Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 04:04

18
شهریور
خــرما؛ ميوه بهشتی

خــرما؛ ميوه بهشتی

خرما، به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان می‏دهد كه میزان ابتلا به انواعی از سرطان در افراد ساكن نواحی خرماخیز جهان، كمتر می‏‌باشد.

تحريريه ماهنامه آشپزباشی

 

خواص و كاربردهای خرما

درباره‌ی خواص خرما، جالب است بدانید كه یك كیلوگرم خرما با رطوبت 20 درصد، 3000 كیلوكالری‏ انرژی تولید می‏‌كند كه بیشترین مقدار انرژی‏ از قندهای آن به دست می‌‏آید. روزی ظرفی از خرما را خدمت حضرت امام صادق(ع) گذاشتند.
 آن حضرت فرمود: «همانا در آن، شفای دردهاست.» طبق نظر حكمای طب سنتی، جوشانده 50 گرم خرما در 1 لیتر آب، شربت بسیار مؤثری برای رفع خشونت و نرم كردن سینه است. افزون بر آن، خرما برای درمان فلج، پاركینسون، تقویت كلیه، نرم كردن مفاصل و رفع كمردرد، مفید می‏باشد. در كشور هندوستان از شیرابه درخت خرما، برای درمان اسهال و معالجه بیماری‏‌های مجاری تناسلی و ادراری استفاده می‏‌شود و از میوه خرمای بدون هسته، برای نرم كردن سینه و به عنوان ملین و همچنین در بهبود آسم و ناراحتی‏‌های سینه و رفع سرفه، بهره می‏‌برند. فواید دیگر خرما، شامل كمك به خونسازی (به دلیل داشتن فولات) و درمان سنگ ‏مثانه می‏باشد. افرادی كه تمایل به مصرف ملین غذائی جهت كمك به انجام فعالیت‏‌های دستگاه گوارش به طور طبیعی دارند، می‌‏توانند چند دانه خرما را در هنگام شب در مقداری آب بگذارند و صبح اول وقت، آن را همراه با آبش میل نمایند. این شربت، برای افراد مبتلا به رماتیسم هم مفید است.

 

خرما و سرطان

خرما، به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان می‏دهد كه میزان ابتلا به انواعی از سرطان در افراد ساكن نواحی خرماخیز جهان، كمتر می‏‌باشد.

 

مصارف خانگی خرما

منابع قدیمی و جدید، اشاراتی به مصرف خرما در تركیبات غذائی و آماده ‏سازی غذا دارند. خرما را در فرنی، شیرینی‏‌ها و كلوچه‏‌های خانگی نیز به كار می‏‌برند. یك شكل از آن، سرخ كردن خرمای چرخكرده با آرد و شیر و به شكل كیك در آوردن آنهاست. شیرینی دیگر خرما- كه در ایام عید در مكه مصرف می‏‌شود – Debiaza است كه با تغلیظ شیره‌ی خرما و مخلوط كردن آن با لیمو خشك و نعنا، تا مرحله ژله شدن آنها پیش می‏‌رود. خرما و آجیل‏‌های گردو، پسته و بادام و همچنین بذر كنجد، تركیب مناسبی است كه برای مصارف خانگی تهیه می‏‌شود. آجیل‏‌ها - همان گونه كه در مثال‏‌های پائین عنوان شده است - نقش مهمی در مرباهای خانگی دارند: پوست خرماهای سفت را با چاقو جدا كنید و آنها را در ظرفی بریزید و با آب بجوشانید تا نرم شود. هسته آن را خارج كنید و مغز بادام یا پسته به جای آن قرار دهید و خرما را همراه با آبلیمو بجوشانید تا شهدش غلیظ شود. حالا آنها را درون شیشه یا ظروف لعابدار نگهداری كنید. یك روش دیگر، افزودن بذر كنجد و پودر زنجفیل، علاوه بر گردو، قبل از فشرده كردن و نگهداری مخلوط در شهد خرما در داخل شیشه است. مربای خرمای تهیه‏ شده در خانه نیز متداول است. مثال زیر، بیانگر این موضوع است. خرماهای نیمه‏ خشك را در آب بپزید تا نرم شوند. پوست و هسته آنها را جدا كنید و یك قطعه سیر داخل آنها قرار دهید. نصف فنجان شكر به یك فنجان خرما بیفزائید و آبلیمو را نیز اضافه كنید و آب اولیه را - كه برای جوشاندن خرما به كار برده بودید - به آن بیفزائید. حالا روی شعله كم، آن را بجوشانید تا غلیظ شود. به جای قطعه سیر و آبلیمو، می‏‌توانید از گردو استفاده كنید تا نوع دیگری از مربا را به دست آورید.
 

برچسب ها: خرما، خواص خرما، کاربردهای خرما، فواید خرما، خرما و سرطان، مصارف خانگی خرما تعداد بازديد: 973 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز