اما در دوران بزرگسالی میوه ای كه می تواند حتی بیشتر از هویج این نقش مهم را ایفا كند، كشمش است.

كشمش برخلا ف مزه شیرین و حالت چسبنده ای كه دارد نه تنها باعث پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه نمی شود، بلكه در واقع بهداشت دهان و دندان را بهبود می بخشد. كشمش حاوی نوعی ماده شیمیایی است كه تاثیر به سزایی در كشتن باكتری هایی دارد كه عامل بروز پوسیدگی های دندان هستند. به علا وه قندهای موجود در كشمش كه بیشتر فروكتوز و گلوكز هستند، به اندازه ساكارز كه عامل اصلی ابتلا  به بیماری های دهان و دندان است، در پوسیدگی دندان ها نقشی ندارند.

در یک چهارم فنجان كشمش 108/75 كالری انرژی، 1/17 گرم پروتئین، 28/68 گرم كربوهیدرات، 1/45 گرم فیبر خوراكی، 23/56 گرم قند، 0/17 گرم چربی، 5/59 گرم آب، 2/90 واحد بین الملل ویتامین آ، 2/17 میكروگرم ویتامین بتاكاروتن (از خانواده ویتامین آ)، 0/06 میلی گرم ویتامین ۱ا یا تیامین، 0/03 میلی گرم ویتامین ۲ا یا ریبوفلا وین، 0/30 میلی گرم ویتامین ۳ا یا نیاسین، 0/09 میكروگرم ویتامین ۶ا و 1/20 میلی گرم ویتامین ث، 1/20 میكروگرم فولا ت، 1/27 میكروگرم ویتامین كا، 0/02 میلی گرم اسید پانتوتنیک، 17/76 میلی گرم كلسیم، 0/11 میلی گرم مس، 0/75 میلی گرم آهن، 11/96 میلی گرم منیزیم، 0/11 میلی گرم منگنز، 35/16 میلی گرم فسفر، 272/24 میلی گرم پتاسیم، 0/25 میكروگرم سلنیوم، 4/35 میلی گرم سدیم و 0/10 میلی گرم روی موجود است.

كشمش یا انگور خشک شده منبع بسیار غنی انرژی است؛ ۱۰۰ گرم كشمش حاوی حدود ۷۰ گرم ساكارز، گلوكز و فروكتوز طبیعی است (همگی جزء مواد قندی و كربوهیدراتی هستند). این میوه برای افرادی كه از عارضه خستگی مزمن رنج می برند ایده آل است و نیز برای افرادی كه نیاز به انرژی بیش از حد نرمال دارند، مانند ورزشكاران (صخره نوردها و دونده ها) منبعی عالی محسوب می شود.

كشمش غنی از آهن است، ۱۰۰ گرم كشمش دارای بیش از ۲۵/۰ مواد لا زم توصیه شده در یک روز برای زنان است، همچنین فیبر زیادی در آن وجود دارد كه به كاهش كلسترول و بهبود عملكرد روده ها كمک می كند، در كنار آن از پتاسیم می توان نام برد كه موجب بهبود پرفشاری خون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می شود.

همچنین سلنیوم در كشمش وجود دارد كه برای پوست عالی است، در كشمش مقادیر كمی پیش سازهای ویتامین ا و مقادیر مناسبی ویتامین ا یافت می شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- كشمش، مقوی و پركشش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کشمش، خواص کشمش، مزایای کشمش، انواع کشمش، مویز، سلولوز، قند کشمش تعداد بازديد: 606 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز